Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad ska jag uppgradera min Late 2011 med?


Matfarsan

Rekommendera Poster

Hej!

Har en MBP 13" i5 Late 2011 som är orginal förutom att jag petade in 8gb 1333mhz minne för en massa år sedan.

Den har av förklarliga skäl börjat bli rejält trött och badbollen syns oftare.

Tanken har slagit mej att stoppa in en SSD disk istället för den mekaniska disken som sitter i dagsläget.

 

Jag har idag backup via TimeMachine.

Skulle det funka att montera i en SSD och installera OSX och sen ladda in allt via TimeMachine eller är det bättre att köra en kopia på hårddisken med Super Duper eller någon annan diskcopy?

 

Vinner jag mycket på att både byta till en SSD och lyfta i 16gb minne eller lär jag få bättre fart endast med SSD?

 

Vid installation av SSD räcker det att bara få över allting eller måste jag installera något program i övrigt för att övervaka SSD´n?

 

Samt vilken SSD rekommenderas i dagsläget om man ska hålla sig till minst 250GB?

Visst är det SATA jag ska ha?

Tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja med att byta till SSD då det ger mest prestanda.

Samsung Evo 850 ger mycket bang for the bucks.

Ja det är SATA du ska ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar!

Läste på lite och såg att vissa använder sej av Trim Enabler (Visst är det ett separat program/tillägg?)

Är det någonting jag behöver använda när jag kör EVO850?

Brukar det följa med någon docka/kabel så man kan clona disken innan den kopplas in eller är det någonting jag måste köpa separat?, dvs om det nu inte funkar med TimeMachine?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, du bör ha Trim Enabler. https://www.cindori.org/software/trimenabler/

 

Nej, det följer inte med någonting som underlättar kopiering innan diskbytet.

Det borde fungera med Time Machine.

 

Men annars kan en sådan här komma väl till pass i olika sammanhang.

http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datortillbehor/harddiskkabinett/usb-3-0-dockningsstation-for-harddisk-p68744

 

Det finns ju kabinett för en billigare peng, men det kan vara besvärligt att montera i och ur diskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar!

Läste på lite och såg att vissa använder sej av Trim Enabler (Visst är det ett separat program/tillägg?)

Är det någonting jag behöver använda när jag kör EVO850?

Brukar det följa med någon docka/kabel så man kan clona disken innan den kopplas in eller är det någonting jag måste köpa separat?, dvs om det nu inte funkar med TimeMachine?

Du behöver inte Trim Enabler då den funktionen idag finns i OS X.

Starta bara terminalen och skriv:

sudo trimforce enable

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

RAM-minne och hårddisk har två funktioner som hör i hop och överlappar men är inte samma sak. RAM-minne är din arbetsbänk. Ju större bänk desto fler appar kan vara igång och bild och ljudbearbetning rullar på bra. Hårddisken är ditt förråd. Mycket RAM-minne hjälper ju inte om det är fullt i förrådet....

...

Däremot kan en SSD hjälpa till till viss del om det ska skrivas tillfälliga filer. Väntetiden är nada eftersom ingen disk ska spinna upp och sen går ju hanteringen fem gånger snabbare. En bra ide är att bara byta hårddisken och se om det räcker. Din MBP klarar 16 GB och kör du Photoshop är det lika bra att knö i fullt då 16 GB är lite då också.

...

De flesta SSD har färre kanaler när de är mindre än 512 GB så jag rekommenderar minst 512 GB för att få full speed. Samsung 850 Evo är den som du ska ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dagens nyare modeller av SATA SSD har så snabba kretsar att även de mindre 120 och 250GB modellerna är uppe och tangerar vad som är möjligt att få ut via SATA interfacet. Så köp en så stor hårddisk du behöver. Prestandavinst i hastighet med 500GB+ vs. 250GB disk är försumbar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dagens nyare modeller av SATA SSD har så snabba kretsar att även de mindre 120 och 250GB modellerna är uppe och tangerar vad som är möjligt att få ut via SATA interfacet. Så köp en så stor hårddisk du behöver. Prestandavinst i hastighet med 500GB+ vs. 250GB disk är försumbar.

Det säger inte de tester jag kollar på. Nyligen var det en på forumet som hade typ 450/120 läs/skriv med en ny 128 GB SSD. Han hade lätt haft 450/450 med en 512 GB. Skrivförmågan varierar ganska mycket jämförd med läsförmågan som är relativt bra oavsett storlek. 256 GB av samma modell låg betydligt högre men en bra bit från 512 GB. Det varierar från märke till märke men det är ett entydigt resultat att särkilt skrivförmågan är dålig på små SSD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det säger inte de tester jag kollar på. Nyligen var det en på forumet som hade typ 450/120 läs/skriv med en ny 128 GB SSD. Han hade lätt haft 450/450 med en 512 GB. Skrivförmågan varierar ganska mycket jämförd med läsförmågan som är relativt bra oavsett storlek. 256 GB av samma modell låg betydligt högre men en bra bit från 512 GB. Det varierar från märke till märke men det är ett entydigt resultat att särkilt skrivförmågan är dålig på små SSD.

Må så vara men de hastigheter en 256 gb SSD kommer upp i räcker lätt. Nästa nivå behöver man vara en riktig nörd för att behöva.

Trådskaparen kommer i alla fall att märka en oerhörd skillnad med en 256 gb SSD jämfört med vad som sitter i idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte Trim Enabler då den funktionen idag finns i OS X.

Starta bara terminalen och skriv:

sudo trimforce enable

sudo: trimforce: command not found

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-37828-0-51464500-1455556627_thumb.png

 

4 år gammal och väl använd 256 gb SSD. Samsung 840 Pro

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sudo: trimforce: command not found

sudo trimforce enable

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Må så vara men de hastigheter en 256 gb SSD kommer upp i räcker lätt. Nästa nivå behöver man vara en riktig nörd för att behöva.

Trådskaparen kommer i alla fall att märka en oerhörd skillnad med en 256 gb SSD jämfört med vad som sitter i idag.

Oja! Det blir en astronomisk skillnad. Men samtidigt vill man ju peka på enkla saker. Jag skulle ju bli besviken om jag köpte en 256 GB och trodde att den var lika snabb i alla moment som en 512 GB. Man vill ju ha valuta för pengarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sudo trimforce enable

Det var det jag klistrade in i Terminal.

 

I forumet postade jag svaret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

attachment=94449:Skärmavbild 2016-02-15 kl. 18.19.31.png]

 

Detta får jag

post-37828-0-68853100-1455556794_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

attachment=94449:Skärmavbild 2016-02-15 kl. 18.19.31.png]

 

Detta får jag

post-11001-0-61065600-1455557025.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske inte finns stöd för alla tredje parts ssd diskar.

Har du en ssd i maskinen du körde kommandot på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske inte finns stöd för alla tredje parts ssd diskar.

Har du en ssd i maskinen du körde kommandot på?

Testat två Macar, en med SSD, en utan.

Båda kör 10.6.8. Kanske kommandot kom i en senare OS-version?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-37828-0-45288000-1455557377.jpeg

 

Jag har då inte något Trim program installerat.

Kom i Yosemite

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar.

Beträffande clona hårddisken kontra ny hårddisk och köra med TimeMachine kopia?

Är det någon skillnad, fördel nackdel med dom olika alternativen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar.

Beträffande clona hårddisken kontra ny hårddisk och köra med TimeMachine kopia?

Är det någon skillnad, fördel nackdel med dom olika alternativen?

Fördelar kloning:

Du klonar över allting snabbt och lätt.

Nackdelar kloning:

Du behöver ett kabinett eller USB-adapter/dockningsstation för kopierandet.

 

Fördelar TM:

Du slipper kabinettet.

Nackdelar TM:

Du måste installera om Mac OS X.

Du måste köra alla tunga uppdateringar av Mac OS igen.

 

Slutresultatet bör dock vara identiskt i båda fallen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar Telly!

Jag antar att jag i båda fallen får med en massa "skitfiler" från program som jag installerat/avinstallerat tidigare och som kanske slöar ner datorn i onödan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag byter datorer som andra byter kalsonger och är nog inne på min 10:e sedan 2010 och läser bara in senaste TimeMachine-backupen från gamla datorn in i den nya efter installation av senaste OSX i nya datorn. Orkar inte klona, har ju redan en backup att läsa tillbaka i och med TimeMachine.

Kan förvisso vara jobbigt att skapa sig en installationssticka för senaste OSX om inte datorn levererades med senaste OSX för i så fall kör jag internet recovery.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar Telly!

Jag antar att jag i båda fallen får med en massa "skitfiler" från program som jag installerat/avinstallerat tidigare och som kanske slöar ner datorn i onödan?

De kanske tar litet plats, men inte slöas datorn ner, inte.

 

Har migrerat dator ett rätt stort antal gånger och har fortfarande program sedan Mac OS X 10.2. Tar för mycket tid att försöka rensa bort dem. Rationellare att låte dem åke med. Den tidens program var små jämfört med dagens hårddiskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...