Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Komma åt windows 10 utdelade mappar från OS X


tomo53

Rekommendera Poster

Nätverk med mac och windows kan göra en helt tokig.

Så här är det:

Windows dator kommer åt utdelade mappar i mac, inga problem.

Mac kommer åt en mapp med bilder men inte andra som är utdelade. Jag får ett felmeddelande som jag inte förstår.post-74967-0-18043900-1454954594.png

 

Mapparna i windows har jag satt full behörighet till alla till att börja med. Alla som är utdelade har samma inställning. Så varför krånglar vissa???

 

Windows datorn har inget lösenord utan bara ett användarnamn.

I mac står det att jag är ansluten som gäst. post-74967-0-87339400-1454955160_thumb.png

 

Dessa filer vill jag komma åt. Pictures och Users kommer jag åt, inget mer.

D och D-disk är en hårddisk. Övriga är mappar på disken. Disken är nr 2 i datorn, inte primär.

 

Någon som förstår vad som pågår? Tycker att det alltid är struligt åt detta håll, Har fungerat tidigare med Yosemite och Win 7.

 

Tycker det är onödigt att använda USB minne för att skyffla filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid gjort så att jag skapat en användare på Windows maskinen som jag sen använder för att ansluta med från min Mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid gjort så att jag skapat en användare på Windows maskinen som jag sen använder för att ansluta med från min Mac.

Det hade jag tidigare också vilket fungerade bättre när jag tänker efter. Skippade det vid uppdatering till WIn 10. Kanske lika bra att köra den varianten igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag skapat ett konto till mig själv i Windowsdatorn, och det funkar bra. Om jag nu har en enhet typ disk eller mapp monterat på skrivbordet i mac, och windowsdatorn stängs av då försvinner den monterade mappen. Jag får då montera den varje gång jag vill använda den.

Skulle det inte gå att få den ansluten i Finder när windowsdatorn sätts på?

I windows kan man ju koppla en enhet så den alltid kan användas då enheten är på.

Finns det något sånt i OS X? I annat fall verkar det onödigt bökigt, särskilt om man har flera mappar eller enheter som ska monteras varje gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går att automatiskt mounta en mapp vid uppstart av din Mac OM Windows datorn är igång. Mig veterligen kan inte Finder automatisk åter mounta en mapp efter att Windows datorn stängts av och sen satts på igen.

Då måste man manuellt leta reda på mappen. Men det är väl inget problem för den ska dyka upp i sidofältet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går att automatiskt mounta en mapp vid uppstart av din Mac OM Windows datorn är igång. Mig veterligen kan inte Finder automatisk åter mounta en mapp efter att Windows datorn stängts av och sen satts på igen.

Då måste man manuellt leta reda på mappen. Men det är väl inget problem för den ska dyka upp i sidofältet.

Ok, det är ju inga större problem. Hur automountar man i mac för övrigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...