Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Få ordning på sin fotosamling


Magnus76

Rekommendera Poster

Hur nu ca 100 gb fotografier sparade på diverse diskar, moln etc. Man har haft ett flertal olika kameror och mobiler som döpt filerna lite olika.

 

Det är en stor soppa med biler :) Hur jag än gör hamnar de inte i datumordning på macen. Är det enda alternativet att skaffa iCloud med tillräckligt med utrymme? Hamnar allt i ordning då? Letar efter "en gång för alla" lösning. Kruxet med iCloud är att man måste ha en applepryl för att beskåda bilderna.

 

Eller är tex onedrive bättre? Ett program som finns i de flesta plattformar.

 

Hur gör ni andra? Innan min mac körde jag windows och skapade mappar med bilder inom ett visst tidsspann. Tex 2010/01/01 - 2010/04/30. Visst så kan man säkert göra med mac:en också, men problemet är att bilderna inte ligger i datumordning och då är det svårt att "mappa" dem...

 

/Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste du ha tillgång till bilderna från fler prylar än din Mac?

 

Det klart bästa är att köra ett bildbiblioteksprogram. iPhoto, Bilder, Aperture eller Lightroom är de mest kända.

 

Jag kör iPhoto och har bilderna på en extern disk. På så sätt kan jag hantera bilderna på alla tre Macar jag äger och som står på olika platser. Det är över 200 GB med bilder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Honungsmannen

Jag har 33 000 bilder och har tidigare använt pc samt redigerat bilderna i Lightroom. Har alltid sparat bilder i mappar, först en mapp med "årtal", i den mappen sedan ny mapp "år-månad-dag-rubriktext". Lightroom kostade sådär 1500 kr och sedan var det återkommande nya kostnader genom uppdateringar. När så Lightroom inte längre gick att köpa utan istället prenumerera på då var det dags för en förändring.

 

Jag har en Mac Air och att lägga bilderna i den var inte att tänka på eftersom bilderna tar för stor plats. Istället har jag kopierat över mapparna på en extern hårddisk formaterat för Mac genom MacAir. Då har jag en lappstruktur i hårddisk formaterad för Mac som är exakt samma som pc. Det tog mig många kvällar under en veckas tid men nu är det gjort.

 

Därefter har jag importerat varje mapp i den externa hårddisken till Macprogrammet "Bilder". För varje mapp jag importerat så har jag direkt efter import bildat ett album med samma albumnamn som i mappen, dvs "år-månad-dag-rubriktext".

 

I Macprogrammet "Bilder" kan jag utan någon extra programkostnad redigera bilderna och det har funkat mycket bra. Jag är helnöjd och det räcker för mina behov.

 

För nån vecka sedan har jag köpt en Airport Time Capsule för backup. Det tog 8 timmar för den att göra backup på Mac Air och den externa hårddisken med fotografier. Nu ska den löpande lägga till bilder som jag importerar, hoppas det funkar för jag förstår ännu inte hur man ska kunna kolla det.

 

Förmodligen kommer jag att kopiera alla fotografier till en extra extern hårddisk och lägga på annan plats än hemma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste du ha tillgång till bilderna från fler prylar än din Mac?

 

Det klart bästa är att köra ett bildbiblioteksprogram. iPhoto, Bilder, Aperture eller Lightroom är de mest kända.

 

Jag kör iPhoto och har bilderna på en extern disk. På så sätt kan jag hantera bilderna på alla tre Macar jag äger och som står på olika platser. Det är över 200 GB med bilder.

Grejen är ju att om man bara har saker på sin mac kommer man ju bara åt dem med appleprylar.

 

Gillar tex att kunna kolla på foton via ps3/xbox/. Sen kanske jag i framtiden inte alls fortsätter med iPhone. Känns lite dumt att låsa in sig på en tillverkare. Tänk om man kunde få iCloud via sitt xbox, hade ju varit kanon. Därför funderar jag på tex onedrive som finns till allt.

 

Vill ha det enkelt, snyggt, iordning och vara framtidssäker...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Framtidssäker kan du i princip glömma. Det gäller att strax innan ditt lagringssätt han nått sin livslängd att kopiera över filerna till en medium och en plattform som ännu inte nått sin livslängd.

 

Exempel:

Jag hade en hel del ljudinspelningar på rullband. Jag köpte en DAT-spelare för hemmabruk och kopierade över till DAT-kassetter INNAN rullbandspelaren packade ihop. Något år senare så försvann DAT från marknaden, så då fick jag bränna inspelningarna på CD från DAT. Dessa har jag numera lagt in i iTunes.

 

I vilket fall som helst: Vilket biblioteksprogram du än väljer så går det alltid att få ut bilderna om/när du vill byta.

 

Varning för att enbart ha bilderna i molnet. De kan försvinna utan förvarning. Två backuper, en i varsin byggnad på brandsäkert avstånd är minimum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har backups i två windatorer, två ext diskar, samt snart ett moln. En av ext diskarna tänkte jag ha på jobbet. Hängslen o livrem ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har backups i två windatorer, två ext diskar, samt snart ett moln. En av ext diskarna tänkte jag ha på jobbet. Hängslen o livrem ;)

:yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur man kan organisera sina bilder beror ju helt på vad man vill göra med dem och vad man ska ha dem till.

Men att lägga dem på extern disk med ordentlig backup är oavsett lösning i övrigt ett måste, tycker jag.

 

Eftersom du använder en MBA som har mycket begränsad lagringskapacitet så skulle jag om jag vore dig lägga alla bilder på extern disk. Säkra upp den externa disken med ytterligare en extern disk som fungerar som backup, det är ändå minimum-nivå på säker lagring av bilder.

Organisera upp alla filer i mappar, exv en mapp för varje årtal. När man går in i den anslutna disken från datorn så kommer alla bildfiler i en lång rad i Finder. Genom att välja visningsläge så borde de lägga sig i kronologisk ordning, se bild.

 

post-67957-0-06039400-1449076954_thumb.png

 

Det borde då gå bra att markera önskat antal filer samtidigt och dra dem till rätt skapad mapp?

När det är klart, så går det ju att importera in dem i valfritt bildprogram, exv Bilder eller iPhoto.

 

De bilder som man vill nå från flera enheter kan man ju sedan exportera ut till valfri molnlösning.

 

Först och främst handlar det väl om att säkerställa att man har ett tryggt och säkert bildbibliotek som hela tiden ligger till grund för det man vill göra med sina bilder? Så tänker iaf jag.

 

Så här har jag:

Alla bilder ligger i min MBP, därifrån kör jag schemalagd backup till två externa diskar. Det görs automatiskt. Använder Carbon Copy Cloner för det. Att behöva tänka på manuell backup hela tiden tycker jag är för jobbigt. Därutöver har jag också säkerhetskopiering till en Time Capsule.

Jag använder Lightroom för alla mina bilder, och all import och export gör jag från LR. Aldrig direkt i mapparna i Finder.

De bilder jag vill kunna nå från alla mina enheter lägger jag antingen i Dropbox eller så importerar jag över dem till min MBA;s iPhoto, och då som mer lättviktiga JPEG-filer.

Bilder jag lagt i Dropbox kan jag ju lägga över i Bildströmmen i iPad eller iPhone om jag vill.

 

Oavsett vilken lösning man väljer så kommer det att innebära manuell handpåläggning innan man fått allt på plats. När man väl fått det klart, så borde allt gå smidigt och lätthanterligt.

 

Det finns säkert dem som anser att man lika gärna kan ha sina bilder i ett moln någonstans, det skulle aldrig jag våga ha. Moln kan försvinna, och var molnet är placerat vet man inte. De som äger molnet lägger väl det där det är billigast att placera det, och det kan ju funka när allt så att säga funkar. Men om det helt plötsligt inte gör det? Var finns bilderna då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör Apples "Bilder" i alla mina datorer och iOS enheter och synkar med iCloud.

I de enheter som har begränsad lagringskapacitet har jag aktiverat Optimerad lagring för att spara utrymme.

Väldans smidigt måste jag säga att ha alla bilder i samtliga enheter helt automagiskt :)

Kör sen TimeMachine på samtliga datorer och iCloud säkerhetskopia på iOS enheterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla synpunkter. Det är inte ett "knapptrycksjobb" detta med dessa bilder/filmer. Enklare var det förr när man hade en film med 24 bilder som man sen lämnade in för framkallning :)

 

Det där med att bara köra i apples bilder fungerar ju bra med just apple. Är det inte bättre med tex onedrive som fungerar överallt? Bara undrar alltså.

 

Är som sagt begränsad av min dators 256gb minne, blir fullt fort eftersom man har många hemmafilmer i fullhd.

 

Provade att lägga foton tagna av en iPhone, samsung mobil, systemkamera i samma mapp i finder. Det blev inte i datumordning utan efter namn. Provade att "ordna" till skapat men det blev inte exakt ordning ändå.

 

Annars gillar jag det där med mappar. Tex år/mån på mapparna, lätt att söka blir det också.

 

Om jag tex skulle börja prenumerera på iCloud, sen trycka inte allt jag har där, foton o filmer. Kommer det att ligga där snyggt och prydligt i ordning? Eller måste man skaffa albums i "bilder" eller går det utan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Om jag tex skulle börja prenumerera på iCloud, sen trycka inte allt jag har där, foton o filmer. Kommer det att ligga där snyggt och prydligt i ordning? Eller måste man skaffa albums i "bilder" eller går det utan?

 

Programmet Bilder är ingen tankeläsare utan du själv måste organisera bilderna i Album.

Sorteringen av bilderna blir efter när bilden blev tagen med kameran.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utdrag ur Onedrives avtalsvillkor:

 

" beviljar du Microsoft en global, royaltyfri immateriell rättighet att använda ditt Innehåll, för att till exempel göra kopior av, behålla, överföra, formatera, distribuera via kommunikationsverktyg och visa ditt Innehåll på Tjänsterna"

 

"vidta åtgärder mot dig, inklusive (utan begränsning), sluta att tillhandahålla tjänster eller stänga ditt Microsoft- eller Skype-konto omedelbart av goda skäl eller blockera leverans av kommunikation"

 

"Vi förbehåller oss även rätten att när som helst spärra ditt Innehåll eller ta bort det från Tjänsterna "

 

" I händelse av ett driftavbrott eller störningar i Tjänsten kanske du inte kan hämta ditt Innehåll. Vi rekommenderar att du regelbundet säkerhetskopierar ditt Innehåll som du lagrar på Tjänsten eller genom att använda Appar och tjänster från tredje man."

 

https://www.microsoft.com/sv-se/servicesagreement/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man är väl "ägd" av alla snart. Har också tänkt på att man ger ju nån annan tillgång till ens hela liv i form av bilder. Nu har jag inte läst tex Apples villkor, men de kanske är bättre på att respektera kundernas integritet?

 

Får väl ändå vara stolt över att jag inte har Facebook, så dem äger mig iaf inte, än ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tog och testade iCloud och importerade in ca 1gb foton till programmet bilder. Men det verkar inte som de hamnar på iCloud-molnet. Kan inte se korten i min iPad tex. iCloud bildbibliotek är aktiverat på mac:en. Trodde de skulle hamna i molnet på en gång? Fotona tagna av min iPhone hamnar ju direkt i iCloud-molnet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tog och testade iCloud och importerade in ca 1gb foton till programmet bilder. Men det verkar inte som de hamnar på iCloud-molnet. Kan inte se korten i min iPad tex. iCloud bildbibliotek är aktiverat på mac:en. Trodde de skulle hamna i molnet på en gång? Fotona tagna av min iPhone hamnar ju direkt i iCloud-molnet...

 

Den uppenbara frågan. Har du slagit på iCloud Bildbibliotek på din iPad?

Och nej dina bilder från din iPhone hamnar INTE nödvändigtvis i iCloud Bildbiblioteket UTAN bildströmmen OM iCloud Bildbiblioteket INTE är påslaget på tex din iPhone. :)

Man måste särskilja dessa två funktioner för dom har två olika syften.

 

Bildström är till för att alla din dator ska kunna komma åt bilderna du tar med din iPhone/iPad och ladda ner dom.

 

iCloud Bildbibliotek är en tjänst som lagrar alla bilder i molnet så du kan komma åt dom och se dom.

 

Jag citerar @Raphael som förklarar det alldeles ypperligt.

 

 

Bildström är en temporär lagringsplats för bilder, bilderna raderas efter 30 dagar. Bildström är en äldre teknik som fanns innan iCloud bildbibliotek och därmed finns det stöd i äldre operativsystem och enheter för Bildström.

 

iCloud bildbiliotek är en permanent lagringsplats och kräver nyare enheter och operativsystem för att fungera. Dessutom kan du på iCloud bildbibliotek ha originalbilder och sedan kan du ha komprimerade och mindre versioner i dina enheter, för att optimera lagringen i dina enheter. Den möjligheten finns inte med Bildström.

 

En annan möjlighet som finns med iCloud bildbibliotek är att du kan redigera bilderna som ligger där, det kan du inte med bilderna i Bildström - för att redigera bilderna i Bildström måste du flytta över dem till en enhets egen lokala media först, exempelvis kopiera bilden och spara lokalt.

 

https://forum.macworld.se/topic/174156-vad-aer-skillnaden-mellan-bildstroem-och-icloud-bildbibliotek/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag har iCloud bildbibliotek påslaget på min Mac, iPhone och iPad. De korten jag importerade till bilder lade jag i ett album. Själva albumet finns på min iPhone/iPad, men det innehåller inga bilder. Kan bara se bilderna på min Mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Korten som jag tar med min iPhone kan jag se på min Mac och min iPad. Har ju iCloud bildbibliotek påslaget på alla enheter. Trodde att kort som hamnar i bilder på macen också skulle hamna i iCloud bildbibliotek?

 

Vad har jag missat? Har inte bildström påslaget på någon enhet. Vill ju bara lagra allt i iCloud bildbibliotek för att kunna beskåda fotona med alls enheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av någon anledning har jag fått det att fungera. Mixtrade lite och startade om datorn, och det gjorde tydligen susen :)

 

Så nu måste man välja vilken lagringsplan i iCloud som är lagom. Film i fullhd tar ju plats kan man säga...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Honungsmannen

Är det någon som gör backup med Airport Time Capsule av alla bilder ? Har köpt en sådan o är lite osäker på funktionen för en extern disk som man har i bara lite då och då. Någon som har erfarenhet ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...