Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Jag använder inte Time Machine, borde jag ?


jan.s

Rekommendera Poster

Jag hare läst åtskilliga trådar om Time Machine och har valt bort denna produkt och använder SuperDuper en gång/va för att få en bootbar backup samt CCC oftare för mappar jag anser väsentliga. Jag vill ha järnkoll på mina backuper. Tar förstås backuper på fler olika diskar samt använder även Crashplan för att lagra mina viktiga mappar 'remote'.

 

Känner mig säker. Men så blir jag tveksam..Erbjuder TM någonting som jag saknar i mina rutiner ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du jobbar så där mycket med dina backuper tror jag inte att Time Machine har något att erbjuda. Det skulle i så fall vara bekvämlighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, missade den tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Poängen är att ha en backup, inte hur den sker. Vanliga användare skulle inte göra som du om det var enda alternativet. De skulle förlora sina data om det inte fanns något som bara rullade på helautomatiskt. Poängen med TM är just detta att det är superenkelt och effektivt samtidigt så det duger även till proffs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Poängen är att jag inte litar på att det rullar på helautomatisk. Jag har nyligen varit med om just detta, att när man behöver backuperna som bäst så är de inte de aktuella tom för gamla..

 

De automatiska backuperna måste kollas regelbudet så att dessa går. Men tack, jag har fått svar på min undran. För mina behov, som inte är minutrelaterat, är det sättet som jag tar backup på det bästa för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Poängen är att jag inte litar på att det rullar på helautomatisk. Jag har nyligen varit med om just detta, att när man behöver backuperna som bäst så är de inte de aktuella tom för gamla..

 

De automatiska backuperna måste kollas regelbudet så att dessa går. Men tack, jag har fått svar på min undran. För mina behov, som inte är minutrelaterat, är det sättet som jag tar backup på det bästa för mig.

Det är också sant. I datorvärlden är det svårt att ta något för givet. Chansen är högre att det blir säkerhetskopiering överhuvudtaget med TM. Sen måste alla ta sitt ansvar ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hare läst åtskilliga trådar om Time Machine och har valt bort denna produkt och använder SuperDuper en gång/va för att få en bootbar backup samt CCC oftare för mappar jag anser väsentliga. Jag vill ha järnkoll på mina backuper. Tar förstås backuper på fler olika diskar samt använder även Crashplan för att lagra mina viktiga mappar 'remote'.

 

Känner mig säker. Men så blir jag tveksam..Erbjuder TM någonting som jag saknar i mina rutiner ?

Är precis så jag känner och kör med. Bättre koll och man har bootbara backup'er. Inte för att TM är dåligt på något sätt. Det är jättebra och funkar stabilt om det är det sättet man vill ha det på. Lite smaksak bara - och olika approach på hur man vill ha/hantera sina backuper.

 

- - -

 

“Crashplan för att lagra mina viktiga mappar 'remote'”

 

Om du kikar i CCC finns det nåt där om remote. Inget jag använt själv, Men om du vill ha färre program att handskas med. :crossfingers:

 

post-64246-0-34199000-1448981310.jpg post-64246-0-22276000-1448981317.jpg

 

Tror inte Remote Macintosh nödvändigtvis måste vara en Mac. Eftersom CCC är baserat på rsync - och med “credentials” + de andra värdena i andra bilden, så ser det likt ut en vanlig manuell backup (i Terminal) med rsync över ssh.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra tips..ska kolla CCC avseende remote backup. Grannens pc har sina fakturor hos mig via CP. Det var dessa jag höll på att tappa när Windows :dumstrut: programmet NTI inte tog automatiska backuper under W7. Det hade funkat under XP. Jag var tvungen att betala några kr för en uppdatering. I w10 finns en inbyggd funktion där man tar backup av alla användarbibliotek var xte minut, timme eller dag. De börjar lära sig Microsoft. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... I w10 finns en inbyggd funktion där man tar backup av alla användarbibliotek var xte minut, timme eller dag. De börjar lära sig Microsoft. :)

Ja, nu när de har lärt sig att samla in alla personliga uppgifter...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...