Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Finder och NFS volymer


zkab

Rekommendera Poster

Från min Ubuntu server (192.168.0.32) exporterar jag en NFS volym (/home/jurka/my_data) till 2 klienter:


-> 192.168.0.4 Ubuntu desktop - funkar OK

-> 192.168.0.37 Mac OSX klient (El Captain) - funkar inte


Serverns /etc/exports fil ser ut så här ...

jurka@farbaute:~$ cat /etc/exports


/home/jurka/my_data 192.168.0.4(rw,subtree_check,sync,no_root_squash)

/home/jurka/my_data 192.168.0.37(rw,subtree_check,sync,no_root_squash)


På Macen har jag ...


showmount -e 192.168.0.32

Exports list on 192.168.0.32:

/home/jurka/my_data 192.168.0.37 192.168.0.4


och det ser OK ut ...men när jag försöker ansluta till servern med Finder (cmd k) och anger nfs://192.168.0.32/home/jurka/my_data

så klagar den att det är problem att ansluta till servern.


Men när jag ger kommandot i Macen 'sudo mount -rw -t nfs -o resvport 192.168.0.32:/home/jurka/my_data nfs' då monteras NFS volymen OK (i monteringspkt nfs)

Verkar som Finder har problem med att montera NFS volymer.

Jag kör NFSv4 i Ubuntu.

Uppskattar hjälp då mina Mac kunskaper är dåliga ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...men när jag försöker ansluta till servern med Finder (cmd k) och anger nfs://192.168.0.32/home/jurka/my_data

så klagar den att det är problem att ansluta till servern.

 

// ... //

 

Verkar som Finder har problem med att montera NFS volymer.

Använder inte NFS själv, men det du gör i Finder med ⌘K är just att ansluta till server, inte förräns då kan Finder mounta. Är samma för både ftp, smb osv. Så det är säkert inget problem för Finder att mounta den - du måste kolla varför den inte loggar på först.

 

Kolla i Console, och kolla i serverns logg. Felet kan nog lika gärna ligga där, att den inte accepterar anslutningen. :crossfingers:

 

- - -

 

Anv gärna kodtaggen när du skriver kod/kommandon/loggar.

post-64246-0-98112200-1408708712.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använde lösningen med 'automount' (https://gist.github....ncealan/8697518).

Det visade sig att /Volumes/my_mount monterades men var tom.

När jag kollade syslog i NFS servern såg jag att den inte hade beviljat Macen access rättigheter ... därför var /Volumes/my_mount tom.

Orsaken är att 'Mac OS X uses a non-privileged port (2049) for TCP and UDP connections serving the NFS transport' (http://www.unixtutorial.org/2010/03/mounting-nfs-shares-on-mac-os-x/).

Genom att tillåta NFS server icke-priviligerade portar så löste sig mitt problem.

Detta gjorde jag med '/home/jurka/my_data 192.168.0.37(rw,subtree_check,sync,no_root_squash,insecure)' i /etc/exports.

Eftersom jag är den enda personen som använder Macen så är detta inget säkerhetsproblem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...