Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Se vad som är anslutet till vårt WiFi/nätverk


mpower

Rekommendera Poster

Jag har Googlat en del och försökt hitta någon bra lösning för att lista/se vad/vem som är anslutna till vårt WiFi/nätverk. Men oavsett vilket verktyg jag använder mig av verkar det bara som om jag ser en bråk del. Jag ser t.ex inte allas iPhones som är anslutna till det trådlösa. Jag blockade t.ex sonens laptop i routern med hjälp av hans macadress men nu surfar han för fullt igen när han har gått över trådlöst istället.

 

Jag har provat LanScan Pro och Who's On My WiFi.

 

Någon som vet varför det blir som det blir och eventuellt kan ge mig ett tips på hur jag löser det eller någon som kan ge mig något bättre råd om hur jag ska gå till väga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För Mac: IP Scanner Home

För iOS: Fing – Network Scanner

 

Fungerar bra för mig.

Fattar fortfarande ingenting! Får bara upp kabelanslutna enheter. Inga laptops och inga iPhones. :(

Kan det vara så att det är någon inställning i routern som gör det? Har en ganska avancerad router som jag behärskar långt ifrån till 100%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom flesta routrar kör ju en inställning på samma IP som du går in på där du ställer in allt ifrån lösenord till SSID och andra anslutningsmöjligheter. Comhem och Tele2 vet jag kör på "192.168.0.1" som är standard på deras routrar - där inne kan man ofta också se vilka som är anslutna till nätverket....

 

- Bifogar bild nedan från hur det ser ut på Comhems router...

 

post-74999-0-26355000-1443049382_thumb.png

 

- Något sånt du menar du vill se?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för router? Namn, modell.

 

Det är en Cisco RV180W och ja, de ligger på samma nätverk.

 

Det jag är ute efter först och främst är att kunna se samtliga enheter som är anslutet till nätverket, kabel/lan och via WiFi, gärna IP och macadress. Jag vill ju kunna blocka enheter från att nå internet t.ex. Ser allt förutom WiFi-anslutna just nu, så det är ju fritt fram att surfa via WiFi för vem som helst.

 

Nuläget:

 

lanscanpro.png

 

En Asus laptop, fyra iPhones och en iPad är anslutna via WiFi när denna lista presenteras. Jag provade även IP Scanner Home vilket gav samma resultat. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

så det är ju fritt fram att surfa via WiFi för vem som helst.

 

Om du har ett starkt lösenord så är det verkligen inte "fritt fram".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har ett starkt lösenord så är det verkligen inte "fritt fram".

 

Nä, det är ju klart det inte är. Jag har ett starkt lösenord och alla i familjen har tillgång till det. Men jag skulle t.ex vilja se alla som är anslutna via WiFi - deras mac- och IP-adress för att kunna blocka internetanslutningen för någon av dem vid behov. Låte lite drastiskt men ibland har vi lite konflikter med äldsta sonen. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sökte på din router och det var en diger manual till den.

 

Loggar du in i routern så borde du kunna se alla anslutna enheter under "Status" - "Anslutna enheter".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sökte på din router och det var en diger manual till den.

 

Loggar du in i routern så borde du kunna se alla anslutna enheter under "Status" - "Anslutna enheter".

Sant. Tusen tack för tipset. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett starkt lösenord .

:yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...