Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Pro Retina för video-redigering?


lindaalice

Rekommendera Poster

Har ikväll beställt en 13-tums Pro Retina från Applestore. Det är egentligen pengar jag inte har, och tar det via kreditlån. Men vill ju ha kvalité, det ska vara bärbart, någorlunda lätt, bra batteritid, bra för foton och främst video. Men så just när jag beställt kom jag mig för att kolla tester för videoredigering och fann ett mycket avskräckande test på Youtube, och nu har jag verkligen beslutsångest.

 

Jag kommer använder Premiere, eller Final cut pro, har arbetat i bägge. Kommer göra för webb-tv, men det lär ändå bli massa klippbilder osv, som reportage. 14.000 är jäkligt mycket bara det, ska man behöva 15-tummaren för bättre kraft så är det för mycket pengar. Går helt enkelt inte, finns noll chans. Så om 13-tummaren är kass för ändamålet blir det till att avbeställa, och... skaffa PC (the horror!). Finns ju inget val då, men stämmer detta verkligen, har någon här prövat nya 13" Retina för videoredigering, har ni något råd??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För tio år sedan kunde man redigera HD-video på Mac.

Med tanke på hur kraftfulla datorerna är idag jämfört med för tio år sedan så är det inga problem på en ny MBP. Möjligen skärmstorleken då, men en extern skärm är billig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trodde jag med. Men tittar man på detta test är ju renderings-tiderna på 13-tummaren pinsamt långsamma.

 

 

Är det för att videoredigeringsprogrammen idag är så krävande?? Jag är lite chockad, för jobbade i somras med en HP Elitebook då mitt jobb enbart hade HP, som inte kändes särskilt ny eller fräsch, och där tog det 4 min att rendera ett 5-minuters klipp i Premiere. (I övrigt var det en klumpig maskin och ganska seg, så har ingen lust att skaffa HP)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trodde jag med. Men tittar man på detta test är ju renderings-tiderna på 13-tummaren pinsamt långsamma.

 

Har du ingen länk till resultatet direkt? Att titta på 17 minuter video tänker jag inte göra.

 

Det är inte bara skärmen som skiljer en 13-tummare från en 15-tummare. 15-tummaren gör skäl för "Pro" i namnet, det gör inte 13-tummaren.

 

Man får vad man betalar för. Vill du ha en klumpig maskin köper man inte Apple. Det är lättare att göra en klumpig maskin snabbare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm nej kan inte hitta resultaten på en sida tyvärr. Nej självklart vill jag inte ha en klumpig maskin, och med Apple får man något som bör hålla många år, så är väldigt frustrerad över att inte ha något att välja emellan. Har haft Apple några år nu och vill helst inte gå tillbaks till PC-världen. Tycker 14000 är ganska mycket, 19000 är sjukt mycket, och omöjligt. Men blir ändå besviken, tycker faktiskt 14k borde räcka en bit.

 

Vet någon om en begagnad äldre 15-tums Pro Retina, är bättre än den nya 13-tummaren, i prestanda?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att en dator inte är jättesnabb på att rendera ut slutresultatet är en sak. Det är ju ändå något man kan sätta igång och sedan gå iväg och dricka kaffe eller så.

 

En annan sak, och mycket viktigare (anser jag), är om den är snabb att redigera med. Går det trögt att ladda klipp, flytta, lägga på effekter och förhandsvisa, så är det frustrerande och jobbigt.

 

Om du har möjlighet, gå till en affär där de har en sådan dator uppställd som du har beställt. Lek lite i iMovie och se om det flyter på där när du redigerar. Har du tur, kanske de även har något tyngre redigeringsprogram installerat.

 

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm nej kan inte hitta resultaten på en sida tyvärr. Nej självklart vill jag inte ha en klumpig maskin, och med Apple får man något som bör hålla många år, så är väldigt frustrerad över att inte ha något att välja emellan. Har haft Apple några år nu och vill helst inte gå tillbaks till PC-världen. Tycker 14000 är ganska mycket, 19000 är sjukt mycket, och omöjligt. Men blir ändå besviken, tycker faktiskt 14k borde räcka en bit.

 

Vet någon om en begagnad äldre 15-tums Pro Retina, är bättre än den nya 13-tummaren, i prestanda?

Sedan ett antal år tillbaka är 15" fullständigt överlägsen 13". Det är inte en fråga om olika skärmstorlek utan det är två helt olika produkter. 13" är konsument och 15" är proffs på riktigt. Grovt sett har en ny 15" dubbla prestandan mot en ny 13". En MacBook Pro 15" late 2011 är 50% kraftfullare än en ny 13". Apple kom med ett stort teknikskifte 2011 så 2010 är gammalt med långsamma anslutningar både internt till hårddisk men även externt till externa enheter.

...

Så det är lite förvirrande att båda heter Pro när bara en är det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha. Har hela tiden trott det nästan var samma maskin men med olika skärmstorlek bara. Ja då borde jag överväga en lite äldre 15-tummare. Tack, mycket bra info!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thunderboltanslutning finns från 2011 och USB 3 från 2012. Det är viktiga detaljer för den som behöver power och speed. From 2012 Retina är RAM-minnet fastlött och går inte att uppgradera. Så i så fall se till att köpa en med 16 GB RAM. Det är väldigt viktigt annars får du en flaskhals även om allt annat är rappt och kraftfullt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OM du nu inte är beroende av bärbart finns ju iMac med 27" skärm. Den är i vissa fall lika kraftfull som MacBook Pro 15".

2011 och 2012 med i7-processor är faktiskt något värre än MacBook Pro 15". Late 2013 är alla 27" väldigt kraftfulla. Det som är kul är att alla dessa klarar 32 GB RAM vilket är en fördel vid ljud och bildbearbetning. Dessutom kan man enkelt uppgradera själv.

...

Även med iMac så gäller 2011 och framåt. Det finns 2010 till salu billigt men de saknar en rad funktioner som tididgare nämnts.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör som kiwi säger och besök en återförsäljare, har du möjlighet besök en Apple Store, där kan du med all säkerhet till och med testa Final Cut Pro i en MBP...

 

Om inte, prata med Genius och fråga om dom kan hjälpa dig med det. Bokar du tid och är vänlig i dina frågor kanske dom till och med installerar det på en 13" / 15" MBP om det inte finns i butiken och låter dig testa en timme...

 

Allting går att lösa tror jag!

 

:galetglad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dagens redigeringsprogram använder GPU, för att få prestanda på rendering krävs ett "riktigt" grafikkort. Exvis AMD Radeon R9 M370X 2048 MB.

Du bör titta efter den dyrare 15"-modellen för videoredigering.

Kolla även på apple.com vilka datorer som är kompatibla med FCP X

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Nu när jag är i köpartagen och letar ett par år gammal 15-tummare så ser jag på annonser att folk ofta säger de har renoverat den, dvs bytt ut hela skärmen, laddare m.m. Vad gör folk med sina datorer, de är ju dyra och då tar man väl hand om dem? Eller är det nåt speciellt känsligt med skärmarna och laddarna? :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu när jag är i köpartagen och letar ett par år gammal 15-tummare så ser jag på annonser att folk ofta säger de har renoverat den, dvs bytt ut hela skärmen, laddare m.m. Vad gör folk med sina datorer, de är ju dyra och då tar man väl hand om dem? Eller är det nåt speciellt känsligt med skärmarna och laddarna? :(

Jag skulle tro att de flesta behåller sina Macar tills de inte längre fungerar, vilket väl tar 6-10 år. Därför finns det inte så många begagnade Macar på marknaden.

 

De som finns kommer antagligen från hemmapulare som billigt köpt en Mac med trasig skärm och en annan billig med trasigt logikkort och byggt en fungerande Mac av dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tro att de flesta behåller sina Macar tills de inte längre fungerar, vilket väl tar 6-10 år. Därför finns det inte så många begagnade Macar på marknaden.

 

De som finns kommer antagligen från hemmapulare som billigt köpt en Mac med trasig skärm och en annan billig med trasigt logikkort och byggt en fungerande Mac av dem.

 

Ja så måste det vara. Har en magkänsla av att köpa ihoppulade Macar inte är idealt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...