Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med att uppdatera office 2011


Magnus76

Rekommendera Poster

Har fått ett office 2011 som jag installerade på min macbook, so far so good. Dock går det inte att uppdatera programmet via update. Fått tips om att totalt avinstallera hela office 2011, men det verkar vara krångligare än jag trodde. Office verkar ha lagt filer lite varstans i datorn.

 

Finns det något program som kan ta bort rubbet? Bara för att jag lägger office 2011 i papperskorgen försvinner ju inte alla filer som jag fick vid installationen.

 

/Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa AppCleaner, det tar i alla fall bort mer. Via iFileX kan du manuellt söka filer och ta bort dem. Vill du helt bli av med det är det nog bara i praktiken ominstallation som gäller.

 

Edit: Jag utgick kanske felaktigt från att du har testat att avinstallera med det för detta avsedda programmet, se bild.

 

post-28798-0-73309100-1441129454_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, visst är det krångligt att ta bort det manuellt…

https://support.office.com/sv-se/article/Felsöka-problem-med-Office-2011-för-Mac-genom-att-avinstallera-helt-innan-du-installerar-om-ba8d8d13-0015-4eea-b60b-7719c2cedd17?ui=sv-SE&rs=sv-SE&ad=SE

 

Annars kan du ju testa med att ladda ned den uppdatering du är ute efter (med Safari), installera den och se om det efteråt fungerar med Microsoft AutoUpdate.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fått ett office 2011 som jag installerade på min macbook, so far so good. Dock går det inte att uppdatera programmet via update. Fått tips om att totalt avinstallera hela office 2011, men det verkar vara krångligare än jag trodde. Office verkar ha lagt filer lite varstans i datorn.

 

Finns det något program som kan ta bort rubbet? Bara för att jag lägger office 2011 i papperskorgen försvinner ju inte alla filer som jag fick vid installationen.

 

/Magnus

Något liknande hände även mig för något år sedan, en installation av MS Office behövde raderas. Det gick inte att radera med AppCleaner eller manuellt eller något. Om man nu inte har mkt goda kunskaper i hur man ska göra det, vilket inte jag har.

Chat-Supporten på MS-office fungerade jättebra och de guidade mig. Om jag nu kommer ihåg rätt så finns det flera dolda filer som måste raderas manuellt.

 

Så kontakta MS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är version 14.1.0 som inte installeras. Man trycker på update. Då hämtar den 14.1.0. Trycker man på update igen, hittas samma version igen.

 

Provade att ladda ner uppdateringen via Microsoft sida. Men då ville inte macen installera eftersom den inte kom från AppStore samt ngn ytterligare orsak. Hmm.

 

Provade som sagt först med försöka avinstallera hela officepaketet, men det är ju nästintill omöjligt att göra manuellt.

 

Då återstår alltså en wipeout av hela datorn eller att försöka med MS supporten som nämndes.

 

Hade hoppats på att en Mac var enklare. Just nu känns den som en windowsdator där filer hamnar lite varstans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är version 14.1.0 som inte installeras. Man trycker på update. Då hämtar den 14.1.0. Trycker man på update igen, hittas samma version igen.

 

Provade att ladda ner uppdateringen via Microsoft sida. Men då ville inte macen installera eftersom den inte kom från AppStore samt ngn ytterligare orsak. Hmm.

 

Provade som sagt först med försöka avinstallera hela officepaketet, men det är ju nästintill omöjligt att göra manuellt.

 

Då återstår alltså en wipeout av hela datorn eller att försöka med MS supporten som nämndes.

 

Hade hoppats på att en Mac var enklare. Just nu känns den som en windowsdator där filer hamnar lite varstans.

Vilka program som får installeras i datorn ställer man in själv under Systeminställningar - Säkerhet.

 

Det *är* enkelt med Mac, döm inte ut Mac bara för att Microsoft lägger en massa filer lite här och där och varsomhelst. Det är ju Microsoft som gjort MS Office, inte Apple. Många program för Mac är enkla att avinstallera och sprider inte ut sig, men visst finns det undantag som Microsoft som kan sprida ut sig. Det är upp till programmakaren faktiskt...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsoft lägger en massa filer lite här och där och varsomhelst.

 

Det har de "alltid" gjort. Här är ett citat från Mac OS 9-tiden:

 

”You agree that our installer may spray your System Folder with dozens of extensions, shared libraries, control panels, preference files, fonts, and other crud, without asking first or providing a list of why we put what where.”

”... and do not stumble onto the fact that AppleWorks does most of what our stuff does but at twice the speed, half the cost and 1/300th the RAM.”

Parodi på Microsofts licensavtal, av David Pogue, MacWorld

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...