Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med gamla dokument


norda72

Rekommendera Poster

Hej hopp!

Jag har gamla filer gjorda i PageMaker och InDesign CS3 från 2004 och framåt som blivit konstiga med åren. Programsymbolen har ersatts av en större svart fyrkant med texten ’’exec’’ med gröna bokstäver. Försöker man öppna en av dem kommer antingen meddelandet att filen är skadad, eller så öppnas den i InDesign CS3 med en massa fel, röda markerade fält och å, ä och ö har ersatts av andra tecken. Varför blir det så här? Kommer alla InDesign-filer att gå detta öde till mötes med tiden? Har just nu CS6 Premium. Försökte ladda upp en svart fil här men detta meddelande kom: ’’Fel. Du har inte tillstånd att ladda upp denna sortens fil’’. Exec, är inte det ett pc-format?

 

Med vänliga hälsningar

Pär Nordqvist, Bollnäs

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exec är förkortning för "executable" och har filändelsen .exe. Det är program gjorda för att köras under MS-DOS eller Windows. Du kan ju kolla på dem under "Visa info" och se vad de har för filändelse. Filer ska inte bara ändra format så där av sig självt. Har något hänt i datorn? Har du importerat från andra datorer, PC/Windows? Hur har filerna varit lagrade? Extern hårddisk och med vilket format (på hårddiskens filsystem)?

Du skulle ju kunna testa en koll och reparation av hårddisken eller vad det nu är för lagringsmedia där filerna har befunnit sig...

Men den mest troliga förklaringen är antagligen att kopplingen till ett program har brutits och därmed känner inte datorn igen filerna.

Du kan ju prova med att associera om filerna. Alltså välja "Visa info" och där gå in på "Öppna med" och där välja InDesign.

Det kan bli så här när du inte har kvar programmet som har skapat filerna, eller att det program du har inte har importfilter för filerna - troligen för att de är för gamla för programmet. Men det är ju då en kompatibilitetsfråga för Adobe, jag är osäker på hur deras kompatibilitet ser ut dvs hur långt tillbaks som nya versioner kan läsa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir ofta en sådan symbol när filer saknar (vettig) ändelse på filnamnet. För länge sedan så använde Macen inte filändelser för att skilja på filtyper, utan den använde metadata (type/creator).

 

Möjligen kan du rädda situationen genom att ge filerna korrekt ändelse.

Pröva .pmd för PageMaker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer filerna från Mac OS X eller från klassiska Mac OS?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exec är förkortning för "executable" och har filändelsen .exe. Det är program gjorda för att köras under MS-DOS eller Windows. Du kan ju kolla på dem under "Visa info" och se vad de har för filändelse.

 

Så här ser en ClarisDraw-fil ut i Mac OS X 10.6. Den misstolkas som en exekverbar fil, trots att det inte är en och har aldrig varit någon.

post-11001-0-73120100-1440175299_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, men det är ju en gammal fil från Mac OS då och inte OS X. Nu skriver ju trådskaparen att det är filer från 2004. Det är lite oklart om det rör sig om filer från Mac OS eller från OS X, men om det är PageMaker så körs det väl i gamla Classic-läget och därmed Mac OS. Då är nog bästa alternativet att konvertera om dem till InDesign och spara om dem i nytt format.

Här är Adobes egen tabell över kompatibilitet i InDesign för Page Maker.
https://helpx.adobe.com/creative-suite/kb/open-pagemaker-files-indesign.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, men det är ju en gammal fil från Mac OS då och inte OS X. Nu skriver ju trådskaparen att det är filer från 2004. Det är lite oklart om det rör sig om filer från Mac OS eller från OS X, men om det är PageMaker så körs det väl i gamla Classic-läget och därmed Mac OS. Då är nog bästa alternativet att konvertera om dem till InDesign och spara om dem i nytt format.

 

Här är Adobes egen tabell över kompatibilitet i InDesign för Page Maker.

https://helpx.adobe.com/creative-suite/kb/open-pagemaker-files-indesign.html

Övergången mellan type/creator och filändelse var verkligen inte så skarp som vill ha den till. Nästan alla tidiga Mac OS X-program använde fortfarande type/creator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men PageMaker finns inte för OS X, det kördes i OS X i Classic-läget för det var ett Mac OS program. Sista versionen var PM 7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men PageMaker finns inte för OS X, det kördes i OS X i Classic-läget för det var ett Mac OS program. Sista versionen var PM 7.

Det är möjligt, det har jag inte koll på.

 

Det jag skrivit i tråden har varit av generell natur och inte begränsat till PageMaker. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns nya filer som också ser ut så där. Nedan hämtat ur senaste Google Chromes programpaket.

 

attachicon.gifGC.jpg

Jodå, men där är det verkligen frågan om exekverbara filer gömda i ett paket. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är filer från MacOS 9 när det gäller dem från 2004 och därmed PageMaker. Jag hade en boot-bar G4 då som man kunde köra både 9:an och X i. Jag var lite feg där och fortsatte med 9:an fram till juli 2004. Datorn var en så kallad vindtunnel-Mac från 2003. Men det finns även filer av senare årgångar som krånglar. 2007 gick jag över till InDesign CS3. Sedan byggdes det på för dyra pengar till dagens CS6. Med reservation för att jag hoppade över CS4. Så det finns filer från både gamla och nya systemen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag har testat att döpa om de konstiga filerna och då kom InDesigns filsymbol fram igen. En del gick att öppna, andra inte, i alla fall inte i CS3, men troligen i CS 5, CS5,5 och CS 6.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...