Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Begagnad iPhone 5, helt värdelös?


batzie

Rekommendera Poster

Hej!

Har ett monsterproblem, hade en fullt fungerade iPhone 5, som jag skulle sälja till en vän in need. Jag säkerhetskopierade telefonen, och nollställde genom inställningarna på telefonen. När damen i fråga som skulle ha telefonen fick den, gick hon in på itunes och lyckades på något sätt "återställa telefonen" därigenom. Telefonen är nu stendöd.

Jag hade inte aktiverat "Hitta min iPhone" på telefonen, vilket som jag förstått det gör telefonen HELT useless om man inte har antingen kvittot på köpet eller den första ägarens apple-id. Jag köpte telefonen på GAME som hade ett gäng begagnade telefoner, gjort mig av med kvittot och nu har butiken, som i vanliga fall sparar kvitton i 10 år, GÅTT I KONKURS. Jag har alltså dragit den största nitlotten någonsin.

 

Jag har varit i kontakt med Apple, senior-avdelningen, till och med fått en egen gubbe som hanterar mitt ärende. Men nada. Telefonen är helt värdelös.

 

Som jag förstår det kan en jailbreak rädda mig ur denna situationen, och göra telefonen användbar igen. Nu vill jag veta av er experter, om detta faktiskt stämmer? Och hur jag i såna fall går tillväga bäst?

 

TUSEN TACK!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är problemet? Är telefonen stendöd och startar inte eller är telefonen låst med Hitta min iphone med ett Apple-ID du inte kan lösenordet till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- Du skrev att hon råkade "återställa telefonen"? Detta i sig är ju egentligen inget som skadar den... Testat force-reboot på den? Så länge där är mjukvara på den borde detta hjälpa....

 

Om inte det nu är så att... Hrrm...

 

- Det är inte så att hon menar att hon råkat "stänga-av-eller-dra-ut-kontakten-på-iphone-medans-den-uppdaterat-mjukvaran-genom-itunes-återställt-telefonen...? "

 

Det är det enda jag kan tänka som gör att den blir "stendöd". Därför den säger till en att "inte stänga av eller koppla ut iPhone medans den pysslar med sånt..."

 

Och ÄR det d det som hänt.. Kan jag lova att det kommer vara svårt att starta den igen, hade det problemet en gång och jag fick kassera denna iPhone pga. att firmware uppdateringen hade hängt hela root-systemet eller vad det var för något... Apple var iblandade där med då för min del och konstatera nämligen detta... :(

 

- Men testa först iaf "force-reboot" om du inte redan gjort det (Håll inne lås-knappen och hem-knappen samtidigt i 10s).

 

Och även det andra som jag glömt vad det heter - (Håll inne lås-knappen 10s, fortsätt hålla in lås-knappen samtidigt som du håller in hem-knappen 10s, och sen släpper du lås-knappen och håller in hem-knappen 10s till...)

 

Detta är olika sätt att tvinga en iPhone att börja fungera igen och används först och främst av Apple CS så kan redan va så att du fått denna hjälp så klart.. :P

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar!

Tyvärr har jag testat dessa otaliga försök med force-reboot osv osv, men telefonen är fortfarande värdelös.

Just nu är telefonen igång, jag kan börja installera den med språk, och sedan koppla upp mig till ett wi-fi, men sen ber den om ett apple-id som tillhör den personen som ägde den för århundraden sedan innan mig, som jag inte har den blekaste om vem hen är.

På datorn när jag kopplar in telefonen säger iTunes först att SIM-kortet är låst, har både pinkoden och testat med ett simkort utan pinkod, men då säger iTunes att jag ska skriva in ett apple-ID för att låsa upp telefonen, vilket är det ID jag inte har.

 

Apples svar till mig var att; utan kvitto eller det första apple-IDt är telefonen omöjlig att låsa upp. Detta är anledningen till varför jag kollar på andra möjligheter, vill liksom inte kassera telefonen utan kunna jailbreaka loss den.

 

Värt att notera är även att jag raderade telefonen från iCloud då jag skulle få sålt den.... kanske dumt men nu finns telefonen inte med som en enhet där heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går ju bara logga in med ett iCloud konto åt gången så om det inte är ditt Apple-ID den är låst med vems är det då? Eller har du använt telefonen med en annans Apple-ID under tiden du haft telefonen?

 

Eller har din "vän in need" läst in en gammal okänd säkerhetskopia i telefonen och efter det blev den låst med Hitta min iPhone?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går ju bara logga in med ett iCloud konto åt gången så om det inte är ditt Apple-ID den är låst med vems är det då? Eller har du använt telefonen med en annans Apple-ID under tiden du haft telefonen?

 

Eller har din "vän in need" läst in en gammal okänd säkerhetskopia i telefonen och efter det blev den låst med Hitta min iPhone?

 

Enligt Apple är det den personen som konfigurerat telefonen första gången den aktiverades som kan logga in på telefonen, ingen annan. Telefonen är som sagt inte låst med Hitta min iPhone vilket också enligt Apple är det större problemet, tydligen så hade allt varit lugnt om jag hade haft den aktiverad därigenom..

 

Jag har bara använt mitt eget apple-id, och min vän har inte hunnit läsa in en gammal säkerhetskopia...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Enligt Apple är det den personen som konfigurerat telefonen första gången den aktiverades som kan logga in på telefonen, ingen annan. Telefonen är som sagt inte låst med Hitta min iPhone vilket också enligt Apple är det större problemet, tydligen så hade allt varit lugnt om jag hade haft den aktiverad därigenom..

 

Jag har bara använt mitt eget apple-id, och min vän har inte hunnit läsa in en gammal säkerhetskopia...

Det är personen som senast aktiverade Hitta min iPhone på telefonen med sitt Apple-ID som kan logga in på telefonen igen och ingen annan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är personen som senast aktiverade Hitta min iPhone på telefonen med sitt Apple-ID som kan logga in på telefonen igen och ingen annan.

Jo tack, det har jag förstått.. Problemet är ju att jag inte under några omständigheter kommer kunna hitta den personen. Så inläggets riktiga fråga är vad jag kan göra åt det? Om jag kan jailbreaka telefonen och få igång den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar ju som Game har sålt en telefon som inte varit nollställd ordentligt, taskigt fall...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är personen som senast aktiverade Hitta min iPhone på telefonen med sitt Apple-ID som kan logga in på telefonen igen och ingen annan.

 

Jo tack, det har jag förstått.. Problemet är ju att jag inte under några omständigheter kommer kunna hitta den personen. Så inläggets riktiga fråga är vad jag kan göra åt det? Om jag kan jailbreaka telefonen och få igång den?

Litet som att stänga båset när kon har rymt, men varför aktiverade du inte Hitta min iPhone själv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Litet som att stänga båset när kon har rymt, men varför aktiverade du inte Hitta min iPhone själv?

Känner desamma. Har helt ärligt inget bra svar på den frågan.

Vet att jag är i en knivig sits men vill verkligen försöka ordna något så att jag inte behöver vaska telefonen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett Apple-ID brukar vara en e-postadress. Ser du vilket Apple-ID som den vill ha lösenordet till? Testa att mejla personen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar stelbent av Apple. De har så klart denna ursprungliga epostadress registrerad, och kan mejla den personen, åtminstone, och hoppas på det bästa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar stelbent av Apple. De har så klart denna ursprungliga epostadress registrerad, och kan mejla den personen, åtminstone, och hoppas på det bästa.

Apple är inte de snällaste i världen, så det är ganska underförstått att de inte kommer mejla den personen vars mail är registrerad på telefonen, även om jag ber snällt osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ju använt telefonen och då fungerade den tydligen bra.

 

Sedan nollställde du den och lämnade den till din vän i nöd.

 

Eftersom den är nollställd så måste ju denne i nöd först ha skapat ett apple id i telefonen och registrerat telefonen mot det.

 

Sedan gick nåt snett verkar det som, när, var hur är ju oklart men fortfarande så måste det vara din vän i nöds apple id som telefonen vill ha.

 

Har du provat att lägga telefonen i riktigt DFU mode och återställt utifrån det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återställning i DFU-mode avaktiverar inte Hitta min iPhone

 

Han hade ju inte aktiverat Hitta min iPhone.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han hade ju inte aktiverat Hitta min iPhone.

Nej, inte nuvarande ägaren, men någon annan långt före denne, som jag förstår det, vilket är problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om hitta min iPhone varit aktiverat på från en tidigare ägare när OP köpte telefonen skulle även denna ägare vara inloggad på iCloud, man kan inte vara utloggad från iCloud och samtidigt ha Hitta Min iPhone på. Är köparen säker på att hon inte loggat in eller skapat ett Apple ID innan hennes bekymmer började?

 

www.icloud.com/activationlock/ för att se om HMI är på eller inte. Är den inte på ska den ju inte kunna fastna i början där.

 

Edit: har hört att man ibland har fått köra återställning några gånger innan det där aktiveringslåset inte visats. Återställ via recovery.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Tusen tack för era svar, men som det ser ut nu är telefonen mer eller mindre bara att slänga. Apple hjälper givetvis inte till, Pangu-jailbreaken funkar inte utan att telefonen är aktiverad, DFUmodet gör ingen skillnad alls, och jag blir tokig på att försöka!

 

Om någon har något sista tips för hur jag kan göra telefonen useful igen får ni gärna hojta till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat på inlägg #13?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat på inlägg #13?

Det går inte se vilket Apple-ID enheten är aktiverad med. Man får en liten hint när man försöker aktivera enheten. Likt a*************@h*****.com

 

Jag är fortsatt tveksam till att telefonen såldes med Hitta min iPhone aktiverat och tror fortfarande att du eller din "vän i nöd" har aktiverat Hitta min iPhone.

Föreslår att både du och vännen loggar in på www.icloud.com med era Apple-ID:n och kollar under Hitta min iPhone vad ni har för eneheter listade. Om telefonen listas ta bort den från kontot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...