Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hittar inte nätverket utan Diagnos


besika

Rekommendera Poster

Hej!

 

Undar om nån kan hjälpa mig.

Jag har en Time Machine, ansluten med sladd via en home plug till en router.

Time Machinen är i bryggläge.

 

När jag försöker koppla upp via en dator hittar den inte internet.

Om jag väljer Inställningar, Nätverk, Wi-Fi och Hjälp mig ser man att jag inte har internet, men efter ett tag kopplar den upp och det funkar.

 

Det är aldrig problem med iPhone eller iPad, bara med datorerna.

 

Är det någon inställning som ska ändras eller är det något annat problem?
Det är ruskigt irriterande! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Det är inte bara med Time Machinen... jag har en router från Bahnhof först, och det är samma grej där den är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte bara med Time Machinen... jag har en router från Bahnhof först, och det är samma grej där den är.

Det är svårt när man inte har eller ser grejjerna själv. Du får nog börja enfelsökning från grunden.

 

Har du nyligen uppdaterat datorn - testa en säker start. Det kan ligga ngn gammal cache och spökar. Starta pp med ⇧ nertryckt. Logga in och starta om som vanligt.

 

Men eftersom det verkar vara “överallt” låter det som det ev skulle kanske kunna vara DNS som spökar. Du kan prova att byta DNS'ernan i inställnignarna. Skriv in:

208.67.222.222
208.67.220.220

OpenDNS servar är bra ooch pålitliga.

 

 

Andra saker du kan kolla/testa:

  • Gör en ny profil inne på Nätverk och testa med den. Se till att de olika anslutningarna ligger i rätt ordening med den du vill ha som förvald överst.

  • Koppla ur alla grejjer och kör med kabel rakt in i modemet (eg ingen mellanutrustning). Koppla in en sak i taget. Testa en stund och kolla så det är stabilt, och gå vidare senmed nästa.

  • Skapa en ny användare på datorn. Funkar internet där (felfritt)?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Det här problemet suger!

Så här.

Har fiber från Bahnhof. Från deras router har jag en sladd till en Time Machine, som nu funkar helt UA.

 

Men i utrymmet där jag använder Bahnhofs router får varken iPad eller iPhone ibland inga nuffor utdelade av routern. Ibland är det bara siffror vid "IP-adress" och "Delnätsmask". Men "Router" "DNS" och "Sökdomäner" är tomma. Ibland är allt tomt.

 

Öppnar jag datorn hittar den inte wifi. MEN. Om jag kör "Diagnos" kommer allt igång på ett par sekunder! Det gör så iPad och iPhones också fungerar.

 

Felet måste väl ligga i routern????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...