Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

frkFossil

Rekommendera Poster

Hej! Har läst flera inlägg om hur man får igång datorn igen eller installerar om OS. Men när man som jag inte lagrar speciellt på lilla Air, inte mer än att det ryms på en rätt tanig sticka - behöver jag då skapa en USB-sticka ifall datorn skulle "slockna" helt av nån anledning? Av samma anledning använder jag inte alls Time Machine som ju handlar om att spara innehåll.

Förstår det ju som så att det går att återskapa alltihop via skivverktyget? Tacksam feedack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OM hårddisken går sönder finns det inget sätt att reparera den och all data går förlorad. OM filträdet som OS X "hängs upp på" fallerar KAN det lagas med skivverktyget, men det är inte säkert. Om OS X krånglar kan man ominstallera OS X via Recoverypartitionen som finns på hårddisken. Men strular det är det inte säkert att det går. Och om det går kanske något går fel och viktig data skrivs över när OS X ominstalleras. Så du ser att Backup är fullständigt nödvändigt och TimeMachine är både enkelt och smart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skviverktyget har två reparerafunktioner. Dels Reparea skivbehövrigheter som rättar till vem som får och hur filer ska läsas och är en mindre sak.

...

Reparera skiva är den andra. Det låter som om den lagar själva hårddisken vilket är fel. Åtgärden kan laga det filträd som OS X hänger på. En hårddisk är helt nollställd från fabrik. Genom formattering "monteras" ett filträd på hårddisken som operativsystemet sen kan hängas upp på.

...

En hårddisk kan dels fysiskt gå sönder vilket inte kan lagas. Den kan gå sönder i en sektor vilket gör att information tappas just där. Om den sektorn har med filträdet att göra kan datorn vägra starta. OM skivverktyget då används kan den laga felaktigheten och datorn kan startas. Det fysiska felet kvarstår på det lilla området men den funktionen som förlorades läggs på ett helt ställe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, låter rätt krångligt men nu läste jag snabbt. Jag ska alltså använda Time Machine men då måste jag ju rensa hårddisken (är det en sådan i Air?) ganska ofta för den blir snabbt full med 128 GB. Eller skriver Time Machine över tidigare backuper?

Jag funderade väl på om jag behövde skapa en USB-sticka, motsvarade gamla tiders återställningsskivor. Tack för info!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

P.S. Nu har jag läst på om Time Machine... Min okunnighet var avgrundsdjup. Så här då: Mina data är s.a.s oväsentliga. Jag vill ha ett redskap till hands ifall min dator plötsligt skulle sluta fungera - utan att jag tappat den e.d. alltså inget fysiskt och om jag inte kommer igång som Axelman beskriver.

Jag tänker så här att det då räcker att jag gör en säkerhetskopia meddelst en extern hårddisk och att jag sen låter saken bero tills jag kanske uppgraderar OS e.d. = väsentliga förändringar typ. Tänker jag rätt..?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

P.S. Nu har jag läst på om Time Machine... Min okunnighet var avgrundsdjup. Så här då: Mina data är s.a.s oväsentliga. Jag vill ha ett redskap till hands ifall min dator plötsligt skulle sluta fungera - utan att jag tappat den e.d. alltså inget fysiskt och om jag inte kommer igång som Axelman beskriver.

Jag tänker så här att det då räcker att jag gör en säkerhetskopia meddelst en extern hårddisk och att jag sen låter saken bero tills jag kanske uppgraderar OS e.d. = väsentliga förändringar typ. Tänker jag rätt..?

Du bör ha en extern hårddisk som du kör Time Machine mot. Anslut disken och låt Time Machine köra kanske en gång i månaden eller en gång i veckan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Backup, det har du av dina filer, bokmärken, bilder, musik, mail, dokument osv... det tar du lämpligen automatiskt med hjälp av en extern hårddisk och programvara för backup, t ex Time Machine. Det och manuellt, t ex till ett USB så de finns lagrade på mer än ett ställe.

 

Det du efterfrågar har inget med backup att göra, då du vill skapa en installationspinne. Dock så om din MBA inte är lastgammal så räcker det med att du trycker CMD + R vid uppstart så startar återställningen av din dator, kräver dock tillgång till internet och tar några timmar. Med en egenskapad installationspinne så är det bara att sätta i pinnen, starta från den och installera om systemet. Men det är inte samma sak som backup och då måste lägga in dina program, filer, inställningar igen om du har valt att formatera hårddisken vid (om)installationen.

 

Du behöver ett 8 GB USB samt ladda ner installationsfilen från App Store samt programvaran DiskMaker X

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

P.S. Nu har jag läst på om Time Machine... Min okunnighet var avgrundsdjup. Så här då: Mina data är s.a.s oväsentliga. Jag vill ha ett redskap till hands ifall min dator plötsligt skulle sluta fungera - utan att jag tappat den e.d. alltså inget fysiskt och om jag inte kommer igång som Axelman beskriver.

Jag tänker så här att det då räcker att jag gör en säkerhetskopia meddelst en extern hårddisk och att jag sen låter saken bero tills jag kanske uppgraderar OS e.d. = väsentliga förändringar typ. Tänker jag rätt..?

Säkerhetskopia är alltid extern. Annars är den inte säker. Det absolut enklaste sättet är att använda TimeMachine som är inbyggd i Macen. Man ansluter en hårddisk, startar TimeMachine, väljer den disken som mål och drar reglaget från av till på. Sen sköter det sig helautomatiskt. Första gången kopieras allt, sen kopieras bara det som ändrats sen sist. Även om man inte har mycket av intresse på datorn kan det vara irriterande att bli av med oviktiga saker också. Skulle nåt hända med datorns hårddisk så man måste ominstallera, ger TM tillbaka allt där du var som förut. Smidigt, enkelt och säkert.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket alla, jag skaffar en extern hårddisk och kör. Sant att även sånt jag ser som "oviktigt" dagligdags blir självklart och saknas så snart det inte finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Telly82

En gång i månaden jag blir mörkrädd !!

Varje dag ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag låter time machine sköte min backup, en gång i timmen är perfekt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telly82

En gång i månaden jag blir mörkrädd !!

Varje dag ;-)

 

Visst, men det var som svar till trådskaparen som verkade vilja vänta i åratal mellan varje backup, eftersom data var "oväsentliga". :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en AirPort Time Capsule som surrar titt som tätt, antar att den tar back up då. Min iMac finns där tillika MacBook Air. Med en säker kopia bakom ryggen så känner jag mig trygg men efter ett datorbyte eller krasch, hur får man in det gamla då?

Hur säkert är iCloud som alternativ då, om man nu kommer ihåg allla PIN-koder och andra lösenord då nyckelringen försvunnit från datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för den informationen.

Men kan iCloud vara ett alternativ till Back up?

Nej, iCloud är främst avsett för synkning mellan enheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enkel guide till TimeMachine.

1. Köp en extern hårddisk minst lika stor som den som sitter i datorn helst dubbelt så stor och anslut den.

2. Välj hårddisk i TM.

3. OM du vill att något inte ska säkerhetskopieras kan du lista det. Ett tips är att kopiera hela hårddisken med program och allt för det underlättar när man ska återställa vid hårddiskkrach för man uppdaterar OS X och program vartefter.

3,5. OM du trycker på plusset får du fram datorns mappar och filer där du kan välja specifikt.

4. Slå på TM.

5. TM kommer att kopiera hela hårddisken första gången. Sen bara förändringarna en gång i timmen.

post-363-0-01705800-1440403273_thumb.png

post-363-0-79443500-1440403708_thumb.png

post-363-0-44075700-1440403724_thumb.png

post-363-0-40990000-1440403736_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur man är säker med datorinformation.

1. Har du information lagrat på ett ställe säger man att den inte finns. Det har bara inte hänt än.

2. Har du informationen lagrat på på två ställen dels i daton och i en anlsuten hårddisk är läget något bättre. Men vid stöld, brand, blixtnedslag, vattenskada är risken förmodligen 100% att informationen försvinner.

3. Har du informationen lagrat på på tre ställen dels i datorn, i en anlsuten hårddisk och ytterligare en hårddisk som inte finns på samma plats som hos grannen, i bankfack osv börjar vi tala om backup på riktigt.

 

En hårddisk är en ytterst ömtålig och skör tingest som faktiskt kan gå sönder av sig självt. Det kan gå att rädda en krachad hårddisk i ett speciallabb med räkna med att det kostar 10.000:- OM det går.

 

Det i särklass vanligaste problemet med datorer är krachad hårddisk. Förutom Windows förståss...... :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en AirPort Time Capsule som surrar titt som tätt, antar att den tar back up då. Min iMac finns där tillika MacBook Air. Med en säker kopia bakom ryggen så känner jag mig trygg men efter ett datorbyte eller krasch, hur får man in det gamla då?

Hur säkert är iCloud som alternativ då, om man nu kommer ihåg allla PIN-koder och andra lösenord då nyckelringen försvunnit från datorn?

TimeMachine kan inte göra en säkerhetskopia till iCloud. Icloud synkar dina kontakter, dina mejl, din kalender och dina anteckningar - av detta har du en backup. Det går även att genom iCloud Drive synka vissa typer av dokument, och genom iCloud bildbibliotek så kan du ha lagring och synk av bilder, genom Apple Music och iCloud musikbibliotek kan du ha lagring och synk av musik.

 

Men det du inte får med, det är dina program och applikationer, dina inställningar. Icloud är ju som sagt mer en synkningstjänst än en lagringstjänst, även om just funktionen iCloud Bildbibliotek även är lagring.

 

Dessutom har du begränsat utrymme på iCloud - 5Gb ingår gratis, vill man ha mer får man betala för det.

 

TimeMachine gör att du får med allt, och när datorn har kraschat, hårddisken lagt av, och du vill hämta upp ditt gamla system igen så är det enkelt. Efter att ha installerat ett nytt system på din nya hårddisk, eller efter att ha bytt dator, så får du första gången du startar upp en fråga om att hämta upp det gamla tidigare systemet om ett sådant finns. Det är här du kopplar in din TimeMachine hårddisk och läser in ditt gamla användarkonto med dina program, inställningar, dokument och alltihop hela tjofräsen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ofta kör ni TM? Hur ofta pluggar man in en extern HD, inte så ofta hos mig iaf. Räcker det inte att köra TM nån gång i månaden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I en stationär dator rullar ju TM hela tiden för man tar ju inte ur den. En bärbar när du pluggar in den externa backupdisken. OM du tycker att det är värt risken att tappa data under en månad så är väl det ok. Men vitsen är ju att köra ofta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ofta kör ni TM? Hur ofta pluggar man in en extern HD, inte så ofta hos mig iaf. Räcker det inte att köra TM nån gång i månaden?

 

Beror helt på hur färsk säkerhetskopia du vill när du behöver den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ofta kör ni TM? Hur ofta pluggar man in en extern HD, inte så ofta hos mig iaf. Räcker det inte att köra TM nån gång i månaden?

Det beror på hur mycket data du anser dig ha råd att förlora. Om du tar backup var 30:e dag så risker du ju att förlora 30 dagars arbete, eller foton från de senaste 30 dagarna etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många bra svar som jag tackar och bockar för. Nu är den biten elementär hos mig.

Min Airport Time Capsule snurrar på ibland. Känner mig ganska så säker på att alla mina bilder och annat är på ett säkert ställe i "Capseln" mitt lilla punkthus i andra änden av rummet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en bärbar dator och när jag är hemma så har jag TimeMachine-hårddisken inkopplad i stort hela tiden. Om man inte har den externa hårddisken inkopplad så kommer TimeMachine att spara säkerhetskopiorna på den interna hårddisken istället, vilket gör att utrymmet i datorn blir allt mindre ju längre tid man låter det gå tills man kopplar in den externa hårddisken. När man kopplar in den externa hårddisken så flyttas säkerhetskopiorna över och tas bort från den interna.

Anledningen till att TimeMachine sparar även när man inte har den externa inkopplad, det är för att TimeMachine har versionshantering. Detta innebär att olika versioner för dokument sparas, när du sparar en ny version så finns den gamla versionen kvar. Detta kan vara praktiskt ibland. Versionshanteringen skulle inte fungera om man bara kopplar in den externa hårddisken ibland, därför sparar den lokalt så att man får med alla versioner och en obruten versionshantering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...