Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

"Tvångsavslutning" - två olika dialoger


tcbtcbtcb

Rekommendera Poster

Hej.

Jag vet inte om du noterat det - men det finns två olika dialogrutor i OS X 10.10.4 (Yosemite) som heter lika men ser OLIKA ut (en knapp skiljer).

 

1. Den en (normala, första) får du fram genom att alt+cmd+esc och den ser ut som den brukar. Heter "Tvångsavsluta program" och har EN knapp som heter "Tvångsavsluta".

Den gör väl bara det som den skall (och som finns i Aktivitetshanteraren - där du bara markerer önskad process och väljer Avsluta eller Tvångsavsluta.

 

2. Om man kör 'skiten' ur sitt OS X - så kommer det ibland upp en ANNAN dialog med SAMMA namn. Den har TVÅ knappar. En till som heter "Fortsätt".

 

 

Min fråga är "Hur får man fram DEN ANDRA av dessa via kommandon eller tangenter?

 

(såg något om att denna ruta kanske skulle heta 'loginwindow' - den resursen finner du på /System/Library/CoreService/loginwindow.app - men jag får det inte att fungera som jag vill)

 

Terminalen

Det finns också ett sätt att göra samma kommando (Fortsätt-kommandot) via terminalen.

kill -CONT 1234

där 1234 är ID för processen.

 

 

Men min fråga är ändå:

Hur får jag fram DEN dialogen?

(det skulle underlätta att ha den jämfört med att ta reda på ID - starta terminalen - och skriva massor med UNIX-text.)

 

 

Tacksam för alla era kommentarer.

 

/g

 

PS. Bilägger en 'skärmdump' även om den är för liten och oläsbar - men du som sett den känner nog igen den. Knappen till vänster är "Fortsätt" och tydligen kallas den i denna miniatyr för just 'loginwindow'. DS

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

post-64802-0-16849300-1438765023.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen aning. Men....

 

- Varför vill du trycka på "Fortsätt" då? Det är ju samma sak som att inte trycka tvångsavsluta? Har något program hängt sig hjälper oftast inget annat än tvångsavsluta? Så varför vill du kunna fortsätta?

 

Ber om ursäkt då jag itne är någon hjälp till frågan du ställer, men försöker mest förstå varför du ställer den?

 

:totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen aning. Men....

 

- Varför vill du trycka på "Fortsätt" då? Det är ju samma sak som att inte trycka tvångsavsluta? Har något program hängt sig hjälper oftast inget annat än tvångsavsluta? Så varför vill du kunna fortsätta?

 

Ber om ursäkt då jag itne är någon hjälp till frågan du ställer, men försöker mest förstå varför du ställer den?

 

:totaltgalen:

 

Bra David,

att du frågar och undrar. Det är sättet man lär sig saker på.

 

Jo - (jag tror) i och med OS X Yosemite så kan operativsystemet, när det är högt belastat och mycket minne används, liksom 'plocka undan' program för att systemet skall kunna överleva bättre. Detta tidigare aktiva program som nu blir undanskuffat (ofta ett program som inte använts på ett tag av användaren) det programmet låter Yosemite 'hänga' sig och stoppar upp all aktivitet för det programmet. (ligger i garderoben kanske man kan säga)

 

Finessen med detta förfarande från Apple är att själva datorn frigör minne för att 'fungera bättre' medan den ignorerar och struntar i denna 'tröga' process som aldrig verkar ta slut. Alltså - mer minne till VIKTIGA saker och undanstädat med gammalt som inte har stängts av.

 

Tvångsavsluta

Det innebär att man bara stänger ner en process - om det det oftast inte har en enda möjlighet att 'tillbaka' data eller halvgjorda grejer. Skiten är så att säga 'borta'. (grrrr…)

 

OM man väljer att använda kommandot kill - CONT 1234 (id) så kommer masen att ÅTERUPPVÄCKA den sovande processen exakt där den var!!! Alltså - INGEN förlust - allt väl. Jag kan stänga av och stänga ner i lugn och ro UTAN någon som helst förlust. DET är bra.

 

(men om man är en sådan som alltid stänger av program som man inte använder så är man inte i behov av det, men jag är en sån som bara har allt igång - hela tiden - en miljon processer - det är 'kul' - men straffar sig i att hur mycket minne (RAM) man än har så är det ALLTID för lite. Så beter jag mig. Kanske inte aktuellt för dig.)

 

Men min önskan med denna tråd är alltså bara att få upp dialogruta (nr 2) som inte jag fått fram på kommando. Den dyker bara upp när jag 'dynglastar_kör_skiten_ur_iMacen'. Och jag skulle vilja 'beställa' fram den dialogen - när jag vill.

 

Hoppas att du förstod bakgrunden till min önskan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...