Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Långsam Mac Mini 2012


The hulk

Rekommendera Poster

Använd sedan 2013 och uteslutande för bildredigering i Lightroom 5 och surf med Safari. I5 processorn på 2,5GHz, 4Gb RAM och en 5400 rpm disk. Ingen uppgradering av hårdvara alltså. När datorn var ny flöt allt på utan problem. Var inte snabbaste datorn då men helt duglig. Nu är den väldigt seg och ibland tar det flera minuter att öppna Lightroom och hantera vissa kommandon. Badbollen snurrar. Även Safari är mycket segt att starta och söka i. OS är 10.8.5. Jag har inte uppdaterat övrig mjukvara alls sedan datorn var ny. Har gjort det på andra Apple prylar och det har alltid blivit segare så jag har varit försiktig med det. Den förändring jag har gjort är att jag börjat använda Time Machine på två externa diskar. Kan Time Machine vara orsaken till att datorn är slö? Jag har gjort en säker start men ger ingen förbättring. Den interna hårddisken är fylld till knappt hälften. Vad kan jag göra för att få datorn snabbare och användbar igen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 GB RAM är inte alls tillräckligt. Gissningsvis är det mer strul än så. Prova Säker start och se om det blir skillnad.

...

Grafiken kan låna upp till 1 GB av RAM. OS X tar mellan 0,5 och 1 GB och resten har du att jobba med. Går inte. Datorn klarar 16 GB så byt ut den ena 2 GB-stickan mot en 8 GB så blir det mer modernt. Sen den disken på 5400 är slö. Byt upp dig till något bättre. Du kan ju slänga i en liten SSD i datorn att ha systemet på och sedan ha en större bredvid via USB 3 eller ännu hellre Thunderbolt för resten.

...

Sen om allt som involverar hårddisken är segt är det sannolikt att hårddisken kan vara på väg att dö. Så gör backup om du inte har det. En hårddisk är en dagslända....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Men hur kommer det sig att kapaciteten inte räcker till numera när den gjorde det när datorn var ny? Programmen är ju de samma och även OS.

 

Säker start är testat utan någon förbättring. Safari startar på ca 1-2 minuter. Lightroom på ca 3 minuter. Även detta varierar så klart. När datorn var ny kickade programmen igång på en bråkdel av denna tid. Problemet har kommit smygande och är värst när Time Machine gör backup till de två externa diskarna.

 

När det gäller minne, jag kan behålla ena 2Gb minnet och köpa ett 8Gb, behöver alltså inte vara två minnen av samma storlek?

 

Detta är min första Mac. När jag körde PC vet jag att det hjälpte att blåsa rent ibland och installera om. Är det något som hjälper på en Mac?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa hur mycket av hårddisken som är ledigt i verkligheten med OmniDiskSweeper. Kanske har den blivit dålig med tiden. Kontrollera skivan via programmet Skivverktyg (mappen Verktygsprogram).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Men hur kommer det sig att kapaciteten inte räcker till numera när den gjorde det när datorn var ny? Programmen är ju de samma och även OS.

 

Säker start är testat utan någon förbättring. Safari startar på ca 1-2 minuter. Lightroom på ca 3 minuter. Även detta varierar så klart. När datorn var ny kickade programmen igång på en bråkdel av denna tid. Problemet har kommit smygande och är värst när Time Machine gör backup till de två externa diskarna.

 

När det gäller minne, jag kan behålla ena 2Gb minnet och köpa ett 8Gb, behöver alltså inte vara två minnen av samma storlek?

 

Detta är min första Mac. När jag körde PC vet jag att det hjälpte att blåsa rent ibland och installera om. Är det något som hjälper på en Mac?

Det låter som hårddiskpaj är jag rädd. Det finns som bekant bara två sorters och det är den som är trasig och den som ännu inte är trasig......

...

Som tur är är det enkelt att ominstallera OS X. Det kan ju vara nåt som strular där och det kostar inget så prova. Det nya OS X glider in sömlöst och det gamla skrotas.

 

https://support.apple.com/kb/PH10763?locale=sv_SE&viewlocale=sv_SE

...

Du kan blanda storlekar och fabrikat på RAM-minnen utan att prestanda förloras. Men köp gärna minne av känt fabrikat som Crucial, Kingston.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset. Skivverktyget meddelar att disken är felfri.

Rättelse:

Skivverktyget rapporterar att FILTRÄDET är ok. Det betyder att sektorer kan vara paj som inte berör filträdet. Det berättar inte heller om det finns fel på styrelektroniken eller rent mekaniska fel på hårddisken. SMART kontollerar mer men är heller inte 100% på allt som kan hända.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/S.M.A.R.T.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok! Låter inget vidare. Det blir i så fall en SSD. Hur fungerar det med program som Lightroom. Kan man spegla över det till den nya hårddisken eller är det nyinstallation som gäller där? Hade varit smidigt om det gick att göra så med tanke på bibliotek, inställningar, presets, redigeringar och så vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OM du har gort fullständig säkerhetskopia med systemfiler och allt på TimeMachine är det enkelt. Du kan även använda Carbon Copy Cloner, men då måste du göra en kopiering/kloning av din hårddisk på en extern hårddisk.

...

Men är det fel någonstans här och inte på hårddisken får du med dig felet. Så gör en ominstallation på din befintliga disk med OS X innan, dels för att se om det blir skillnad men dels för att få över ett fräscht OS X.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har själv precis fått in en SSD i min gamla iMac 2009 och nu flyger den fram! Men jag fick strul pga att jag undantog systemfiler från TM-kopian och blev tvungen att börja om från början och göra en CCC-kloning som jag överförde till den nya SSD innan jag fick det att fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ytterligare ett tips är att uppgradera din Mini 2012 till en Min 2012!!

...

Nej, jag yrar inte. Av någon outgrundlig anledning så försåg Apple Mini 2012 med en högpresterande i7-processor. 2012 i7 är nästan dubbelt så kraftfull som 2012 i5. Faktum är att den är lika kraftfull som Apples proffsbärbara 15". Dagens modell med i7 är knappt bättre än din i5. VÄLDIGT konstigt men så är fallet. Så vill du ha en frustande monstermaskin - 2012 i7.

post-363-0-97389200-1438693319.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppskattar de snabba svaren! :-) Ska kika på en lämplig uppgradering av disk och minne. Av det jag läst om Adobe Lightroom klarar jag mig utan större problem med både grafikkort och processor som sitter i den nu. Ett annat alternativ hade varit en helt ny Mini men priserna har ökat så mycket i år så en uppgradering av min nuvarande är helt klart ett mer prisvärt alternativ. Återkommer med största sannolikhet med flera frågor!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett annat alternativ hade varit en helt ny Mini

 

Men du läser ju inte vad jag skriver!! Det var en ny Mini du INTE skulle köpa!! Varför får du lista ut själv genom att läsa en gång till..... :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OM du ska köpa en SSD är Samsung EVO 850 den snabbaste och mest hyllade på marknaden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en 2012á dock med i5 processorn. Slängde in en 256GB SSD och 8GB RAM och den är snabb som tusan. Har den kopplad till min TV och en bättre HTPC kan man inte hitta, sjukt nöjd.

 

 

Edit:

 

Om man inte vill pilla själv och göra det bekvämt för sig så kan man ta hjälp av Inet:

 

http://www.inet.se/produkt/v100348/ssd-uppgradering-250gb-samsung-850-evo

 

Tog precis den där setupen men då hade dom en drive så betalade en tusing totalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men du läser ju inte vad jag skriver!! Det var en ny Mini du INTE skulle köpa!! Varför får du lista ut själv genom att läsa en gång till..... :hihihi:

Du postade inlägget medan jag skrev mitt så hann inte läsa innan jag postade så lugna dig lite:-) Någon ny Mini blir det inte...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du postade inlägget medan jag skrev mitt så hann inte läsa innan jag postade så lugna dig lite:-) Någon ny Mini blir det inte...

2012 är inte nytt, det är gammalt. :whistling:

...

Skämt å sido så är det ett överraskande att en 2012 är mycket kraftfullare än en tre år nyare Mac. Så om det finnes en viss mängd pengar men inte till en ny så är det ju kul att man kan få en riktigt bra burk billigt. RELATIVT.... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittat en misstänkt kandidat. En process som heter mdworker. Den ligger och tuggar 70-90% CPU nästan hela tiden, ibland över 100%. Vad göra åt det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittat en misstänkt kandidat. En process som heter mdworker. Den ligger och tuggar 70-90% CPU nästan hela tiden, ibland över 100%. Vad göra åt det?

mdworker, är en del av Spotlight. Har du nyligen istallerat något, eller återgått till en backup eller nåt? Då börjar Spotlight indexera. Tar en stund beroende på storleken på dina diskar. Bästa är att låta den gå en stund och se till att den blir klar. OS X är ganska slött under tiden Spotlight indexerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittat en misstänkt kandidat. En process som heter mdworker. Den ligger och tuggar 70-90% CPU nästan hela tiden, ibland över 100%. Vad göra åt det?

mdworker är Spotlights metadatainhämtare. Macen indexeras genom denna. Men den kan ibland hänga sig i någon process. Jag är inte helt hundra på lösningen. Googlade fram några länkar som verkar ha några idéer.

http://osxdaily.com/2009/09/14/mdworker-what-is-mdworker/

https://discussions.apple.com/thread/3719057?tstart=0

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade att stänga av indexeringen men får ett svar att den är på igen.

 

/:
Indexing disabled.
/Volumes/DISK1:
Indexing and searching disabled.
/Volumes/DISK1/Backups.backupdb:
Indexing enabled.
Hur tyder jag detta? Är indexeringen avslagen eller på?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte installerat eller ändrat några inställningar förutom att jag började använda Time Machine för en tid sedan som backup till två externa diskar. En av diskarna ligger alltid ansluten för backup och den andra finns på annan plats. Byter dessa diskar med jämna mellanrum för att få samma innehåll.

 

Problemet med slö dator kanske kan härledas till användande av Time Machine?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...