Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mycket underligt nätverk


Shinobi

Rekommendera Poster

Nätverket ser ut som så att i väggen har jag fiber och det går direkt till en switch som i sin tur sprider ut sig i nätverket bestående av nätverksdiskar stationära datorer och en dockningsstation till en macbook pro samt en airport express för att kunna få internett och nätverk trådlöst.

Datorerna får både internett och hittar alla nätverksdiskar och varandra när de är inkopplade med kabel men om jag ska ansluta med en bärbar via w-lan så kan jag bara förmå mig att alternativt ha internett eller kontakt med nätverket och de som är anslutet mot det.

Jag kan inte få det att ha båda två samtidigt, kopplar jag in kabel igen så funkar allt som det ska.

Dessutom när jag lyckas få kontakt med internett så försvinner nätverksdiskarna från de övriga datorerna.

 

Någon som har någon aning om vad jag gör för fel eller hur det kommer sig att det fungerar såhär?

 

mitt nätverk består av

 

Fiber in

Netgear gs108Ev3

Två nas system en från synology och en från asustor

Två stationära datorer en Mac och en microsoft

Dockning till Macbook pro

En ps3

En airport extreme

 

på det trådlösa så har jag permanent

en mac mini

en samsung skrivare

sen så varierar det med diverse bärbara enheter

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas att du har kopplat så här:

Fiber in<--->Airport Extreme<-->Netgear switch<-->Alla trådade prylar.

 

Jag har svårt att förstå din felbeskrivning. Fungerar alla prylar som de ska UTOM en bärbar dator? Och den är ansluten via WiFi? Är det en Mac-dator eller Windows-dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag uppfattar det så har du två nätverk. Ett trådlöst via Airport och den kör internet. Sedan ett trådat nätverk som internet också kommer in i. Det trådlösa och det trådade nätverket snackar inte med varandra, så när du kör trådlöst så ser du inte de trådade enheterna. Är det korrekt uppfattat?

Jag tror på Tellys idé. Dvs fiber <-> Apple Extreme <-> NetGear.
Som jag förstår av din beskrivning så har du fiber <-> NetGear <->... resten..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...