Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ändra filnamn på många filer samtidigt


kiplon

Rekommendera Poster

Har en radda filer, alla med unika filnamn. Vill ändra filnamn på dem alla samtidigt. Tror ju att det går, men hur gör man?

 

Så alla filerna döps om samtidigt och med unika namn, exempelvis alla heter något med "sommar" men vill ändra till "juli" som då blir "juli1", "juli2", "juli3" osv....

 

Det jag är ute efter är att döpa om en massa .dng-filer som nu har fel namn. Det blev så av misstag när jag konverterade en massa .NEF-filer till .DNG och vill nu slippa hela manuella jobbet, iofs kan jag radera dem och göra om alltihop men det kan ju vara bra att lära sig hur man gör istället. För visst går det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Automator!

Jag vill också veta. Kan du precisera dig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag med vill veta! Visste nog redan när jag skrev frågan att Automator kunde fixa det, men jag har inte en aning om hur man jobbar i det. Har aldrig gjort det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns olika sätt, beroende på vad man vill göra. Här får man frågan vad man vill öppna och vad filerna ska heta, plus att ett streck och nummer anges. Det blir alltså kopior på skrivbordet med nya namn.

 

post-28798-0-24168200-1438437160_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åh, Tack snälla Alix!

 

Väldigt bra med illustrativa bilderna, ser ju inte alltför svårt ut faktiskt.

 

Nu skiner solen och jag sitter på altanen och skärmen blänker, ska testa och greja med det här framåt skymningen.

Kanske jag grejar det, annars får det väl bli någon följdfråga :)

 

Tack! Automator kan underlätta något otroligt om jag väl får snurr på det. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:ThumbsUp:

 

 

Två goda gärningar idag, minst. :)

 

 

Liten guide (via Licecap):

 

post-28798-0-78001600-1438438162_thumb.gif

 

PS. Välj Arbetsflöde (default) när du öppnar Automator.

 

PPS. Ja, jag är lite seg i skallen emellanåt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:ThumbsUp:

 

 

Två goda gärningar idag, minst. :)

 

 

Liten guide (via Licecap):

 

attachicon.gifAutomator.gif

 

PS. Välj Arbetsflöde (default) när du öppnar Automator.

 

PPS. Ja, jag är lite seg i skallen emellanåt...

Super! :galetglad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var en smidig lösning. :yeahbaby: Kör själv med Rename, då man kan ange extranamn och sånt både före och efter.

 

Men den där Automator... Går det inte att ställa det mer dynamiskt så den startar vid valfri folder (dvs inte utgår fr skrivbordet)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var en smidig lösning. :yeahbaby: Kör själv med Rename, då man kan ange extranamn och sånt både före och efter.

 

Men den där Automator... Går det inte att ställa det mer dynamiskt så den startar vid valfri folder (dvs inte utgår fr skrivbordet)?

Man kan ju ändra "Starta vid", samt även välja att vissa åtgärder ska ske utan användarens inblandning (klicka på "Alternativ").

 

Eller tänkte du att man skulle kunna högerklicka på en mapp och sedan få den som indata? Tror det går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller tänkte du att man skulle kunna högerklicka på en mapp och sedan få den som indata? Tror det går.

Ja, typ nåt sånt... Att den utgår från foldern man står i s a s. Annars blir det ju att filer man kanske har i “~/långt/in/i/datorn” hamnar på (flyttas till) skrivbordet så får man ändå flytta på dem igen sen.

 

Med SSD vill man ju även begränsa så många skrivningar som möjligt. Lite så tänkte jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tittar man på Alix exempel så räcker det att ta bort Kopiera Finder-objekt för att minska skrivningarna, men då blir det samtidigt svårare att backa/ångra om man gör fel.

Annars kan man skapa en Tjänst.

Tjänster är kontextuella arbetsflöden som är tillgängliga i hela OS X. De accepterar text eller filer från det aktuella programmet eller Finder. Tjänster finns i menyn Tjänster.

Antar att det här fungerar:

post-16839-0-59013600-1438488329_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kört Automator och bytt namn på väldigt många filer, det var ju inte svårt.

 

Har någon gång förut kikat in i Automator och funderat på hur det hela fungerar och utförs, men inte förstått eller eg inte vågat testa på egen hand.

Såklart kan man söka info på nätet om det, men det ska göras också. Samt förstås.... Sånt är jobbigt och knöligt. Kan liknas vid när man köper något med en lång bruksanvisning eller manual till. Det brukar alltid sluta med att jag slänger den och kör Trial and Error istället. Det brukar ju gå bra, annars får man rota runt i soppåsen efter det där förbaskade häftet på 300 sidor varav det möjligen finns två sidor någonstans mitt i på svenska. Det är bara det att när man söker info om program i cyberrymden så är de oftast på engelska. Och efter en 1/3 dels sida så ger jag upp och orkar inte ta till mig och förstå allt. IT-terminologin är ju direkt inte så där värst skolengelsk. Jag och manualer hör inte ihop riktigt.

 

Därför var det otroligt tacksamt med Alix bild här ovanför, bara att följa. Även om mitt flöde i slutändan inte riktigt byggde på samma parametrar så klarnade principen.

 

Kul!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kört Automator och bytt namn på väldigt många filer, det var ju inte svårt.

 

Har någon gång förut kikat in i Automator och funderat på hur det hela fungerar och utförs, men inte förstått eller eg inte vågat testa på egen hand.

Såklart kan man söka info på nätet om det, men det ska göras också. Samt förstås.... Sånt är jobbigt och knöligt. Kan liknas vid när man köper något med en lång bruksanvisning eller manual till. Det brukar alltid sluta med att jag slänger den och kör Trial and Error istället. Det brukar ju gå bra, annars får man rota runt i soppåsen efter det där förbaskade häftet på 300 sidor varav det möjligen finns två sidor någonstans mitt i på svenska. Det är bara det att när man söker info om program i cyberrymden så är de oftast på engelska. Och efter en 1/3 dels sida så ger jag upp och orkar inte ta till mig och förstå allt. IT-terminologin är ju direkt inte så där värst skolengelsk. Jag och manualer hör inte ihop riktigt.

 

Därför var det otroligt tacksamt med Alix bild här ovanför, bara att följa. Även om mitt flöde i slutändan inte riktigt byggde på samma parametrar så klarnade principen.

 

Kul!

"Trial and error" är så jag alltid arbetar, även vad gäller ovanstående bidrag. Läser väl manualer enbart när det gäller Terminalen, för där måste det vara rätt från början... :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Trial and error" är så jag alltid arbetar, även vad gäller ovanstående bidrag. Läser väl manualer enbart när det gäller Terminalen, för där måste det vara rätt från början... :whistling:

Man kan ju använda tab om man är osäker på stavningen. Sedan tycker jag inte att kommandot man känns som en manual.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Finns olika sätt, beroende på vad man vill göra. Här får man frågan vad man vill öppna och vad filerna ska heta, plus att ett streck och nummer anges. Det blir alltså kopior på skrivbordet med nya namn.

 

attachicon.gifautomator.png

 

Bra guide!

 

Sjukt smidigt jämfört med Windows, eller inte. Apple uppfinner hjulet, gör det fyrkantigt och man applåderar. :)

 

Absolut en ganska kompetent lösning, men det hade suttit fint om den kompletterades av en lite smidigare snabblösning...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Bra guide!

 

Sjukt smidigt jämfört med Windows, eller inte. Apple uppfinner hjulet, gör det fyrkantigt och man applåderar. :)

 

Absolut en ganska kompetent lösning, men det hade suttit fint om den kompletterades av en lite smidigare snabblösning...

MAn behövde markera samtliga filer flera gånger genom processen, om jag nu inte gjorde fel förstås. Så där första gången man gör nny grej...

 

Men snabbt o smidigt går det ju nästa gång, sparade hela Arbetsflödet, så jag slipper tänka "hur var det nu jag gjorde? :fundersam: " Behöver bara byta mål.

 

Fast å andra sidan så är väl tänket kring vilka parametrar som ska väljas inte det som känns omständigt. Det var det ständiga markerandet av filer. Men jag gjorde kanske fel någonstans.... Men jobbet blev gjort iaf, vilket var huvudsaken.

Att ha gjort det här manuellt fanns liksom inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MAn behövde markera samtliga filer flera gånger genom processen, om jag nu inte gjorde fel förstås. Så där första gången man gör nny grej...

 

Men snabbt o smidigt går det ju nästa gång, sparade hela Arbetsflödet, så jag slipper tänka "hur var det nu jag gjorde? :fundersam: " Behöver bara byta mål.

 

Fast å andra sidan så är väl tänket kring vilka parametrar som ska väljas inte det som känns omständigt. Det var det ständiga markerandet av filer. Men jag gjorde kanske fel någonstans.... Men jobbet blev gjort iaf, vilket var huvudsaken.

Att ha gjort det här manuellt fanns liksom inte.

Kan man inte välja en mapp och sedan hämta mappinnehåll (eventuellt följt av filtrera innehållet)?

 

Tillägg:

Du vet väl att man kan spara arbetsflödet som program bland annat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man inte välja en mapp och sedan hämta mappinnehåll (eventuellt följt av filtrera innehållet)?

 

Tillägg:

Du vet väl att man kan spara arbetsflödet som program bland annat?

Jo, på båda ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...