Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med SVTplay


sofiamedf

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har problem med att visa SVTplay "direkt". Om jag väljer från Program går det fint men om jag vill se något som streamas direkt (under Kanaler) så hänger inte bilden med ljudet.

 

Jag har provat både Safari och Chrome.

 

Versionsinfo:

OS X Yosemite 10.10.4

Safari 8.0.7

 

Hur tar jag reda på om jag t ex skulle ligga efter med flashuppdateringar eller liknande?

 

Tacksam för ledtrådar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hur tar jag reda på om jag t ex skulle ligga efter med flashuppdateringar eller liknande?

 

Systeminställningar-->Flash-->Uppdateringar

 

Chrome har inbyggd Flash-hantering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! Jag hittade det. Hmm... då är det ju dessvärre inte det som är problemet. Allt är uptodate och som du sa med Chrome, det funkar ju inte där heller.

 

Finns det nåt annat jag kan göra för att komma frågan om vad som är fel närmare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har problem med att visa SVTplay "direkt". Om jag väljer från Program går det fint men om jag vill se något som streamas direkt (under Kanaler) så hänger inte bilden med ljudet.

 

Jag har provat både Safari och Chrome.

 

Versionsinfo:

OS X Yosemite 10.10.4

Safari 8.0.7

 

Hur tar jag reda på om jag t ex skulle ligga efter med flashuppdateringar eller liknande?

 

Tacksam för ledtrådar!

Kanalar SVT använder inte flash. Chrome kom nyss med en ny uppdatering. Den nyaste är 44.0.2403.107 (Se menyn"Chrome" > "Om Chrome"). Testa att "Rensa webbinformation..." under menyn "Chrome". Ta bort allt utom lösenord (om du nu använder det). Du får logga in på nytt där cookies krävs, men det kan vara bra att rensa emellanåt. Jag använder senaste Chrome och har inga problem med synk vad gäller Kanaler SVT.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanalar SVT använder inte flash. Chrome kom nyss med en ny uppdatering. Den nyaste är 44.0.2403.107 (Se menyn"Chrome" > "Om Chrome"). Testa att "Rensa webbinformation..." under menyn "Chrome". Ta bort allt utom lösenord (om du nu använder det). Du får logga in på nytt där cookies krävs, men det kan vara bra att rensa emellanåt. Jag använder senaste Chrome och har inga problem med synk vad gäller Kanaler SVT.

Är du säker på att svtplay inte använder Adobe Flash?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att svtplay inte använder Adobe Flash?

Nej. Jag testade Kanaler SVT, eftersom det var vad TS hade problem med. Deras strömmande direktsändning. Jag har bara Flash i Chrome, men testade Kanaler SVT i Safari i Mavericks och det gick utmärkt. Om SVT Play i övrigt använder Flash vet jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SVT-play kräver flash. Blev anmodad att ladda ner nyare version häromdagen när jag skulle kika på ett program.

 

Använder Mavericks och Safari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SVT-play kräver flash. Blev anmodad att ladda ner nyare version häromdagen när jag skulle kika på ett program.

 

Använder Mavericks och Safari

 

 

Som sagt, jag testade Kanaler SVT, bildbevis kanske behövs (ingen Flash i Systeminställningar):

 

attachicon.gifsvtflash.jpg

 

Märkligt, fungerar inte utan Flash för mig i Firefox på min Linuxburk. Chrome som har egen Flash fungerar dock utmärkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkligt, fungerar inte utan Flash för mig i Firefox på min Linuxburk. Chrome som har egen Flash fungerar dock utmärkt.

Ja, nu kollade jag i verktyg för utvecklare och det direktsänds i f4f-format, som är "Flash Video Fragment". Hur Safari kan komma åt min Chromes Flash är väl frågan, då... :fundersam:

 

post-28798-0-93149400-1437843805_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, jag testade Kanaler SVT, bildbevis kanske behövs (ingen Flash i Systeminställningar):

 

attachicon.gifsvtflash.jpg

Lustigt, enligt svvt:

 

Flash i rätt version

Support

För att använda SVT Play behöver du ha programmet Adobe Flash installerat på din dator. Vi rekommenderar att du använder den senaste tillgängliga versionen. Men SVT Play brukar fungera från version 10.1 och uppåt. För att kontrollera vilken version av Flash du har på din dator samt hur du installerar eller uppdaterar Adobe Flash rekommenderar vi att du följer instruktionerna i Adobes hjälpcenter.

http://www.svt.se/tittarservice/hitta-svar/support/kontrollera-om-du-har-flash-i-ratt-version

 

Kan det vara så att svt luras?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu blev det ännu konstigare. Tydligen kan QT-pluginen spela upp Flash... :totaltgalen: Eller hur annars? Perian, kanske? :fundersam:

 

post-28798-0-14780800-1437844131_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, nu kollade jag i verktyg för utvecklare och det direktsänds i f4f-format, som är "Flash Video Fragment". Hur Safari kan komma åt min Chromes Flash är väl frågan, då... :fundersam:

 

Nu blev det ännu konstigare. Tydligen kan QT-pluginen spela upp Flash... :totaltgalen: Eller hur annars? Perian, kanske? :fundersam:

 

Lustigt, enligt svvt:

 

Flash i rätt version

Support

För att använda SVT Play behöver du ha programmet Adobe Flash installerat på din dator. Vi rekommenderar att du använder den senaste tillgängliga versionen. Men SVT Play brukar fungera från version 10.1 och uppåt. För att kontrollera vilken version av Flash du har på din dator samt hur du installerar eller uppdaterar Adobe Flash rekommenderar vi att du följer instruktionerna i Adobes hjälpcenter.

http://www.svt.se/tittarservice/hitta-svar/support/kontrollera-om-du-har-flash-i-ratt-version

 

Kan det vara så att svt luras?

Nej, de luras knappast. Det är något skumt med hur Safari spelar upp Flash, i alla fall i min dator, se inläggen ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller hur annars? Perian, kanske? :fundersam:

 

 

Skulle kunna vara.

Har du kvar Perian-installeraren? I så fall ta bort Perian (Systeminställningar) , starta om datorn och testa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle kunna vara.

Har du kvar Perian-installeraren? I så fall ta bort Perian (Systeminställningar) , starta om datorn och testa.

Det gjorde ingen skillnad. Jag har pluginen kvar och kan spela upp SVT i Safari. För mig kvittar det, använder inte Safari, men man undrar hur det kan komma sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag högerklickade videorutan och valde "Granska element" och fick upp nedanstående. Jag hade ett val att spara videon som ".m3u8" vilket är en spellista, "UTF-8 Encoded Audio Playlist file". Jag valde att tillfälligt ta bort ovanstående QT-plugin, vilket inte gjorde någon skillnad, det gick att spela upp ändå. Jag är ingen strömmande video-expert eller formatexpert, så jag lämnar över stafettpinnen till en sådan med dessa ledtrådar. Jag behöver hur som helst inte ha separat Adobe Flash installerat för att spela Kanaler SVT i Safari 7.1.7. Snyltar den på Chromes Flash-plugin?

 

post-28798-0-53583100-1437855895_thumb.jpg

 

post-28798-0-27019300-1437855998_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder inte Chrome i vanliga fall utan testade det just för att nämnda problem uppstått. Chrome säger sig inte behöva uppdateras: Version 44.0.2403.107 (64-bit).

 

Så utifrån det ni säger så förstår jag det som att det hursomhelst inte kan vara ett flashproblem? Om Safari nu kan använda flash från Chrome och det i sin tur är uppdaterat måste det finnas en annan orsak till att uppspelning av Kanaler inte funkar som det ska. Jag har också kollat att jag har senaste versionen av Flash under Systeminställningar.

 

Vad kan jag mer göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder inte Chrome i vanliga fall utan testade det just för att nämnda problem uppstått. Chrome säger sig inte behöva uppdateras: Version 44.0.2403.107 (64-bit).

 

Så utifrån det ni säger så förstår jag det som att det hursomhelst inte kan vara ett flashproblem? Om Safari nu kan använda flash från Chrome och det i sin tur är uppdaterat måste det finnas en annan orsak till att uppspelning av Kanaler inte funkar som det ska. Jag har också kollat att jag har senaste versionen av Flash under Systeminställningar.

 

Vad kan jag mer göra?

Testa en säker start av datorn. Håll nere skift vid omstart, logga in och starta sedan om normalt igen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag stängde av Flash i Chrome och fick då alternativet att spela Html5-video i stället, se dump. Det funkar inte i Chrome, men det kanske det gör i Safari? Med Flash avstängd i Chrome kunde jag i alla fall spela Kanaler SVT i Safari.

 

post-28798-0-87164600-1437899450_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har provat tipset med säker omstart utan resultat. Märker ingen skillnad alls tyvärr.

 

Däremot har jag upptäckt att det tar 5 sekunder innan det blir något ljud på youtubevideor. Efter att ljudet kommit igång så går det finfint. Det blir alltså inte alls som på "SVTPlay Kanaler".

 

Jag har också en del ganska irriterande problem med Pinterest, men jag är osäker på om de är nytillkomna. Nu har ni även en mindre smickrande bild av min fritid :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör du ljudet direkt till datorns högtalare eller via AirPlay till en stereo/högtalare? Det senare genererar nämligen en fördröjning av ljudet....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

davidredjoy

Det kan inte vara så enkelt att det helt ärligt är din dator som har några år på nacken och därför är grafiken, eller minnet inte så snabbt, och därför hänger inte ljudet/bilden med varann? Eller om du har massa öppna program, eller öppna flikar i samma webbläsar-fönster som gör att det går lite segare?

 

- Min macbook har nämlig upplevt samma sak på YouTube ibland som du nämner, då ljudet inte går igång direkt vid videons start utan startar några sekunder efter... Jag brukar då bara ladda om sidan så hänger det med sen igen...

 

Kanske detta löser problemen i SVT med isf? Ladda om sidan?

 

:laserbok:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så skulle det mycket väl kunna vara, oavsett, att min dator ju ha några år på nacken och börjar bli lite slö. ;) Kan det börja märkas såhär plötsligt?

 

Men vad gäller det här problemet så hjälper det inte att ladda om sidan, starta om datorn eller stänga ner andra program/flikar. Och det gäller inte "förinspelade program" på SVTPlay. Bara direkt. Om jag t ex väljer att se senaste Rapport går det utmärkt. Väljer jag att titta direkt blir det skit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flash verkar ha det svårt just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...