Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Internet recovery fungerar inte


goingtomac

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har köpt en Macbook pro med OS X Lion installerat. I ett försök att radera gammalt data för att få en ren ominstallation, råkade jag radera skivan helt. Jag raderade alltså partitionen Macintosh HD. Ja, fort och fel blev det.

 

När jag försöker installera via OS X Återställning får jag felmeddelade efter att jag loggat in mot App store att objektet kan inte hittas. Efter sökning via apple och diverse forum har jag förstått att det behövs en uppdatering av EFI firmware för att kunna använda internet recovery för min version av OS X Lion.

 

Jag tänker att mina alternativ är följande:

 

1: Installera EFI firmware genom OS X Återställning

Jag hittar ingen information om hur det ska kunna ske. Tänker mig att jag lägger firmware uppdateringen på en USB-sticka och sedan installerar via terminalen i OS X Återställning.

Jag har laddat ner vad jag tror är den senaste versionen av EFI firmware.

 

2. Låna en annan mac och sedan ladda ner OS X Yosemite via app store till USB-sticka

Skapa en Boot-sticka via verktyget Diskmaker X.

 

 

Jag behöver uppenbarligen hjälp!

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du köpt Lion med ditt Apple-ID?

 

Nej, det var installerat när köpte den. Den tillhörde tidigare en skola som sålde ut gamla datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det var installerat när köpte den. Den tillhörde tidigare en skola som sålde ut gamla datorer.

Där lär du ha problemet. Utan ett Apple-ID som köpt Lion så lär inte objektet hittas.

Så du lär få gå på ditt 2:a alternativ om du vill installera om den. Eller köpa Lion och få det knutet till ditt Apple-ID

http://www.apple.com/se/shop/product/D6106ZM/A/os-x-lion

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där lär du ha problemet. Utan ett Apple-ID som köpt Lion så lär inte objektet hittas.

Så du lär få gå på ditt 2:a alternativ om du vill installera om den. Eller köpa Lion och få det knutet till ditt Apple-ID

http://www.apple.com/se/shop/product/D6106ZM/A/os-x-lion

 

Jag valde alternativ 2.

 

Köpte en USB flash-sticka.

Lånade en Mac och laddade ner Yosemite.

Använde Diskmaker X för att skapa installation på stickan.

Installerade Yosemite.

 

klart!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligen en modell som inte hade Lion installerad från fabrik, hade den haft det så hade du kunnat installera Lion från internet eftersom operativsystemet som datorn kommer med inte är kopplad till ett Apple ID. Man ska alltid kunna installera det OS som datorn levererades med från fabrik. Om det var Snow Leopard så kom det på skiva och då hade du kunnat hämta nyare OS kopplat till ditt Apple ID genom App Store (Snow Leopard stödjer App Store). Jag antar i detta fall att skivorna inte kom med.

Nu löste det sig ju bra ändå, och det var ju bra. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

 

Jag valde alternativ 2.

 

Köpte en USB flash-sticka.

Lånade en Mac och laddade ner Yosemite.

Använde Diskmaker X för att skapa installation på stickan.

Installerade Yosemite.

 

klart!

Inte bara jag som gör fort och fel

Har exakt samma senario, "ny" MacBook Air... har en extra MacBook, USB-sticka.. men vad är Diskmaker X för något??

 

Vad hände sedan?? Orkade gammeldatorn med Yosemite?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte bara jag som gör fort och fel

Har exakt samma senario, "ny" MacBook Air... har en extra MacBook, USB-sticka.. men vad är Diskmaker X för något??

 

Vad hände sedan?? Orkade gammeldatorn med Yosemite?

Du har inte exakt samma scenario. Ditt problem är ett Apple ID som är okänt för dig. Håll dig till din egna tråd. Du har fått svar där.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har inte exakt samma scenario. Ditt problem är ett Apple ID som är okänt för dig. Håll dig till din egna tråd. Du har fått svar där.

Som jag tidigare skrev är detta första inlägget för mig, ursäktar om jag är dålig på att förklara, det är nämligen här jag inte kommer vidare, den vill inte ladda då jag väljer "installera om Mac OS X"... Den hänger sig och allt man kan göra är att starta om.

Tror detta nog kan bero på att även jag varit inne och raderat hårddiskar.

Ber om ursäkt om jag var otydlig i första inlägget

post-81326-0-21230100-1513918333_thumb.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...