Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan inte ändra datum och tid!


mmmelina

Rekommendera Poster

Hej!

 

Min dator ändrar datum och tid när den laddar ur. Kan alltid ändra till rätt tid för att datorn ska fungera normalt igen, men idag funkar det inte. Kan gå in på ansra systeminställningar men när jag klickar på datum och tid slutar den svara. Är det dags att köpa en ny dator? Eller går det här att fixa? Har en 3,5 år gammal MacBook air. När jag klickar på batteriet står det "skick: byt ut nu". Det stod så en gång för kanske nåt år sen men försvann.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

datum och tid brukar ha ett eget litet batteri (så var det iaf förr i tiden) så om de hela tiden nollställs kan det vara det batteriet som är dåligt.

 

bara en idé.

 

se till att ha backup på dina grejer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gäller batteriet så kanske detta hjälper:

 

Återställ SMC:

http://support.apple.com/kb/HT3964?viewlocale=sv_SE

 

Återställ NVRAM (eller PRAM):

http://support.apple.com/kb/HT1379?viewlocale=sv_SE

Har testat detta + säker start. Kommer fortfarande inte in på datum och tid. Är det ens lönt att lämna in datorn på lagning när den är 3,5 år gammal eller ska jag satsa på en ny?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att skapa en ny användare, logga in som denna användare och försök ställa klockan.

 

Litet mera felsökning innan du lämnar in den ska nog lösa problemen, hoppas jag. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att skapa en ny användare, logga in som denna användare och försök ställa klockan.

 

Litet mera felsökning innan du lämnar in den ska nog lösa problemen, hoppas jag. :)

Kommer inte ens in på "användare och grupper" i inställningarna. Den slutar svara precis som när jag trycker på datum och tid. Testade att gå in på allt annat och systeminställningarna slutar svara när jag trycker på hälften av alla grejer om du förstår vad jag menar haha. Testade att gå in på gästanvändaren, det är samma sak där.

 

Känns dumt att köpa ny/lämna in på lagning när allt funkar okej utom safari...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har väl backup på alla dina filer till att börja med?

 

Testa att återställa Mac OS X:

https://support.apple.com/sv-se/HT201314

 

I normala fall finns alla dina filer kvar, men det kan ju gå snett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har väl backup på alla dina filer till att börja med?

 

Testa att återställa Mac OS X:

https://support.apple.com/sv-se/HT201314

 

I normala fall finns alla dina filer kvar, men det kan ju gå snett.

Jag kunde inte säkerhetskopiera hela datorn för jag kom inte in på inställningarna och inte hade min vanliga externa hårddisk tillgänglig, men jag köpte en ny och förde över bilder osv. Raderade hela hårddisken och installerade om OS. Nu funkar den!!! Testade såklart alla andra tips innan jag raderade allt. Tack fär hjälpen! Får se hur länge den håller denna gången :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok bra, de fel du beskriver var troligen inte relaterade till hårdvaran utan till mjukvaran. Även om en Macbook Air inte har en konventionell hårddisk utan mer typ minneskort så kan det ändå hända saker med filsystemet, det är ju ett elektriskt system och om du haft datorn i närheten av starka magnetfält och elektromagnetism så kan det ha påverkat filsystemet på ett negativt sätt. När du installerade om operativsystemet så kom bitarna på rätt plats igen. Möjligen hade det räckt med att reparera hårddisken i programmet Skivverktyg... men bra nu iaf att den fungerar som den ska. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok bra, de fel du beskriver var troligen inte relaterade till hårdvaran utan till mjukvaran. Även om en Macbook Air inte har en konventionell hårddisk utan mer typ minneskort så kan det ändå hända saker med filsystemet, det är ju ett elektriskt system och om du haft datorn i närheten av starka magnetfält och elektromagnetism så kan det ha påverkat filsystemet på ett negativt sätt. När du installerade om operativsystemet så kom bitarna på rätt plats igen. Möjligen hade det räckt med att reparera hårddisken i programmet Skivverktyg... men bra nu iaf att den fungerar som den ska. :)

Jag reparerade hårddisken men det hjälpte inte. Den funkar nu iallafall!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...