Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Time capsule?


Hede

Rekommendera Poster

Först IMac! Sedan tim capsule? Jag har en nätverkshårddisk, WD, som givetvis har pajat och nu funderar jag på att ge upp den och istället skaffa mig en time capsule. Är det värt alla de pengarna. Att WD pajade gör att jag egentligen inte litar alls på den lagringen. Vad har ni för erfarenhet och vad tror ni är det mer pålitligt.

Jag är väldigt sugen på att pröva.

Jag har mer frågor om handhavandet men övertyga mig först är ni snälla ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du behov av en (ny) router alternativt ny trådlös accesspunkt för att förbättra ditt trådlösa nätverk?

 

För en TC är en Airport Extreme med inbyggd hårddisk. Så du klarar dig precis lika bra med en extern hårddisk, antingen direkt kopplad till datorn eller i formen av en NAS, nätverkshårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla hårddiskar kan krascha, interna såväl som externa. Vill man vara extra säkert så bör man ha en säkerhetskopia av sin säkerhetskopia...

En nackdel med säkerhetskopiering trådlöst till en extern hårddisk, det är hastigheten. Med TimeMachine så kommer den ta en säkerhetskopia en gång i timmen (av det som förändrats och är nytt sedan förra säkerhetskopieringen) och om man samtidigt använder nätverket till att surfa med och göra annat, ja då kan säkerhetskopieringen gå trögt och i värsta fall så kommer det att upplevas som att den alltid är igång på grund av att den sker i bakgrunden och därmed får mindre bandbredd än surf, musik och filmtjänster eller vad man nu gör i förgrunden.

Säkerhetskopiering via tråd, via en kabel, tycker jag därför är att föredra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nog inte tänkt mig den som en lagring av timemachine. Det har jag andra hårddiskar till. Nej denna vill jag egentligen ha till att lagra musik på för att kunna lyssna på via Musik på min olika apparater. Och även lägga in bilder till bildspel på appletv, visst man kan använda Windows-baserade men det borde ju gå med TC. Att jag sedan får marginellt bättre uppkoppling på övre våning gör ju inget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Musik kan du lyssna på i dina olika apparater genom ditt wifi-nätverk och Apple Music och iCloud musikbibliotek, då ligger allt i molnet och du behöver ingen nätverkshårddisk. :)

Om tanken är att ha ett lokalt musikbibliotek, exempelvis i högupplöst format som ger mer än vad Apple Music har tillgängligt, ja du kan ha ett iTunes bibliotek som andra enheter synkar med, och visst skulle du kunna ha detta iTunes bibliotek på en nätverkshårddisk - det kan i princip ligga på vilken hårddisk som helst. Men sedan behöver du ha en dator som detta iTunes-bibliotek tillhör och som delar ut detta bibliotek på nätverket, denna dator måste vara påslagen för att biblioteket ska delas ut. Dock är jag osäker på hur det fungerar med iOS när man gör vanlig delning i nätverket, jag tror inte Musik-app:en kan läsa det - inte i dagsläget. Nu talar jag om musikdelning.

Sedan finns ju hemmadelning/familjedelning det kan iOS läsa men det är borttaget i senaste version på grund av uppgradering och nyprogrammering för det krockar med Apple Music (kommer tillbaks i nästa, det har Apple utlovat).

 



Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...