Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

WIFI-problem med Mac men inte PC!?


Blackpercy

Rekommendera Poster

Blackpercy

Behöver tips om varför wifi-uppkopplingen på min MacBook Air (2012) plötsligt strular big time. Sitter på 100/10-lina från ComHem med en Netgear 3100 och fram till för någon vecka sedan har det varit full fart på nätverket. Nu får jag 3-10 mbit ned och kan inte fatta varför. Någon som har något tips?

Hade PC:n från jobbet hemma och testade direkt efteråt och fick då ca 40mbit trådlöst på den. Har tidigare haft uppåt 65 mbit/s på Mac:en men nu är det alltså seeeeegt...

 

Tack på förhand!

post-71017-0-77146200-1436216600_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behöver tips om varför wifi-uppkopplingen på min MacBook Air (2012) plötsligt strular big time. Sitter på 100/10-lina från ComHem med en Netgear 3100 och fram till för någon vecka sedan har det varit full fart på nätverket. Nu får jag 3-10 mbit ned och kan inte fatta varför. Någon som har något tips?

 

Hade PC:n från jobbet hemma och testade direkt efteråt och fick då ca 40mbit trådlöst på den. Har tidigare haft uppåt 65 mbit/s på Mac:en men nu är det alltså seeeeegt...

 

Tack på förhand!

 

2,4 eller 5GHz ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blackpercy

Jag kör Yosemite 10.10.4 och på 2,4 gHz-bandet. Tydligen kan inte Netgear 3100 köra på 5 ghz-bandet, annars är det det första jag tänkt göra. Och som sagt - det har funkar med bra fart tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

raubtier76

Jag kör Yosemite 10.10.4 och på 2,4 gHz-bandet. Tydligen kan inte Netgear 3100 köra på 5 ghz-bandet, annars är det det första jag tänkt göra. Och som sagt - det har funkar med bra fart tidigare.

om du har bluetooth påslaget på macen så prova o stäng av det o mät hasitigheten igen,BT kan störa nätverket ordentligt,har det problemet själv nämligen på min mbp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har varit med om att ta bort/gjömma alla wi/finät har hjälpt. Systeminställningar-nätverk-wifi-avancerat-minustecknet för varje nätverk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har väl startat om routern ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blackpercy

om du har bluetooth påslaget på macen så prova o stäng av det o mät hasitigheten igen,BT kan störa nätverket ordentligt,har det problemet själv nämligen på min mH

Har testat. Samma resultat :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blackpercy

Du har väl startat om routern ?

Hehe, ja, ett antal gånger. Kört fabriksinställningar och hela paketet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blackpercy

Jag har varit med om att ta bort/gjömma alla wi/finät har hjälpt. Systeminställningar-nätverk-wifi-avancerat-minustecknet för varje nätverk.

Ska testa när jag kommer hem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blackpercy

Behöver tips om varför wifi-uppkopplingen på min MacBook Air (2012) plötsligt strular big time. Sitter på 100/10-lina från ComHem med en Netgear 3100 och fram till för någon vecka sedan har det varit full fart på nätverket. Nu får jag 3-10 mbit ned och kan inte fatta varför. Någon som har något tips?

 

Hade PC:n från jobbet hemma och testade direkt efteråt och fick då ca 40mbit trådlöst på den. Har tidigare haft uppåt 65 mbit/s på Mac:en men nu är det alltså seeeeegt...

 

Tack på förhand!

 

Tillägg: Testade med Ipad sent igår och får bra fart där också. Problemet verkar alltså röra just min MacBook Air, då alla andra enheter har bra snurr på nätverket. Hmmm...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blackpercy

Testade när jag kom hem och nu funkar det bra igen. Det enda som skiljer dagens test mot gårdagens är att jag inte hade Tivo och receiver påslagna och inkopplade på nätverket. Kanske någon av dessa som "stör". Ska testa vidare. Tack ni som svarat och kommit med tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...