Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Apple Music lägger till kopieringsskydd på din musik i molnet


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

Gissa varför jag inte gillar molntjänster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte förvånande. Jag menar, det är ju en strömningstjänst och man kan spara låtarna lokalt offline. Det vore mumma för piratkopierarna att låta en dator stå och gå och ladda ner lokalt och sedan koppla det till en torrent så sprids allt ut från Apple Music ut på nätet för vem som helst att ha lokalt. Och vem ska då betala för tjänsten?

Med iTunes Store är det en annan grej eftersom varje låt och varje album kostar, så det blir väldigt dyrt att tanka ner för att sprida ut.

Nu finns ju ett familjeabonnemang för de som vill dela med andra och det tycker jag är helt ok.

Alternativet att köpa musiken finns ju fortfarande, och den är DRM-fri från iTunes Store. Man måste inte använda iCloud Musik om man inte vill, Apple Musik fungerar ändå - och då som strömningstjänst och radiotjänst.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag har förstått det så händer DRM om man ersätter ens musikbibliotek i iPhone med iCloud-musik. Om man istället väljer alternativet "Slå ihop"-biblioteken så behålls en köpta iTunes musik och som då är DRM-fri.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En som förstår och två nollställda som likväl uttalar sig :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En som förstår och två nollställda som likväl uttalar sig :(

Fast Telly skrev ju bara att han inte gillade cloudtjänster. Var inget om/mot nya tjänsten (Apple Music).

 

Gillar inte heller cloudtänster (generellt). SpiderOak/Dropbox ...räcker bra för lite lagring, men inget mer i molnet.

 

- - -

 

Har inte Spotify, och jag lär nog inte skaffa Apple Music heller. Den musik jag lyssnar på har jag själv i datorn. Vill man ha lite “radio” blir det sr.se eller HBR1, som är 3 strömmande kanaler som jag har lagt till i iTunes (aac-länkarna).

 

Det är väl eg inte så mkt molntjänsterna i sig man är emot utan att allt sånt och strömmande suger bandbredd, som jag inte har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast Telly skrev ju bara att han inte gillade cloudtjänster. Var inget om/mot nya tjänsten (Apple Music).

 

Gillar inte heller cloudtänster (generellt). SpiderOak/Dropbox ...räcker bra för lite lagring, men inget mer i molnet.

 

- - -

 

Har inte Spotify, och jag lär nog inte skaffa Apple Music heller. Den musik jag lyssnar på har jag själv i datorn. Vill man ha lite “radio” blir det sr.se eller HBR1, som är 3 strömmande kanaler som jag har lagt till i iTunes (aac-länkarna).

Det är väl eg inte så mkt molntjänsterna i sig man är emot utan att allt sånt och strömmande suger bandbredd, som jag inte har.

Fast Telly skrev ju bara att han inte gillade cloudtjänster. Var inget om/mot nya tjänsten (Apple Music).

 

Gillar inte heller cloudtänster (generellt). SpiderOak/Dropbox ...räcker bra för lite lagring, men inget mer i molnet.

 

- - -

 

Har inte Spotify, och jag lär nog inte skaffa Apple Music heller. Den musik jag lyssnar på har jag själv i datorn. Vill man ha lite “radio” blir det sr.se eller HBR1, som är 3 strömmande kanaler som jag har lagt till i iTunes (aac-länkarna).

Det är väl eg inte så mkt molntjänsterna i sig man är emot utan att allt sånt och strömmande suger bandbredd, som jag inte har.

Orka naturligtvis så var det en känga mot Apple Music.

Alltid är det dom två största bakåtsträvarna som måste kommentera och sprida sin negativitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Orka naturligtvis så var det en känga mot Apple Music.

Alltid är det dom två största bakåtsträvarna som måste kommentera och sprida sin negativitet.

Det tror jag inte. Det var nog mer mot det faktum att de lägger till DRM så fort man lägger upp något i iCloud - oavsett om man köpt musiken hos dem eller man hade den innan. Det är en sak om man skaffar sig musik som har DRM pålagt, men om man själv står för musiken är det fel sätt. Men som artikeln skrev inledningsvis...

 

“Musiken du laddar upp på Icloud blir kopieringsskyddad automatiskt, oavsett var du köpt den.”

 

Så det verkar handla om både Apple Match och iTunes Match.

 

Rätt eller fel, så är det ändå lite av överförmynderi av saker man själv äger. Det är nog mer det man vänder sig emot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En som förstår och två nollställda som likväl uttalar sig :(

 

 

Orka naturligtvis så var det en känga mot Apple Music.

Alltid är det dom två största bakåtsträvarna som måste kommentera och sprida sin negativitet.

 

Finns ingen anledning för dig att fälla onödiga kommentarer om det. Det är inte första gången du drar upp att du tycker att de har en tråkig attityd, dessutom på ett sätt som uppvisar din dåliga attityd.

 

Så jag ber dig vänligt men bestämt att lägga tagga ner och "gilla läget" att alla inte tycker lika.

 

Mvh Mattias

Moderator på MW Forum :policeman:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ITunes Match innebär ju att den musik man har ersätts med en kopia från Apples iTunes. Det är det som är själva grejen med tjänsten. Att om man exempelvis på något olagligt sätt har fått tag på en låt, säg att man har en 128 kbps MP3 som man har hämtat via en torrent så får man den ersatt med en 256 kbps AAC. Om man nu inte har behov av en sådan tjänst så behöver man givetvis inte använda den, det är ju frivilligt.

Jag tycker Apple Musik är minst lika bra som Spotify, i en del avseenden bättre då Apple Musik ger bättre förslag och idéer utifrån min musiksmak - det har iaf jag hittat efter att ha testat det hela dagen. :)

Jag har i dagsläget inte bestämt mig för om jag vill ersätta Spotify med Apple Musik, men det är för dyrt att köra båda så jag måste göra ett val. Vi får se vad det blir men Apple Musik ligger på plus än så länge och så är det ju smidigt med bara en applikation i telefonen och datorn som innehåller min musik istället för ha det utspritt på flera.

Sedan så tycker jag att 256 AAC (Apple Musik) låter bättre än 320 MP3 (Spotify) samtidigt som det tar upp mindre bandbredd.

Något som jag är positivt överraskad över det är radio-kanalerna, de är ju riktigt bra i Apple Musik och de låter bra.

Nu är frågan bara hur jag får över mina Spotify-listor till Apple Musik.... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

davidredjoy

Är än sålänge väldigt nöjd med mitt beslut att avsluta min Spotify Premium för Apple Music... Det där med DRM och sånt vet jag inte riktigt hur det hela fungerar, men kan iaf tänka mig att tanken bakom det hela nog handlar om att din musik "blir din" så att Apple kan hålla reda på vad för musik du spelar och laddar upp/ner genom ditt Apple Music Library...

 

Om dom då sätter DRM genom ditt Apple ID så är det ju enklare att få data att stanna där den ska vara och för den som har hand om den. Istället för att den ska blandas ut och spridas med andra. Sen vet man inte, dom kanske för statistik (inofficiellt) på vad för musik man laddar upp individuellt. För att bättre ge en nya förslag. Och då är det ju självklart enklare för de inblandade att se vad för musik du laddat upp genom att låsa den till dig...

 

Nu vet man ju inte om det fungerar så, bara en teori... Men logiken finns iaf där tycker jag...

 

Kan även tillägga att idén med DRM i sin helhet är en bra säkerhet, och var faktiskt lite förvånad när dom tog bort det från iTunes köp-musik för några år sen... Glad att dom gjorde det, men ändå förvånad...

 

:whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...