Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Märkligt nätverksfenomen


chester11

Rekommendera Poster

Hej,

 

behöver lite tankar och idéer för att lösa följande;

 

Min macbook pro (2009) med Yosemite har fått ett nytt märkligt problem.

När jag öppnar skärmen från viloläge så tar det upp till en minut innan jag kan börja surfa. Har inte haft detta problem tidigare. Bytte nyligen till fiberanslutning och passade då på att köpa senaste airport extreme. Kör fiberomvandlaren i bryggat läge. Hade tidigare generationen innan (AE 3g?) som jag nu förlänger nätverket i huset med. Eftersom jag bytte både anslutning och router samtidigt är det svårt att säga vilket som orsakat detta fenomen men jag kan inte i min vildaste fantasi tro det är fiberanslutningen. iMacen har internet direkt och så även våra telefoner så felet måste ligga i macbooken på något sätt. Kör jag airport-utility samtidigt säger den att jag inte har något internet förrän jag kan börja surfa igen. Vanligtvis efter 20-30sek, även om det känns som en evighet. Gäller såväl safari som chrome etc.

 

 

Någon?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu testade jag precis kolla bredbandskollen och där fick jag 20mbit/s upp och ner. Har gbit-hastighet åt båda hållen. Jag förstår såklart att wifi-begränsar i detta fallet men det indikerar att något är riktigt uselt. Brukar få 200-300 trådlöst med denna datorn.

Nu gick det dessutom med chrome medan safari inte gick alls, fick starta om safari och då drog den igång igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja med att ta bort alla kända trådlösa nätverk och återanslut, eller se i alla fall till att ditt hemmanät ligger överst.

 

Hur låter du din gamla AE förlänga nätverket? Via kabel eller ansluter även den trådlöst? Prova isåfall att koppla bort den.

 

Har du möjlighet så ska AE som förlänger nätverket anslutas med kabel där man då sätter den till att skapa ett nytt nätverks med samma SSID & lösen som huvudroutern. Då kommer du att få ut maximal hastighet och bäst täckning. Kör man förlängning trådlöst så dels dubbleras trafiken då den passerar båda AE, men även att den kan inte förbättra signalen utan bara skicka ut en signal som är lika svag/stark som den själv ansluter till huvudroutern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, jepp den förlängs med sladd och precis som du beskriver ovan. Så inget fel där.

Märkligt att chrome klarar sig bättre samt att jag plötsligt bara får 20mbit till routern. Laptopen är 6-7 år gammal. Håller nätverkskortet på att ge upp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...