Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Är det samma program...Dr.Cleaner och MacCleaner?


Maddog63

Rekommendera Poster

Jag kikade inne på app store,för att se om det finns andra bra program som kan "städa" ut skräp i hårddisken alt. SSD.

Var inne på gratistoppen och ser där ett namn...Dr.Cleaner.

Därinne skriver mac användare,att Dr.Cleaner är super bra på att rensa ut skiten i hårddisken.

Men är inte Dr.Cleaner detsamma som MacCleaner?

Är det samma program?

Hade inte medlemmar här i forumet skrivit,att man ska undvika denna programmet?

För nuvarande har jag Sophos installerad.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Det handlar nog om en typ av program snarare än ett enda specifikt, även om MacCleaner kanske är det mest kända.

 

Berätta vad det är du vill rensa eller vilka problem du eventuellt har så kan du få tips på lösningar eller appar som kan hjälpa dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar använda Sophos en gång i veckan,för att kolla efter skadliga koder(virus).

Eftersom man surfar och ladda ner filer oftast.

Men om jag ska använda Dr.Cleaner,då måste jag först plocka bort Sophos antivirus i min datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar använda Sophos en gång i veckan,för att kolla efter skadliga koder(virus).

Eftersom man surfar och ladda ner filer oftast.

 

 

Enligt min mening totalt onödigt arbete

 

 

Men om jag ska använda Dr.Cleaner,då måste jag först plocka bort Sophos antivirus i min datorn?

 

Nej varför skulle du behöva det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Finns det någon här som använder Dr.Cleaner och vad tycker ni om dess användning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det någon här som använder Dr.Cleaner?

Skulle inte tro det. Det behövs inga sådana program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ClamXav so inte hittar några konstigheter, jag har provat Panda som inte heller hittar något "skit"-

Så jag håller till fullo med Telly82 i föregående inlägg. Det behövs inga sådana program.

Men eftersom jag har ClamXav installerat kör jag det 1 ggr i månaden innan jag skall till banken, visserligen helt i onödan men det stärker mig i min tro, mina datorer är maskfria äpplen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns alltså inte VIRUS i ordets rätta bemärkelse. Det finns en bunt trojaner som man kan råka att ladda hem via siter som inte är Apples eller andra företags officiella sida. Det är väldigt sällsynt att få en trojan i Appledatorn. En trojan är ett program som inte kan hoppa in i datorn eller sprida sig, utan man måste ladda in det själv.


...


Det som har varit största bekymret en tid är reklamtillägg som lägger sig i webbläsaren och ger dig en massa reklam i onödan. Fixas med AdwareMedic.


...


Sen ska man akta sig för programmet MacKeeper som säger sig fixa saker men ställer till det i stället. Ladda inte heller ner något från Cnet som "skänker" extra program som ställer om webbläsaren mm. Inget är direkt skadligt eller farligt av dessa men man blir milt sagt irriterad.


...


Största hotet är intrång i datorn. Se till att ha OS X inbyggda brandvägg på, som kollar all trafik till datorn. Sätt gärna datorn i dolt läge så är det svårare för obehöriga att hitta den. Hittas under Systeminställningar/Säkerhet/Brandvägg



Är man riktigt nojjig kan man bota det med att köra Little Snitch som kollar all utgående trafik vilket inte brandväggen gör. Det är överkurs och inte helt nödvändigt, men om man är nojjig så finns det hjälp.



Bra artikel i MacWorld som tar upp detta.


http://macworld.idg.se/2.1038/1.609249/sa-blir-du-av-med-skadeprogram-pamacen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressanta svar!

Jag hade installerat Dr.Cleaner och redan efter 10 minuters surfande i forum.macworld.se,hittade Dr.Cleaner redan 13.7 mb junk files!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressanta svar!

Jag hade installerat Dr.Cleaner och redan efter 10 minuters surfande i forum.macworld.se,hittade Dr.Cleaner redan 13.7 mb junk files!

Och vad är dessa filer då? Chachefiler, loggfiler och annat som hör till det normala och går bra att slänga men som kan klassas "junk" så man tror att programmet gör nytta.........

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För tio år sedan så "informerade" en representant för ett känt antivirusprogram om de oerhörda risker som hade nyligen uppstått för Macanvändare. Fortfarande har inte den verkligheten uppstått som utmålades. Visst har det blivit något sämre, men det kryllar av folk som vill dra nytta av osäkerhet och rädsla och ropar vargen kommer så de kan sälja på oss en massa onyttiga program. Därmed inte sagt att alla program är dåliga eller onödiga, men det ropas sisådär 50 ggr mer än det verkliga behovet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du menar att deras app Dr.Cleaner är inte tillförlitlig från Appstore?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag säger är att många gör program som inte behövs. Man skapar ett behov som man fyller med sitt "unika" program som många gånger bara gör sådant som sker automatiskt så småningom eller som man fixar med en Säker start eller Reparera skivbehörigheter. Man tömmer chachefiler, loggfiler mm helt i onödan. Men det verkar ju väldigt fint för programmet gör något! Huruvida Herr Klener är nåt att ha eller inte orkar jag inte bry mig i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressanta svar!

Jag hade installerat Dr.Cleaner och redan efter 10 minuters surfande i forum.macworld.se,hittade Dr.Cleaner redan 13.7 mb junk files!

Det var inte mycket: 13 mb = milli-bit, dvs tusendels bit. ;)

 

Men du menar nog 13 mega-byte, som förkortas MB.

 

Som Axelman påpekar så tror jag på att cache-filer klassas som "junk".

 

Det skulle vara intressant att få reda på VAR dessa filer ligger och VAD de heter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har kommit några maintenanceprogram som är "oumbärliga" och när man kollar vad de gör så är det märkligt nog bara en sammanställning av vad Macen själv gör plus ett par grejjor man kan göra själv. Det är en WinPC-nojja att man måste rota i och hjälpa datorn. OS X är nästan helt självständigt på den punkten. För att vara snäll postar jag det nödvändigaste.

....

 

Sammanställning av åtgärder när datorn krånglar:

Säker start - lätt städning som fixar småstrul.

Håll ner Shift under uppstart. Låt datorn jobba klart. Starta om som vanligt.

http://support.apple.com/kb/ht1564?viewlocale=sv_SE

Återställa NVRAM - löser småbuggar gällande inställningar typ klocka

http://support.apple.com/kb/HT1379?viewlocale=sv_SE

Återställ SMC - löser problem med hårdvarukrets som sköter fläktar, av/på, batteriladdning mm

http://support.apple.com/kb/HT3964?viewlocale=sv_SE

Reparera skivbehörigheter - löser problem med filer som strular och inte vill öppnas vilket kan ge märkliga symptom. Skall utföras efter uppgradering av OS X.

Skivverktyget, hittas i Verktygsmappen i mappen Program.

Reparera skiva - lagar filträdet som OS X hänger på. Lagar inte mekaniska fel. Skiva i detta fallet menas inte den fysiska skivan.

Skivverktyget, hittas i verktygsmappen i mappen Program. Från OS X 10.7 Gäller Återställning.

http://support.apple.com/sv-se/HT4718

....

Not 1:

De tre första är ofarliga åtgärder. De två sista bör/ska inte göras om det inte finns backup.

Not 2:

Alla tecken på strul med datorn kan betyda att hårddisken är på väg att ge upp. Se till att ha Backup innan du gör något annat!!

Not 3:

Seg Mac kan bero på nått så enkelt som att hårddisken är överfull. Räkna med att ha minst 20 GB ledigt då OS X kräver en del utrymme för processer i det dolda som indexering och defragmentering. Mellan 20 och 10 GB ledigt är farozonen. Under 10 GB ledigt är det mest tur om den fungerar…..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har plockat bort Dr.Cleaner från min datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag har plockat bort Dr.Cleaner från min datorn.

Mig oxo plockat bort städaren.

Gjorde en säker uppstart och vipps så bidde maskinen lite snabbare.

Det skall jag göra mellanåt hädanefter när jag tycker min imac börjar slöa till sig.

Fint forum det här och jag tackar och bockar för all nyttig information jag snappat upp här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...