Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Backup och molnlagring


Gäst

Rekommendera Poster

I dagsläget har jag en MacBook Pro med Retina-skärm (Late 2012) och iPhone 5c. Dessutom har jag en extern mekanisk WD-disk (Western Digital). Jag har inga planer på lämna Mac/iOS.

 

Jag behöver tips och råd för hur jag smidigast och säkrast gör backup. I dagsläget försöker jag alltså då och då kopiera mina bilder, klipp och dokument till externa hårddisken från min Mac.

 

Olika problem som jag ser med mitt sätt att göra backup på.

  1. Med handen på hjärtat så uppdaterar jag inte hårddisken tillräckligt ofta. Hårddisken är alltid avstängd och jag kopplar den varje gång jag ska göra en ny kopiering. Det är alltså inte bekvämt att behöva sätta igång den osv. Börjar bli lat när jag kör allt trådlöst (min skrivare t.ex. skriver ut trådlöst).
  2. Det är en mekanisk hårddisk (köpte den för ett bra tag sedan) som kanske inte är idealisk idag. Det ska ju vara flashminne idag. Mekanisk hårddisk är främst mer känslig. Sen har just min disk från WD hemsk mjukvara så jag använder inte ens mjukvaran förutom säkerhetslösenord.
  3. Om huset börja brinna eller det blir inbrott, så finns både hårddisken och datorn i hemmet dvs. båda kopiorna. Jag vet att man bör ha en ytterligare hårddisk som man placera i bankfack och sen byter ut med jämna mellanrum mot andra hårddisken som man håller uppdaterad hemma. Hur jag ska få in denna rutin när bara 1. känns omständigt är frågan.

 

Jag vet inte om jag är för bekväm av mig eller om ni har något smartare sätt?

 

Jag har funderat på följande:

 

  1. Skaffa en stryktålig och ev. brandtålig flashminne eller också bara stryktålig som jag låser in i ett brandsäkert kassaskåp. Tänkt köpa brandsäkert kassaskåp för andra värdefulla dokument och analoga bilder. Frågan är dock hur man gör ett kassaskåp ointressant för inbrottstjuvar... Sen är det ju lätt att skanna/fota värdefulla dokument så de finns digitalt, samma med analoga bilder. Jag vill kommer dock överlämna digitaliseringen av utvalda analoga bilder när pengarna och orken finns.
  2. Börja lagra online dvs. i någon molntjänst. Det här har jag velat göra länge men dragit mig för kostnaden. Sen vet jag inte vilken molntjänst jag ska välja. Molntjänsten som känns minst lockande är OneDrive pga. använder inte Hotmail/Outlook eller andra direkt tjänster från Microsoft. Sen har vi Dropbox, Google Drive och så givetvis iCloud. Dropbox har jag ingen direkt uppfattning om mer än att den är poppis. Google Drive är jag mer bekant med och jag använder många Google-tjänster så det är ett alternativ. Sen iCloud är ju iCloud. Har man både Mac och iPhone så använder man iCloud på något sätt. Dock verkar iCloud dyr i jämförelse med andra men hur mycket dyrare är det egentligen? I dagsläget ska jag ha under 30GB i bilder, övrigt, filmer och ljud (övrigt antar jag inkludera dokument).

 

Beklagar att det blev så mycket text. Hur gör ni och vad rekommenderar ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla någon lösning med Crash Plan? Finns svenska varianter om det känns bättre ur tex integritetsperspektiv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bit ner i detta dokument finns jämförelse mellan några backup-program för Mac.

http://download.retrospect.com/partners/sales_tools/competitive/q4_2013_competitive/retrospect_competitive_q413_enusd.pdf

 

Det är skillnad på brandsäkert skåp för dokument (papper) och brandsäkert för datamedia. Datamedia får inte bli lika varmt som papper kan bli. Därmed är ett skåp för datamedia dyrare.

 

Jag kör fyra diskar i rotation med Retrospect. Tre av diskarna är alltid på annan plats. Jag roterar diskarna cirka en gång i månaden, direkt efter en backup.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min arbetsgivare blev erbjudna molnbackup. Innan vi hann börja testa ordentligt gick molnfirman i konkurs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför kör du inte backup med Time Machine som som följer med OS X? Då får du versionshantering och kan återställa filer till ett tidigare skede, eller hämta tillbaka filer som raderats.

 

Det klarar dessutom av att hantera flera olika hårddiskar om du vill ha flera stycken som du roterar, backup startar automatiskt så fort du kopplar in dom.

 

Hade jag varit som dig så hade jag kört med tre olika diskar, två som du roterar med och en tredje som alltid står inkopplad till macen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bland annat därför att TM i snöleopard inte stödjer multipla diskar. Jag kör snöleopard av olika (men starka) skäl.

 

TM kan inte heller ta backup på Windowspartitionen på macarna.

 

Kan TM ens ta backup på (av) en extern hårddisk? (Alltså källan är en extern disk, inte destinationen.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom har jag till stor del samma filer på mer än en Mac. TM tar en kopia från var och en av Macarna. Detta tar onödig plats.

 

Retrospect använder "file de-duplication" och lagrar bara en kopia av samma fil oavsett på hur många ställen den ligger.

 

Med TM kan du inte heller verifiera din backup. Du har heller ingen kontroll över vilka gamla backuper den plötsligt bestämmer sig för att ta bort.

 

Kollade du dokumentet jag länkade till?

post-11001-0-27428100-1432029634_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla någon lösning med Crash Plan? Finns svenska varianter om det känns bättre ur tex integritetsperspektiv.

 

Blev tipsad om Crash Plan på 99mac också. Exempel på svenska varianter? :)

 

En bit ner i detta dokument finns jämförelse mellan några backup-program för Mac.

http://download.retrospect.com/partners/sales_tools/competitive/q4_2013_competitive/retrospect_competitive_q413_enusd.pdf

 

Det är skillnad på brandsäkert skåp för dokument (papper) och brandsäkert för datamedia. Datamedia får inte bli lika varmt som papper kan bli. Därmed är ett skåp för datamedia dyrare.

 

Jag kör fyra diskar i rotation med Retrospect. Tre av diskarna är alltid på annan plats. Jag roterar diskarna cirka en gång i månaden, direkt efter en backup.

 

Tack. Ska kolla på länken.

 

Det var bra att veta angående kassaskåpet. Även om det troligen inte är en optimal lösning vid inbrott.

 

Jo, det där med rotera hårddiskar vet jag om. Det är just att hålla igång/automatisera det som är problematiskt.

 

Min arbetsgivare blev erbjudna molnbackup. Innan vi hann börja testa ordentligt gick molnfirman i konkurs.

 

Det låter ju inte kul. Därför vill man ju helst välja en stor/populär molntjänst.

 

Varför kör du inte backup med Time Machine som som följer med OS X? Då får du versionshantering och kan återställa filer till ett tidigare skede, eller hämta tillbaka filer som raderats.

 

Det klarar dessutom av att hantera flera olika hårddiskar om du vill ha flera stycken som du roterar, backup startar automatiskt så fort du kopplar in dom.

 

Hade jag varit som dig så hade jag kört med tre olika diskar, två som du roterar med och en tredje som alltid står inkopplad till macen.

 

Det där med rotera hårddiskar är ju inte fullt så smidigt eller säkert för mig eftersom det liksom blir för omständigt. Jag vet, dumt.

 

Vad exakt är TimeMachine?

 

Bland annat därför att TM i snöleopard inte stödjer multipla diskar. Jag kör snöleopard av olika (men starka) skäl.

 

TM kan inte heller ta backup på Windowspartitionen på macarna.

 

Kan TM ens ta backup på (av) en extern hårddisk? (Alltså källan är en extern disk, inte destinationen.)

 

Jag använder för övrigt senaste OS X dvs. Yosemite.

 

Dessutom har jag till stor del samma filer på mer än en Mac. TM tar en kopia från var och en av Macarna. Detta tar onödig plats.

 

Retrospect använder "file de-duplication" och lagrar bara en kopia av samma fil oavsett på hur många ställen den ligger.

 

Med TM kan du inte heller verifiera din backup. Du har heller ingen kontroll över vilka gamla backuper den plötsligt bestämmer sig för att ta bort.

 

Kollade du dokumentet jag länkade till?

attachicon.gifSkärmavbild 2015-05-19 kl. 11.56.01.png

 

Så vad är din uppfattning om TimeMachine? Den verkar synnerligen populär (många som svarade de använde TM på 99mac).

 

Kanske ska länka min tråd på 99mac som är samma som denna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Så vad är din uppfattning om TimeMachine? Den verkar synnerligen populär (många som svarade de använde TM på 99mac).

 

 

Bättre än inget, men inte bra nog.

Jag litar inte på en backup som jag inte kan verifiera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TimeMachine är det inbyggda programmet för säkerhetskopiering som medföljer varje Mac. Koppla in en extern hårddisk och TimeMachine säkerhetskopierar en gång i timmen automatiskt, den har versionshantering och den kopierar bara det som är ändrat så den kör inte en hel kopiering varje gång. Den sköter sig själv... Väldig smidig och välfungerande lösning.


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...