Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

PROBLEM macbook


wimiis

Rekommendera Poster

jag är inte så duktig men datorer och så men jag köpte min macbook förra året och ganska så fort så fick jag problem med den, det började komma massor av popup fönster osv. när jag uppdaterade datorn så försvann allt men nu har det kommit tillbaka och vart jag än klickar på vilken hemsida som helst så kommer det popup fönster tex mackeeper, macdeetox, euromillioner, bookings.com osv. jag har kollat igenom hela datorn och vad jag ser har jag inte råkat laddat ned nått konstigt program. mina frågor är:

kan jag ha nått skit i datorn? isåfall hur ser jag det? och hur tar jag bort det? jag har adblocker men de hjälper inte. snälla hjälp! kan man lämna in den eller nått? tacksam för svar då jag använder datorn till skolarbete å det går inte att göra nått då de kommer popups exakt hela tiden :

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns alltså inte VIRUS i ordets rätta bemärkelse. Det finns en bunt trojaner som man kan råka att ladda hem via siter som inte är Apples eller andra företags officiella sida. Det är väldigt sällsynt att få en trojan i Appledatorn. En trojan är ett program som inte kan hoppa in i datorn eller sprida sig, utan man måste ladda in det själv.


...


Det som har varit största bekymret en tid är reklamtillägg som lägger sig i webbläsaren och ger dig en massa reklam i onödan. Fixas med AdwareMedic.


...


Sen ska man akta sig för programmet MacKeeper som säger sig fixa saker men ställer till det i stället. Ladda inte heller ner något från Cnet som "skänker" extra program som ställer om webbläsaren mm. Inget är direkt skadligt eller farligt av dessa men man blir milt sagt irriterad.


...


Största hotet är intrång i datorn. Se till att ha OS X inbyggda brandvägg på, som kollar all trafik till datorn. Sätt gärna datorn i dolt läge så är det svårare för obehöriga att hitta den. Hittas under Systeminställningar/Säkerhet/Brandvägg



Är man riktigt nojjig kan man bota det med att köra Little Snitch som kollar all utgående trafik vilket inte brandväggen gör. Det är överkurs och inte helt nödvändigt, men om man är nojjig så finns det hjälp.



Bra artikel i MacWorld som tar upp detta.


http://macworld.idg.se/2.1038/1.609249/sa-blir-du-av-med-skadeprogram-pamacen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...