Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Var finns alla 500000 poster i Excel 2011


johnnyand

Rekommendera Poster

Nybörjare med Office 365 Personal med Excel 2011. Har en fil med över 500.000 poster uppdelade på två huvudkategorier. Kan endast se 56.000 i en av kategorierna.

Har inga filter inlagda. Alla poster syns i en PC, men inte i iMac 2014. HJÄLP vad är låsningen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det väller verkligen inte in förslag och goda råd till dig, så trots att jag inte är någon Excel-expert kan jag komma med några tankar:

 

Tittar du i "Normalvy" eller "Sidlayout". Gör det någon skillnad om du växlar mellan dem?

 

Har du kört "Kompatibilitetsrapport"? Du hittar den under menyn Visa.

 

Har du kollat typsnitten? Har du några typsnitt i dokumentet som inte finns på Macen? Visserligen borde väl de ersättas automatiskt eller åtminstone visa ett felmeddelande, men man vet ju aldrig.

 

På tal om typsnitt: Jag har aldrig riktigt förstått hur Office 365 fungerar: ligger själva programmen också i Molnet, eller installerade på datorn? För mig (med vanliga Office) så var det med OS 10.6.8 så att typsnittscachen ibland blev korrupt i Word, och varken isättningspunkten eller bilder visades.

 

Har du tillräckligt med minne i datorn? Några andra stora program igång? Prova i så fall att stänga alla program, eller ännu hellre starta om datorn.

 

Prova förresten en "Säker Start": håll ner shift-tangenten under omstart, när datorn har jobbat färdigt startar du om normalt igen. Passa på att Kontrollera startskiva och Reparera skivbehörigheter också, med hjälp av programmet Skivverktyg som ligger i mappen Verktygsprogram i mappen Program.

 

Fungerar förresten Excel normalt om du öppnar ett annat dokument? Annars kan det vara programinstallationen som är korrupt.

 

Har du dokumentet som trilskas på ett USB-minne, eller kanske via nätverk? Blir det någon skillnad om du kopierar över dokumentet till Macen?

 

Blir det någon skillnad om du sparar en kopia av dokumentet och öppnar den?

 

Har du förresten betalat ordentligt, så det inte är en demoversion du kör? Jag vet inte om det skulle finnas några begränsningar i så fall, men kanske. Det är ju ett rejält stort dokument du har med 500.000 poster!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken version av Excel kör du i Mac:en? 14.5.0?

I vilken version av Excel är dokumentet skapat?

Vilken version av Excel körs i PC:n där dokumentet fungerar till fullo?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tips/frågor

 

Jag har även prövat att öppna i OpenOffice och i Numbers. Dock samma resultat 65.535 poster visas

Filen finns på länken här om någon ville ta sig tiden att pröva i egen excel. den är på 24mb

https://drive.google.com/file/d/0B1k08QDhmKi1MzF2MjRqUFV4VjQ/view?usp=sharing

 

Till Hetlund:

Normalvy, men gör ingen skillnad om jag byter.

Kompabilitetsrapport säger inge problem

Typsnitt Arial Narrow - finns ju på mac

Office 365 installeras på datorn. Det är fullversionen så vitt jag förstår - ingen demo.

Minne OK

Excel fungerar bra för övrigt. Jag har Office 2008 som fungerat helt OK. Men gick inte med denna stora mängd poster. Installerade office 365 på prov (gratismånad), men har inte hjälpt hittills.

Dokumentet ligger i macen - har inte usb-minnet kvar.

Ska nu pröva dina två återstående. Säker start och spara en kopia (men tror att jag provsparat förut)

 

Till SirKnasen:

Version 14.4.9

Kollar upp det, men tror 2010 i PC

Kollar upp det, men troligen excel PC 2010

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provade att öppna den här i Libre Office Version: 4.4.3.2 på min Linux-burk och som du skriver, 65 535 rader i första bladet av fem, ii de andra var det kanske hälften av så många poster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ladda hem och öppna filen och scrolla ner till sista posten 65536 Bäckström

Så verkar funka fint här. Excel 2011 14.4.8.

Fungerade fint efter uppdateringen till 14.5.0 också

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack mattem,

Jag hoppades ju på nåt fel i själva filen.

Men när avsändaren öppnade den i sin PC från Google-förvaringen så funkade den normatlt med alla typ 500.000

mysko!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ladda hem och öppna filen och scrolla ner till sista posten 65536 Bäckström

Så verkar funka fint här. Excel 2011 14.4.8.

Ska testa uppdatera till 14.5.0

 

Nja, fattas ju då ca 430 000 poster....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Numbers 2.1: 65536 rader

NeoOffice 2.2: 65536 rader

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack mattem,

Jag hoppades ju på nåt fel i själva filen.

Men när avsändaren öppnade den i sin PC från Google-förvaringen så funkade den normatlt med alla typ 500.000

mysko!

SirKnasen! Problemet är inte de 65.536 - dessa funkar OK.

Men titta man boken "Statistik och koder dombok" så ser man att det ska finnas 252.000 resp 256.000 i två olika ställen.

och vi ser bara den ena av dessa i kolumn A. Kolumn A ska även innehålla Näs härad med 252.000 - de syns inte alls.

Då trodde jag att något filter låg inlagt i kolumn A, men så är icke fallet. Så vad är det då???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla som deltar.

Avsändaren meddelar att ursprungsmaterialet togs fram före 2010 - säkert i flera olika versioner av Excel PC. Först i 2010 års pc-version var det möjligt att se alla posterna.

Den fil jag fick finns i sin ursprungsversion här på onedrive. Den körs i PC excel 2010

NäsGillbergaDB.xlsx

 

Vi med macar kan inte få fram hela registret som finns på 24 mb-filen.

Men när PC-avsändaren tar hem den igen så funkar den som den gjorde när den sändes.

mysterium

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lessen.

Hade glömt bort att det ligger en maxgräns på 5 mb på onedrive.

Jag fick den på usb-sticka

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TEST AV ANNAN idé.

Egentligen försökte jag köpa en PC-version av Office 365. Min tanke var att köra den i det utmärkta programmet CrossOver som gör att man kan köra pc-versioner smidigt i mac.

På det sättet borde ursprungsversionen gjord i excel pc köras i macen i excel pc via CrossOver.

Värt ett test tänkte jag.

Microsoft noterar dock att det är en mac som vill köpa/prova och då sänds mac-versionen obönhörligt.

Nån mer som tror på den idén???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde ju fungera eftersom "felet" uppenbarligen ligger i Microsofts hantering av sitt filformat .xls som låser ute andra program och äldre versioner. Men varför det inte då skulle fungera i Office365 för Mac verkar märkligt. Men jag är inte förvånad heller.... typiskt Microsoft, även om det "nya" Microsoft som håller på att växa fram verkar vara lite öppnare för andra plattformar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2^16= 65536

Dvs talet är det maximala värdet som kan sparas i ett 2 bytes heltal.

 

Jag tycker att det verkar vara en begränsning i Excel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Men titta man boken "Statistik och koder dombok" så ser man att det ska finnas 252.000 resp 256.000 i två olika ställen.

och vi ser bara den ena av dessa i kolumn A. Kolumn A ska även innehålla Näs härad med 252.000 - de syns inte alls.

Då trodde jag att något filter låg inlagt i kolumn A, men så är icke fallet. Så vad är det då???

det slutar på rad 262

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ronny, jag förstår inte vad du vill säga.

 

Ringde microsoft support idag. Förslaget var att testa att spara om filen i formatet .xlsx

Det fungerade inte bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...