Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ett par frågor


TILFen

Rekommendera Poster

Hej alla!

 

Jag köpte en ny Macbook igår. Har några frågor.

 

Kan man gå tillbaka till grundinställningarna på något sätt utan att radera innehåll? Alltså bara gå tillbaka till grundinställningarna för mus, tangentbord osv.

 

Hur gör jag så att jag bara kan hålla in en tangent så den upprepas? Har provat mig fram utan resultat.

 

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du kan starta ett nytt användarkonto så får du "fabriksinställningarna" för det kontot.

 

i systeminställningar/tangentbord hittar du alla inställningar du kan göra för tangentbordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du kan starta ett nytt användarkonto så får du "fabriksinställningarna" för det kontot.

 

i systeminställningar/tangentbord hittar du alla inställningar du kan göra för tangentbordet.

Är det enda sättet att få fabritsinställningar? Det går alltså inte att få dom på det nuvarande kontot?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det enda sättet att få fabritsinställningar? Det går alltså inte att få dom på det nuvarande kontot?

Nej, men det är det enklaste sättet. Ett extra konto kan vara bra att ha i vilket fall.

 

Meningen är att du kollar hur det ser ut och sedan ställer in likadant på ditt ordinarie konto. Ta en skärmdump, exempelvis.

https://support.apple.com/kb/PH7330?locale=sv_SE&viewlocale=sv_SE

 

Det svåra sättet är att leta upp inställningsfilen för tangentbord och mus och att kasta dessa. Bör endast utföras av avancerade användare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla!

 

Jag köpte en ny Macbook igår. Har några frågor.

 

Kan man gå tillbaka till grundinställningarna på något sätt utan att radera innehåll? Alltså bara gå tillbaka till grundinställningarna för mus, tangentbord osv.

 

Hur gör jag så att jag bara kan hålla in en tangent så den upprepas? Har provat mig fram utan resultat.

 

Tack på förhand.

 

Men ändrar man inte det under Systeminställningar och sedan under ikonen för Tangentbord?

 

Som Telly82 skriver, man kan slänga inställningsfilen för tangentbordet, exakt vad den heter och vart den ligger kan jag inte redogöra för just nu då jag inte sitter framför en Mac, men löser det sig inte med att ändra i inställningarna för tangentbord så ska jag kolla upp det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Har fifflat med inställningarna men jag kan fortfarande inte fixa "upprepande tangenter". Måste liksom trycka 5 gånger om jag ska skriva "aaaaa".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Har fifflat med inställningarna men jag kan fortfarande inte fixa "upprepande tangenter". Måste liksom trycka 5 gånger om jag ska skriva "aaaaa".

jag har aldrig tänkt på det tidigare men jag kan inte heller göra det nu. punkt går bra men inte bokstav.

skumt. har ingen annan lösning på lager.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I recognize this as behaviour derived from iOS devices, and can sympathize with non-programmers scratching their head asking, “Why would anybody want keys to repeat? There are no words that contain kkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk.” But, they are not programmers using keyboard navigation.


To disable this behaviour, enter the following command in a terminal.









defaults write -g ApplePressAndHoldEnabled -bool false





You’ll need to restart your programs to pick up this new default behaviour, however.Apparently this new behaviour appeared in Lion, but with Yosemite is seems to be a default forced on everybody.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte provat själv då det är ett ickeproblem för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

To disable this behaviour, enter the following command in a terminal.

 

defaults write -g ApplePressAndHoldEnabled -bool false

 

You’ll need to restart your programs to pick up this new default behaviour, however.Apparently this new behaviour appeared in Lion, but with Yosemite is seems to be a default forced on everybody.

Här var en bra sida med bilder osv... http://www.idownloadblog.com/2015/01/14/how-to-enable-key-repeats-on-your-mac/comment-page-1/

 

Skall räcka att starta om programmet man höll på med, efter omstart funkar det i alla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...