Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Dubbla bildbibliotek?


Emret

Rekommendera Poster

Halloj!

 

Efter att jag uppgraderat till OS X 10.10.3 och fått iPhoto ersatt med Bilder så har jag, efter migreringen iPhoto -> Bilder, fått två stycken bildbibliotek. I mappen bilder ligger iPhoto Library på 80.66 GB samt Bilder Library på 75.16 GB.

Jag har två undringar här:

1. Varför diffar filstorleken? Borde de inte vara lika stora om alla bilder migrerats över, eller komprimerar Bilder-appen biblioteket på ett smartare sätt?

2. Varför ligger iPhoto Library kvar och slukar 80 GB diskutrymme? Borde jag inte kunna slänga det eller behövs det till något annat? Dubbelklickar jag på den startas iPhoto och ett meddelande kommer upp om att biblioteket har migrerats och att jag kan välja att öppna och titta, men inga ändringar sparas, eller att avsluta. Det känns inte som att jag behöver detta bibliotek nu när jag fått Bilder istället?

 

Bilder finns bifogat på hur det visas i Finder...

post-19264-0-54151700-1430597070_thumb.png

post-19264-0-35008100-1430597082_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte har för avsikt att mer använda iPhoto så kan du ta bort iPhoto Biblioteket.

 

Varför storleken diffar beror på om Bilder har lagt upp en del av bilderna i iCloud Bildbiblioteket,dvs i molnet.

 

Finns redan flera trådar om det i forumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, jag misstänkte att det var på det viset.

Jag låter iPhoto biblioteket ligga kvar i någon månad. Har jag inte använt iPhoto sedan dess så kastar jag den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara bra att ha kvar en backup på iPhoto-biblioteket innan du kastar det. Man vet aldrig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför storleken diffar beror på om Bilder har lagt upp en del av bilderna i iCloud Bildbiblioteket,dvs i molnet

Vaaa..? Min förståelse av det hela är att bilderna även kan lagras i iCloud och att man för mobila enheter kan spara utrymme genom att inte ladda ner alla bilder i originalstorlek, men att originalen ändå alltid är kvar på datorn också.

 

Menar Du att Bilder skickar upp originalen till iCloud och sedan inte behåller något lokalt på datorn?

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. En del av diffarna är för att iPhoto library innehåller extra information som Bilder-biblioteket inte använder, sedan så har iPhoto flera dubletter genom att iPhoto gör miniatyrkopior etc medan Bilder hanterar bilderna mycket mer effektivt.

2. Iphoto library ligger kvar därför att du inte har slängt det. Det slängs inte automatiskt eftersom om du vill fortsätta att använda iPhoto så behöver du iPhoto library. Iphoto använder inte Bilder-biblioteket. Du kan använda både iPhoto och Bilder, de är inte helt identiska i funktionalitet och för vissa kan det finnas en poäng i att ha kvar iPhoto. Det är upp till var och en, det är valfritt. Iphoto fungerar ju fortfarande, det tas inte bort när du installerar Bilder. Om du är säker på att du inte kommer att använda iPhoto mer så kan du ta bort iPhoto library och du kan avinstallera iPhoto.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SirKnasen

Vaaa..? Min förståelse av det hela är att bilderna även kan lagras i iCloud och att man för mobila enheter kan spara utrymme genom att inte ladda ner alla bilder i originalstorlek, men att originalen ändå alltid är kvar på datorn också.

 

Menar Du att Bilder skickar upp originalen till iCloud och sedan inte behåller något lokalt på datorn?

 

 

/ Kiwi

Det går att optimera lagringen även för datorer för att spara utrymme.

post-65695-0-28244400-1430667499_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går att optimera lagringen även för datorer för att spara utrymme.

 

Där ser man. Och nej, den funktionen tänker jag inte använda!

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...