Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Uppgradera Macbook Alu 2008


Grodan Boll

Rekommendera Poster

Grodan Boll

Hej!

Har äntligen köpt en ny MacBook Pro, men stod länge ut med min MacBook aluminum från slutet på 2008. Den är fortfarande i sjukt bra skick och tänkte att jag skulle uppgradera den lite och ge till tjejen, så slipper man massa pillande på den nya :) Men också för att jag tycker att det vore skoj att pilla lite med den, ett litet projekt. Dock är jag novis på området och är ute efter lite hjälp!

-Just nu har den 2.0 i ram, har för mig att jag har läst att begränsningen är 4gb men att det egentligen är 8, stämmer det? Sen är jag som sagt helt och hållet nybörjare, hur vet man vilka minnen som passar. Några tips?

-Tänkte också uppdatera till SSD. Likadant här, hur vet man vilka som passar och är bra? Och inte kostar multum. Egentligen skulle den kunna vara riktigt liten, använder typ 30gb på min dator. Dessutom har jag en tanke om att kunna sätta den gamla hårddisken där skivläsaren sitter nu, har läst att man kan göra det, tankar på det?

-Batteriet är SÄMST. Skedde när jag uppdaterade från 10.5.8 till 10.6.8, sedan dess kan jag i princip inte köra utan sladd alls. Har sett att det finns fejk-batterier att köpa. Några tips där? I värsta fall får den köras med sladd helt enkelt.

Är det någon som har några förslag eller idéer skulle det uppskattas. Även allmänna tips!

Trevlig helg!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MB Alu Late 2008 klarar 8 GB RAM av typen 204-pin PC3-8500 (1066 MHz) DDR3 SO-DIMM. Bra och billigt RAM finns hos Crucial. Piratbatteri rekommenderar i alla fall inte jag. VAd gäller SSD klarar man sig med 120 GB om man inte samlar på sig en massa bilder och filmer. Mina döttrar har MBP Mid 2009, som liknar din modell, och båda klarar sig gott och väl med 4 GB RAM och 120 GB SSD. De surfar, ser på film/tv och lyssnar på musik. Vilken SSD? Har inget dagsfärskt tips, tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grodan Boll

Tack för svar!
Tyvärr hittar jag bara 2x2 på Crucial, har tittat där förut. Vill ha 2x4.
Nej, men hittar inga originalbatterier längre:( Och mitt är helt slut.
Yes, 120gb klarar jag mig lätt på, har 128 nu. Tänkte också som sagt sätta den i skivläsar-platsen om möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 GB-stickor (som inte officiellt stöds) hittar du här. Corsair finns om kit på 8 GB billigare, men jag är inte så positiv till Corsair, har läst en del negativt om dem. Originalbatteri kanske du kan hitta hos en Appleverkstad. En del kanske har skrotade delar liggande som har kräm kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Jag skulle inte ta en högre hastighet på minnet än den som specas från Apple.

Visst, de kan klockas ner men många Macbook/Pro med C2D processorer är kinkiga på minnena, framförallt hastigheten.

 

Leta efter begagnade på Tradera/Ebay.

 

SSD kan du ta vilken som, så länge höjden är max9,6mm och har SATA anslutning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...