Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Finder hjälp..


bobber

Rekommendera Poster

Godagens.

Jag funderar över en sak i Finder. Det ligger hur mycket som helst i alla mina filer, saker som jag har raderat och vissa kort finns det 2,3,4 av samma? jag har inte igång iCloud. Tar jag tex bort ett kort i Finder finns det fortfarande kvar i iphoto, betyder detta att jag kan ta bort alla kort och filmer i Finder utan att dom försvinner tex då ifrån iphoto?

 

Sen en annan sak jag inte blir klok på är att när jag ansluter iphonen till dator vill han ju importera alla nya kort/filmer. Jättebra, men den vill även importera kort och film som jag har raderat ifrån iphonen och datorn. Varje gång mobilen ansluts vill han importera dessa kort som jag sedan länge har raderat??

 

Ha en fortsatt trevlig söndag på er nu blir det matlagning!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ska ta bort ett kort i iPhoto, så gör du det inne i iPhoto, de hamnar i iPhotos papperskorg, som du sedan får tömma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har bilder i Finder (Finder är datorns filsystem) och drar över dessa bilder till iPhoto så kopieras de till iPhotos databas. Det innebär att de finns kvar i Finder. Tar du bort dem från Finder så finns kopian kvar i iPhotos databas.

Detta är standardinställningen i iPhoto, alltså att det är inställt så att bilder kopieras till iPhoto. Du ser inställningen i iPhoto - Inställningar - Avancerat.

Däremot, om detta alternativ är urbockat så innebär det att bilderna istället länkas till iPhotos databas. Det innebär att iPhotos databas enbart innehåller en länk, en pekare, till bilden och den bilden finns i Finder. Så i detta fall så tas bilden bort från iPhoto om du tar bort bilden från Finder.

Så det beror helt och hållet på... Det är en inställningsfråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har bilder i Finder (Finder är datorns filsystem) och drar över dessa bilder till iPhoto så kopieras de till iPhotos databas. Det innebär att de finns kvar i Finder. Tar du bort dem från Finder så finns kopian kvar i iPhotos databas.

 

Detta är standardinställningen i iPhoto, alltså att det är inställt så att bilder kopieras till iPhoto. Du ser inställningen i iPhoto - Inställningar - Avancerat.

 

Däremot, om detta alternativ är urbockat så innebär det att bilderna istället länkas till iPhotos databas. Det innebär att iPhotos databas enbart innehåller en länk, en pekare, till bilden och den bilden finns i Finder. Så i detta fall så tas bilden bort från iPhoto om du tar bort bilden från Finder.

 

Så det beror helt och hållet på... Det är en inställningsfråga.

Okej! då ska jag ta och kika på detta, Tackar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen som hade någon ide om att varför den vill importera en massa gamla redan raderade kort när man ansluter mobilen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FAN!! nu har jag nog gjort bort mig ordentligt!!!! jag kollade på avancerat på iphoto, där står det: Vid import-kopiera objekt till iphoto bibliotek. Japp tänkte jag och började radera. Sen startade jag om datorn upptäckte då att skrivbords bilden hade försvunnit....... Men går jag ut i iphoto så ligger alla bilder och alla gopro filmer där men det går inte att öppna dom. Har jag nu gjort bort mig totalt och raderat alla minna bilder och filmer för gott?????? går det att få fram dom igen eller göra en "återställning"??

Kan tilläggas att jag är ordentlig nervös nu!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har väl backup?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har väl backup?

Jag har inte kopierat något till någon extern hårddisk..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har svårt att hänga med i vart du rotar och var och hur du raderar saker. Du verkar blanda friskt mellan Finder och iPhoto och på något sätt så är där en iPhone också med i det hela som det raderas bilder i.

 

Som tumregel så är det så att antingen så hanterar man bilderna och synkroniseringen av bilder med iPhone med iPhoto, eller med programmet bildinsamling och då sköter man sorteringen efter import med Finder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har svårt att hänga med i vart du rotar och var och hur du raderar saker. Du verkar blanda friskt mellan Finder och iPhoto och på något sätt så är där en iPhone också med i det hela som det raderas bilder i.

 

Som tumregel så är det så att antingen så hanterar man bilderna och synkroniseringen av bilder med iPhone med iPhoto, eller med programmet bildinsamling och då sköter man sorteringen efter import med Finder.

Jag tänkte jag skulle rensa upp i finder eftersom det ligger jättemycket kort och gopro filmer där som redan ligger i iphoto. Ett kort i finder kan finnas upp till 4st kopior. Jag testade att ta bort några kort ifrån finder och gick in på iphoto och kollade, såg att dom låg kvar men jag testade inte att klicka på dom.. så jag rensade finder på alla kort och gopro filmer för att sen märka att det inte går att öppna dom i iphoto. Står: Åtgärden kunde inte slutföras OSStatus fel -54.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det att ställa tillbaka datorn till ett tidigare datum? eller är det helt jävla kört nu???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du tömt papperskorgen i Finder? Om inte så går det att återställa därifrån.

 

Annars behövs det data-räddning om det inte finns säkerhetskopior. Det du har gjort är att du bakvägen gått in och raderat innehållet i databasen för iPhoto, så nu försöker iPhoto visa bilderna men kan då inte hitta något, därav felkoden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar ju som att bilderna har länkats till iPhoto istället för kopierats dit, och raderar du bilden från Finder så är bilden borta från iPhoto.. Iphoto innehåller då bara en förtitt, en "miniatyr" så att säga, men inte själva bilden i sin helhet och originalstorlek.

Det går inte att ställa datorn till ett tidigare datum om du inte har en säkerhetskopia. Mac har TimeMachine inbyggt, en egen lösning för säkerhetskopiering - men det förutsätter att du har en extern hårddisk som TimeMachine kan köras mot. I TimeMachine kan man backa tillbaka i tiden...

Observera: Om du hade inställningen i iPhoto där det är urbockat kopiera till iPhoto, och sedan bockar i, så kopieras inte de tidigare bilderna automatiskt in eftersom det är vid importen av bilderna som det sker. Om du inte importerar bilderna på nytt så ligger de gamla bilderna kvar som länkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men en viktig fråga, det är ju vad du menar med Finder. Var ligger de bilder du tar bort? Var i Finder är du och rotar? Finder är ju datorns filsystem. Pratar du om bilder som ligger på skrivbordet, eller i mappen bilder eller någon annan mapp?

Eller kan det vara så att det är inuti iPhotos databas som du är och rotar? Finder kan nämligen visa innehållet i iPhotos databas... Om du öppnar iPhotos databas inuti Finder, så ser du bilder och en massa andra filer. Du kan även se bilderna om du söker på bilder... Och inuti iPhotos databas kan samma bild finnas i flera kopior, det är helt naturligt och normalt. När du redigerar en bild i iPhoto så skapas nämligen en kopia. Sedan gör iPhoto miniatyrer / förtitt av bilder. Detta för att snabba upp visningen i de olika visningslägena. Du ser en bild inuti iPhoto, men det kan mycket väl vara flera stycken internt i iPhotos databas. Databasen ska du låta vara som den är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar ju som att bilderna har länkats till iPhoto istället för kopierats dit, och raderar du bilden från Finder så är bilden borta från iPhoto.. Iphoto innehåller då bara en förtitt, en "miniatyr" så att säga, men inte själva bilden i sin helhet och originalstorlek.

 

Det går inte att ställa datorn till ett tidigare datum om du inte har en säkerhetskopia. Mac har TimeMachine inbyggt, en egen lösning för säkerhetskopiering - men det förutsätter att du har en extern hårddisk som TimeMachine kan köras mot. I TimeMachine kan man backa tillbaka i tiden...

 

Observera: Om du hade inställningen i iPhoto där det är urbockat kopiera till iPhoto, och sedan bockar i, så kopieras inte de tidigare bilderna automatiskt in eftersom det är vid importen av bilderna som det sker. Om du inte importerar bilderna på nytt så ligger de gamla bilderna kvar som länkar.

 

Japp så är det... ska det vara så??

Och dum som jag är så kopplade jag ur Time Machine för ett tag sedan. Jaja är väl tyvärr bara att bita i det sura äpplet då. Ska testa i morgon med det sista du skrev. Tack för ditt/era svar. Ska koppla i Time Machine nu..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men en viktig fråga, det är ju vad du menar med Finder. Var ligger de bilder du tar bort? Var i Finder är du och rotar? Finder är ju datorns filsystem. Pratar du om bilder som ligger på skrivbordet, eller i mappen bilder eller någon annan mapp?

 

Eller kan det vara så att det är inuti iPhotos databas som du är och rotar? Finder kan nämligen visa innehållet i iPhotos databas... Om du öppnar iPhotos databas inuti Finder, så ser du bilder och en massa andra filer. Du kan även se bilderna om du söker på bilder... Och inuti iPhotos databas kan samma bild finnas i flera kopior, det är helt naturligt och normalt. När du redigerar en bild i iPhoto så skapas nämligen en kopia. Sedan gör iPhoto miniatyrer / förtitt av bilder. Detta för att snabba upp visningen i de olika visningslägena. Du ser en bild inuti iPhoto, men det kan mycket väl vara flera stycken internt i iPhotos databas. Databasen ska du låta vara som den är.

Jag har gått in på Finder på skrivbordet och under fliken Alla mina filer ligger flikarna Bilder och Filmer. Så det var helt i sin ordning då med så många kopior? Jag har alltså med min okunskap varit inne i Finder och sabbat för mig själv... jaha då var man dagens idiot då

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland lär man sig den hårda vägen att man ska ha säkerhetskopiering... För många år sedan så hade jag en hårddiskkrasch, en 80-sidig roman försvann. Jag hade ingen säkerhetskopia. Sedan dess har jag alltid säkerhetskopior...

Det kan alltid hända något, och sedan så kan man ju själv råka göra fel också... säkerhetskopior är oerhört viktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Alla mina filer" är en sortering och sökfunktion, den söker allting utan någon hänsyn till var de ligger... Oavsett vilken mapp de ligger i så listas de där. Den visar ju exempelvis alla bilder som finns i datorn.. Innan man raderar något så bör man kolla först var det verkligen ligger. Man bör inte radera något från "Alla filer", den finns där för att man ska enkelt hitta grejjer. Bättre att gå in och radera från de mappar där saker och ting ligger istället för att radera från en Alla filer-samlingsvyn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Alla mina filer" är en sortering och sökfunktion, den söker allting utan någon hänsyn till var de ligger... Oavsett vilken mapp de ligger i så listas de där. Den visar ju exempelvis alla bilder som finns i datorn.. Innan man raderar något så bör man kolla först var det verkligen ligger. Man bör inte radera något från "Alla filer", den finns där för att man ska enkelt hitta grejjer. Bättre att gå in och radera från de mappar där saker och ting ligger istället för att radera från en Alla filer-samlingsvyn.

Jag tackar för din hjälp och tar åt mig av det du säger. Nu ska jag gå och lägga mig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett program som jag använder för att städa hårddisken och ta bort onödigt, det är CleanMyMac. Det kan även krympa iPhoto-biblioteket till viss del, det tar bort en del cachefiler och annat. Väldigt bra..
http://macpaw.com/cleanmymac

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tackar för eran hjälp och ska sätta mig ner med detta när jag har lite mer tid

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...