Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

20 saker du inte visste om Apple


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

Man är bra nördig... det mesta är inte nytt. Sen frågan om en ny spelkonsoll är väl ute. Alla spelar ju på iPhone/iPad nuförtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

davidredjoy

Hade också läst de flesta redan - dock den där med nergrävda Lisa's var nytt, någon som ska med på road-trip kanske? - Glöm inte ta med en spade... :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man är bra nördig... det mesta är inte nytt. Sen frågan om en ny spelkonsoll är väl ute. Alla spelar ju på iPhone/iPad nuförtiden.

Inte alls, PC med Windows och PS3 är nog de största plattformarna idag för allt annat än små larviga femminuters tidsfördriv.

 

En anledning till att Apple snabbt blir ännu mer irrelevant för spel är ju att de övergår till att använda de grafikdelar som finns i Intels processorer. De där som räcker fint till Excel och Photoshop, men som är allt för klent för (samtida) spel. Nöjer man sig med att spela tre-fem år gamla titlar går det nog bra...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Hur många har en iPhone/iPad och hur många av dem har spel på sina enheter? Hur mycket pengar omsätter dessa spel jämfört med andra plattformar? Och om man jämför med PC och Playstation?

 

Det kan hända att det är larviga femminuters tidsfördriv till spel, men det är din åsikt om spelens kvalitet och har inte något att göra med vilken som är den största plattformen. Då måste du svara på frågor som de jag skrev här ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många har en iPhone/iPad och hur många av dem har spel på sina enheter? Hur mycket pengar omsätter dessa spel jämfört med andra plattformar? Och om man jämför med PC och Playstation?

 

Det kan hända att det är larviga femminuters tidsfördriv till spel, men det är din åsikt om spelens kvalitet och har inte något att göra med vilken som är den största plattformen. Då måste du svara på frågor som de jag skrev här ovan.

Då måste du också se hur stor industrin som sådan är. De stora titlarna är programhus med tusentals anställda i samma storleksklass som Adobe etc. Visst får man intrycket att Angry Birds genererar ohyggligt mycket pengar, och det gör det kanske, men marginellt i jämförelse med en titel som World of Warcraft där den månatliga intäkten för spelet ligger på i storleksordningen 1 miljard och har gjort så i tio år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som denna grafen visar från Newzoo om spelmarknaden så är drygt hälften av intäkterna från PC-spel eller TV-konsol medan bara cirka 15% är från telefoner och surfplattor...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi omformulerar saken. Skulle Apple tjäna pengar om man utvecklade en spelbox? Nu tillhandahåller man iPhone och iPad och spel till dessa i drivor genom sin Appstore, det fungerar och man kanske är nöjd med det. Frågan är väl inte vem som är bäst på spel utan vad som passar in i produktportföljen hos Apple. Jag gissar på att spelvärlden skulle fnysa åt Apple om man försökte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som denna grafen visar från Newzoo om spelmarknaden så är drygt hälften av intäkterna från PC-spel eller TV-konsol medan bara cirka 15% är från telefoner och surfplattor...

attachicon.gifSkärmavbild 2015-03-07 kl. 10.11.28.png

Men var är tillväxten...? +47% för tabletts och +18% för smartphones.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi omformulerar saken. Skulle Apple tjäna pengar om man utvecklade en spelbox? Nu tillhandahåller man iPhone och iPad och spel till dessa i drivor genom sin Appstore, det fungerar och man kanske är nöjd med det. Frågan är väl inte vem som är bäst på spel utan vad som passar in i produktportföljen hos Apple. Jag gissar på att spelvärlden skulle fnysa åt Apple om man försökte.

Det är en helt annan sak, och det stämmer säkert. Apples cred när det gäller spel är inte högt, och de tjänar 30% av försäljningspriset på det lilla de säljer bara genom att erbjuda spel i iTunes Store och App Store.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men var är tillväxten...? +47% för tabletts och +18% för smartphones.....

Hjälper inte. MMO + konsol + PC är drygt 2/3 av marknaden. Att marknaden på telefoner och surfplattor ökar från 15% till 25% på ett par års sikt påverkar inget omedelbart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en helt annan sak, och det stämmer säkert. Apples cred när det gäller spel är inte högt, och de tjänar 30% av försäljningspriset på det lilla de säljer bara genom att erbjuda spel i iTunes Store och App Store.

Jag uttryckte mig nog otydligt först. Jag menade sett ur Apples perspektiv. Annars är ju spel på RIKTIGT något som Apple helt har undvikit genom åren. De är för vattenkammade för att kunna slå i gamingvärlden även om de skulle göra riktigt bra saker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjälper inte. MMO + konsol + PC är drygt 2/3 av marknaden. Att marknaden på telefoner och surfplattor ökar från 15% till 25% på ett par års sikt påverkar inget omedelbart.

Men Apple vill säkert vara där marknaden växer snabbt. De vill tjäna pengar, inte göra bra spelkonsoller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker Apples bortprioritering av spel är synd. Jag är själv ingen gamer så det spelar ingen roll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker Apples bortprioritering av spel är synd. Jag är själv ingen gamer så det spelar ingen roll.

Ja, det stora problemet är den begränsade hårdvaran. Att man nöjer sig med den integrerade grafiken i processorn för datorer som kostar närmare tjugo tusen är fullständigt obegripligt, men så länge som kundkretsen inte bryr sig gör de väl rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det stora problemet är den begränsade hårdvaran. Att man nöjer sig med den integrerade grafiken i processorn för datorer som kostar närmare tjugo tusen är fullständigt obegripligt, men så länge som kundkretsen inte bryr sig gör de väl rätt.

Apple har ju en lite lustig sits nuförtiden som man jobbat sig fram till. Släpper man en klocka är det klocka som gäller. De bestämmer vad som är "rätt".... men bara i den hippa världen. Skulle de släppa en bil skulle den slå bara för att det är Apple. Är det bra? Det bygger varumärke och skapar intäkter. Men bra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple har ju en lite lustig sits nuförtiden som man jobbat sig fram till. Släpper man en klocka är det klocka som gäller. De bestämmer vad som är "rätt".... men bara i den hippa världen. Skulle de släppa en bil skulle den slå bara för att det är Apple. Är det bra? Det bygger varumärke och skapar intäkter. Men bra?

Risken är att rekylen blir enorm den dagen en grej *inte* blir hipp och trendig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Risken är att rekylen blir enorm den dagen en grej *inte* blir hipp och trendig.

Å andra sidan kan de gå back 10 miljarder per år i 100 år innan kassan tar slut....................... :pinch:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Som denna grafen visar från Newzoo om spelmarknaden så är drygt hälften av intäkterna från PC-spel eller TV-konsol medan bara cirka 15% är från telefoner och surfplattor...

Skärmavbild 2015-03-07 kl. 10.11.28.png

Thumbs up! :)

 

Statistik funkar bättre än illa dold bitterhet, om jag får kalla det så.

 

En bitterhet jag för övrigt delar. Kanske främst för att många fortfarande tycker att datorspel är det töntigaste och mest meningslösa man kan ägna sig åt. Vilket kan störa mig när samma personer som hyser de åsikterna kan lägga avsevärd tid på Angry Birds eller Candy Crush.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thumbs up! :)

 

Statistik funkar bättre än illa dold bitterhet, om jag får kalla det så.

 

En bitterhet jag för övrigt delar. Kanske främst för att många fortfarande tycker att datorspel är det töntigaste och mest meningslösa man kan ägna sig åt. Vilket kan störa mig när samma personer som hyser de åsikterna kan lägga avsevärd tid på Angry Birds eller Candy Crush.

För min egen del blir jag kraftigt illamående av allt som inte är strikt 2D och är någorlunda lugnt. Så även om jag skulle vilja går det inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

För min egen del blir jag kraftigt illamående av allt som inte är strikt 2D och är någorlunda lugnt. Så även om jag skulle vilja går det inte.

 

En lustig grej det där. Vissa fixar inte 3D spel utan mår illa så de är gröna i ansiktet efter bara en liten stund. Jag vet av erfarenhet att det även kan drabba även de med udda fritidsintressen som kan tyckas vara immuna mot att snurras runt runt runt.

 

Provade en simulator för ett tag sedan. En av det mer avancerade slaget men ändå inte det värsta på marknaden, t.ex. ingen rörelse inbyggd, man satt rakt upp hela tiden så att säga och miljön projicerades på stora skärmar utanför förarhytten. Jag var inte så värst imponerad men testade lite och la mig i en skarp sväng. Jag var på väg att trilla ur stolen! Efter ca: 20 minuter började jag må illa, något som aldrig händer av vanliga datorspel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...