Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iMac 2009 - för dålig processor, RAM, HDD?


Katana

Rekommendera Poster

Vi har några datorer för jobb, iMacs, som börjar bli till åren.

Jag har kollat upp Page ins/page outs, samt aktivitetskontrollens nya gränssnitt.

De första testerna Visar inga problem gällande RAM då pageouts är låga, minnestrycket är grönt och lågt, liten swap-fil o.s.v.

Datorerna upplevs sega av de som använder dessa, och det är File Maker Pro, Firefox/Chrome samt Mail som används i huvudsak.

Finns det något bra sätt att se vad det är som är flaskhalsen, t.ex. mäta processorns/HDDns aktivitet under arbetsgången, helst under några timmar? Något annat jag kan kolla upp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sammanställning av åtgärder:



Säker start - lätt städning som fixar småstrul.


Håll ner Shift under uppstart. Låt datorn jobba klart. Starta om som vanligt.


http://support.apple.com/kb/ht1564?viewlocale=sv_SE



Återställa PRAM - löser småbuggar gällande inställningar typ klocka


http://support.apple.com/kb/HT1379?viewlocale=sv_SE



Återställ SMC - löser problem med hårdvarukrets som sköter fläktar, av/på, batteriladdning mm


http://support.apple.com/kb/HT3964?viewlocale=sv_SE



Reparera skivbehörigheter - löser problem med filer som strular och inte vill öppnas vilket kan ge märkliga symptom.


Skivverktyget, hittas i Verktygsmappen i mappen Program.



Reparera skiva - lagar filträdet som OS X hänger på. Lagar inte mekaniska fel. Skiva i detta fallet menas inte den fysiska skivan.


Skivverktyget, hittas i verktygsmappen i mappen Program. Från OS X 10.7 Gäller Återställning.


http://support.apple.com/sv-se/HT4718


....


Not 1:


De tre första är ofarliga åtgärder. De två sista bör/ska inte göras om det inte finns backup.



Not 2:


Alla tecken på strul med datorn kan betyda att hårddisken är på väg att ge upp. Se till att ha Backup innan du gör något annat!!



Not 3:


Seg Mac kan bero på nått så enkelt som att hårddisken är överfull. Räkna med att ha minst 20 GB ledigt då OS X kräver en del utrymme för processer i det dolda som indexering och defragmentering. Mellan 20 och 10 GB ledigt är farozonen. Under 10 GB ledigt är det mest tur om den fungerar…..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Överlag skulle jag säga att iMac från 2009 har passerat bäst föredatum. Lite förvånad blir jag att ni använder dessa professionellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Överlag skulle jag säga att iMac från 2009 har passerat bäst föredatum. Lite förvånad blir jag att ni använder dessa professionellt.

Jo, jag förstår själv att de är med åren, men de hänger med otroligt bra fram till Yosemite. De tyckte inte riktigt om den uppdateringen.

Vi har inga strul i övrigt, och tankarna börjar hamna på ny dator istället för deluppdatering.

Det som är intressant är att den sämre (från 2007 eller 2008) kör på 2GB RAM och fortfarande verkar rullar fint åtminstone RAM-mässigt. Processorn är min gissning just nu, men SSD vore även ett hopp upp...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 GB RAM skulle jag vilja påstå är för litet. Räkna inte med full funktion. I dag är 4 GB RAM lite och 8 GB måste anses som det nya normala för vanliga användare. Programmen och OS X växer för RAM är billigt.

...

Som jag skrev innan så går datorn saktare om hårddisken är på väg att fyllas. Under 50 GB ledigt går det klart saktare under 20 GB ledigt så är risken stor att datorn "badbollar" och under 10 GB får man vara glad om inte datorn totalhänger sig. Gamla datorer har ofta små hårddiskar och de fylls snabbt. Rensa dem och det går bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag förstår själv att de är med åren, men de hänger med otroligt bra fram till Yosemite. De tyckte inte riktigt om den uppdateringen.

Vi har inga strul i övrigt, och tankarna börjar hamna på ny dator istället för deluppdatering.

Det som är intressant är att den sämre (från 2007 eller 2008) kör på 2GB RAM och fortfarande verkar rullar fint åtminstone RAM-mässigt. Processorn är min gissning just nu, men SSD vore även ett hopp upp...

Det som händer med SSD är att allt som involverar hårddisken går plötsligt fem gånger fortare. Men processorn är lika långsam och allt under skalet är gammalt. Det är svårt att byta hårddisk i en iMac och är därför dyrt. Jag skulle lägga de pengarna på att uppgradera maskinparken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tips när man kör Yosemite är att stänga av / minska på genomskinligheten, då underlättar man för grafikprocessorn. Detta görs i Systeminställningar - Hjälpmedel - Bildskärm.

Sedan så bör man göra säker start efter uppdatering av Yosemite då säker start raderar äldre cachefiler och även justerar hårddisken. Flera har rapporterat att efter en säker start så går datorn lite snabbare.

Yosemite tar något längre tid att starta än tidigare OS X, på grund av att det är ett större system. Detta är normalt. Men när det väl är igång så ska det vara ung som Mavericks i fart och hastighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMac 2009 säger ju inget. Vad exakt är det för datorer du har?

Är det en Early, Mid eller Late 2009? 20, 24, 21,5" eller 27" Vilken CPU, RAM osv?

En 27" Late-2009 med 2,8GHz Core i7 och 32GB RAM är väl knappast skitdålig även om jag personligen tycker ALLA datorer utan SSD är skitsega.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AppleFault

Jo, jag förstår själv att de är med åren, men de hänger med otroligt bra fram till Yosemite. De tyckte inte riktigt om den uppdateringen.

Vi har inga strul i övrigt, och tankarna börjar hamna på ny dator istället för deluppdatering.

Det som är intressant är att den sämre (från 2007 eller 2008) kör på 2GB RAM och fortfarande verkar rullar fint åtminstone RAM-mässigt. Processorn är min gissning just nu, men SSD vore även ett hopp upp...

 

Hej!

Jag hade en iMac 2009 som jag bytt hårddisk på 2 ggr och uppgraderat RAM 2 ggr på. - Ledsen att säga det: Men Yosemite kör slut på din iMac från 2009 redan vid installationen. Sedan är det bara att räkna sekunder. DIn enda chans är att nergradera till Mavericks innan hårddisken ger upp. Du kan se mer på applecheat(punkt)se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...