Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Komma åt en gammal backup i time machine


Bue

Rekommendera Poster

Tjipp.

 

Jag har precis gjort en ren installation av yosemite och samtidigt raderat allt på hårddisken på min mbp. Innan jag gjorde det så samlade jag ihop de viktigaste filerna i en behändig mapp på skrivbordet och säkerhetskopierade allt i time machine för att komma åt dem senare med min rena dator. Grejen är den att när jag hade installerat yosemite och skulle kila in och hämta mappen i time machine, så hade datorn gjort en ny säkerhetskopiering. Det betyder att jag inte kan bläddra längre än en dag bak i tiden. När jag försöker hitta min tidigare kopia så hittar jag bara min sambos och min nya. Är det någon som vet hur jag kommer åt min mapp? Den måste ju finnas därinne någonstans.

 

MVH

Micke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du hade börjat med att hämta in ditt tidigare användarkonto från TimeMachine, som man gör i slutet av en installation av operativsystemet, då hade den hakat på den tidigare säkerhetskopian och fortsatt på den. Men det som har hänt nu det är att den har påbörjat en ny kula så att säga och därmed brutit kopplingen till den gamla säkerhetskopian.

Det du kan göra nu det är att hålla ner Alt-tangenten och klocka på TimeMachine-symbolen högst upp i menylisten. Där får du "Bläddra på andra skivor för säkerhetskopior". Se om du får upp det den vägen.

Men jag tror faktiskt att den skriver över den gamla säkerhetskopian när man börjar på ny kula, men helt säker är jag inte. Jag brukar alltid hämta upp den tidigare kopian, genom hämtning av användarkontot, vid OS X-installation så jag har inte råkat ut för detta problem...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar. Jag försökte starta om och hålla ner alt, men det enda val jag fick var att starta upp hårddisken. Det borde väl att kolla in i time capsulehårddisken och leta manuellt efter mappen om inte annat. Det står ju att time machine ska varna om en säkerhetskopia tas bort, men jag har inte fått någon varning, så den borde ju rimligtvis finnas kvar. Eller har jag fel?

 

 

 

Om du hade börjat med att hämta in ditt tidigare användarkonto från TimeMachine, som man gör i slutet av en installation av operativsystemet, då hade den hakat på den tidigare säkerhetskopian och fortsatt på den. Men det som har hänt nu det är att den har påbörjat en ny kula så att säga och därmed brutit kopplingen till den gamla säkerhetskopian.

Det du kan göra nu det är att hålla ner Alt-tangenten och klocka på TimeMachine-symbolen högst upp i menylisten. Där får du "Bläddra på andra skivor för säkerhetskopior". Se om du får upp det den vägen.

Men jag tror faktiskt att den skriver över den gamla säkerhetskopian när man börjar på ny kula, men helt säker är jag inte. Jag brukar alltid hämta upp den tidigare kopian, genom hämtning av användarkontot, vid OS X-installation så jag har inte råkat ut för detta problem...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skulle inte starta om Macen.

 

Du skulle hålla ner alt när du klickar på Time-Machine-symbolen i menyn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, klicka på TimeMachine symbolen i menyn högst upp och håll ner Alt. Då växlar du alternativen för TimeMachine. Håll ner, släpp upp, håll ner. Du får upp olika menyalternativ... :) Och det som du ska trycka på är "Bläddra på andra skivor för säkerhetskopiering" för att leta fram din gamla säkerhetskopia.

Inte hålla nere Alt vid uppstart av datorn... Alt vid uppstart innebär att du kan välja mellan olika start-diskar, och datorn kan inte boota från en TimeCapsul. Om du hade haft en kabelansluten TimeMachine-hårddisk hade du kunnat boota från den, men det är nu inte bootning vi ska göra. Vi ska leta fram en mapp på hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj det var jag som inte läste ordentligt. Nu har jag även provat att bläddra på andra skivor för säkerhetskopiering, men den hittar ingen annan alls. Fast när jag försökte med flyttassisteneten så hittade den åtminstone min sambos kopia. Underligt. Är det dags att börja acceptera att min säkerhetskopia är försvunnen?


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag har är i samma situation. Jag har precis "vårstädat" hårddisken, valde också att installera Yosemite istället. Anledningen till att jag formaterade hårddisken var främst att massa gammalt skräp tog massa plats. Nu skulle jag vilja flytta över utvalda delar från min Time Machine, en NAS, men jag vet i tusan hur jag ska lyckas med detta. Har provat enligt förslagen ovan men får bara ett tomt fönster. Fler tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Jag har samma problem. Raderade och installerade om El cap. och tänkte i efterhand backa tillbaka och hämta filer ur en mapp.

 

Jag ser dock datumen för de tidigare backupperna från innan ominstallationen när jag går in i Time Machine, men jag kan inte backa tillbaka till dem. de är gråa. De tar upp massa plats på disken så jag vet ju att det fins en massa data där. Behöver bara tvinga osx att låsa upp det åt mig på något sätt. Kör också till NAS över nätverk.

 

Någon av er tidigare i tråden som löst det?

Tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...