Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad gör man åt en perverst badbollsfixerad mac ?


bjorma

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har en MacBookPro mid 2012 som jag köpte med 8 GB minne.

Efter ett år började den kännas lite trött och jag utökade till 16 GB minne för 8-10 månader sen. Sen har det bara blivit segare och segare - trodde från början att långsamma omstarter berodde på att det var mer minne att läsa in men det har bara blivit värre och värre.

Numera kan jag starta datorn och redan i inloggningen ska badbollen dansa, jag kan ofta, men inte alltid inte göra just någonting utan att badbollen ska snurra, Typ nystartad dator, första programmet jag drar igång utöver TeamViewer är tex Safari och direkt drar badbollen igång. Alltid den förhatliga bollen, även med tämligen få program igång.

Hårddisken är drygt halvfull.

Någon som har idéer om vad problemet kan vara. Kommer från mångårigt PC-bruk i hårt styrd miljö så jag är tämligen härdad. Måste man byta Mac vart annat år ? PC-burkarna kunde man ju uthärda 3-4 år.

 

Någon som har idéer om vad som kan vara problemet??

Väldigt trött på att sitta och vänta på badbollar !!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara för att du har större minnesbank att utnyttja ska den inte bli segare för det. Blir ju inte mer att ladda vid start för det.

 

Sedan blir ju frågan, vilka minnen köpte du? Kan ju vara så att de inte funkar bra ihop med din maskin.

 

Verkar vara nåt bekymmer med dina minnen.

 

 

 

(Jag har en iMac från 2010 som kom med 4Gb från början och jag har utökat det till 8Gb och det flyter på fint än idag.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror jag inte - köptes på Digital Inn, så det är inget jag shoppat på webben.

Det har inte varit såhär från början efter nya minnena utan det har kommit smygande och accentuerats sista 2-4 veckorna.

Det känns Safari och / eller Parallels relaterat - så en följdfråga kan vara - hur gör man för att backa en eller två versioner av nämnda program?

 

Klart det tar längre tid att starta med mera minne i alla fall är det så på en Windowsserver eller en vanlig PC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SirKnasen

 

Har jag gjort - hittar inga fel. Även Säker start givetvis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ingen kännedom om vad Digital inn säljer för produkter eller vad du har köpt.

 

Men har det kommit smygande på senare tid så lär det vara ett mjukvarubaserat problem, eftersom det inte verkar ha anknytning till din uppgradering av minnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Klart det tar längre tid att starta med mera minne i alla fall är det så på en Windowsserver eller en vanlig PC.

Minnestestet körs innan startljudet kommer. Fallerat minnestest, inget (vanligt) startljud.

 

Jag skulle tro att det är hårddisken som håller på att packa ihop. Har du något program som kollar sektorerna på disken? TechTool Pro är ett sådant program. Finns säkert andra, men det är det som jag använder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förr kunde man stoppa in CD med systemet på och starta från den, funkade datorn bättre då kunde man få en fingervisning var felet låg, t ex hårddisk/system, å inget fel på minnen, men kan man göra nåt liknande idag?

(kan man få PC-virus via virtualiseringsprogrammet?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sammanställning av åtgärder:



Säker start - lätt städning som fixar småstrul.


Håll ner Shift under uppstart. Låt datorn jobba klart. Starta om som vanligt.


http://support.apple.com/kb/ht1564?viewlocale=sv_SE



Återställa PRAM - löser småbuggar gällande inställningar typ klocka


http://support.apple.com/kb/HT1379?viewlocale=sv_SE



Återställ SMC - löser problem med hårdvarukrets som sköter fläktar, av/på, batteriladdning mm


http://support.apple.com/kb/HT3964?viewlocale=sv_SE



Reparera skivbehörigheter - löser problem med filer som strular och inte vill öppnas vilket kan ge märkliga symptom.


Skivverktyget, hittas i Verktygsmappen i mappen Program.



Reparera skiva - lagar filträdet som OS X hänger på. Lagar inte mekaniska fel. Skiva i detta fallet menas inte den fysiska skivan.


Skivverktyget, hittas i verktygsmappen i mappen Program. Från OS X 10.7 Gäller Återställning.


http://support.apple.com/sv-se/HT4718


....


Not 1:


De tre första är ofarliga åtgärder. De två sista bör/ska inte göras om det inte finns backup.



Not 2:


Alla tecken på strul med datorn kan betyda att hårddisken är på väg att ge upp. Se till att ha Backup innan du gör något annat!!



Not 3:


Seg Mac kan bero på nått så enkelt som att hårddisken är överfull. Räkna med att ha minst 20 GB ledigt då OS X kräver en del utrymme för processer i det dolda som indexering och defragmentering. Mellan 20 och 10 GB ledigt är farozonen. Under 10 GB ledigt är det mest tur om den fungerar…..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På svaret om detta är normalt och något man får räkna med - nej. Min MBP är från mid 2012 och fungerar utmärkt, och jag råkar också ha 16Gb. En Mac kan man ha under flera år. Däremot så kan man behöva göra systemunderhåll på en Mac ibland, dock är det sällan som det går så långt att man behöver installera om hela systemet. Säker start och reparation av skivbehörigheter brukar räcka väldigt långt.

Men kolla gärna hårddisken här (kör Skivverktyg, reparation av hårddisken), det kan mycket väl vara så att den är på väg att lägga av som redan yttrats i tråden. Hårddiskar är förbrukningsvara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förr kunde man stoppa in CD med systemet på och starta från den, funkade datorn bättre då kunde man få en fingervisning var felet låg, t ex hårddisk/system, å inget fel på minnen, men kan man göra nåt liknande idag?

(kan man få PC-virus via virtualiseringsprogrammet?)

Har man en TimeMachine säkerhetskopia och system från Lion och nyare så kan man boota från TimeMachine och köra koll av systemet, men det bootar då bara återställningspartitionen och inte en fullständig OS X. Man kan också boota återställningspartitionen i datorn.

 

Men man kan göra tester av hårdvaran...

http://support.apple.com/sv-se/HT202731

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men man kan göra tester av hårdvaran...

http://support.apple.com/sv-se/HT202731

 

Bra förslag!

 

...Det där TeamViewer, hur funkar datorn om du inte startat det programmet först? Å inte heller Safari..

 

 

(min imac är fem år gammal tror jag, aldrig sett en badboll, inte gjort nåt underhåll på flera år, någon omstart per månad högst, dock sker inga tyngre arbeten på den...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Semmelman

 

TeamViewer är installerat att starta vid uppstart - vet dessvärre inte vart man ändrar det ;-( dvs vad som ska gå igång vid start, men jag stänger ofta av det manuellt, likadant med Junos Pulse som också startar auto.

Så fort jag får tid ska jag testa Raphaels tips, men jag har en stark känsla av att problemen är relaterade till Safari eller Parallels, bägge har släppt nya versioner som tidsmässigt stämmer med när det började bli riktigt jävligt och Safari kraschar och vill skicka rapporter stup i kvarten. När det är riktigt eländigt går det inte ens att tvångsavsluta - utan då är det knappen som gäller ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Raphael

 

Kört Kontrollera skiva inga fel httades, Reparera skiva är skuggat och kan inte användas. Gäller när jag markerar den nedre Macintosh HD - som ligger i "trädet" - markerar jag den övre så gick det göra skivreparation. Ingen aning om vad skillnaden är.

Hur botar man från TimeMachine och kör koll?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...