Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nytt grafikkort till iMac late '09


eldurias

Rekommendera Poster

Jag har en 27" iMac från 09, men för någon vecka sedan gav grafikkortet vika och jag skulle behöva ett nytt. Är det någon som vet något ställe där man kan köpa ett nytt online? Jag vet att man kan lämna in den, men det är långt till närmsta inlämningsställe och jag ser inga konstigheter med att fixa det själv. Däremot så jag är jag lite osäker på vilket kort som passar. Jag har för närvarande ett ATI Radeon HD 4850 med 512 MB GDDR3.Såvitt jag vet finns inte det här grafikkortet att få tag på längre därför skulle jag vilja ha tips på något liknande som passar i en iMac från sent 09.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en 27" iMac från 09, men för någon vecka sedan gav grafikkortet vika och jag skulle behöva ett nytt. Är det någon som vet något ställe där man kan köpa ett nytt online? Jag vet att man kan lämna in den, men det är långt till närmsta inlämningsställe och jag ser inga konstigheter med att fixa det själv. Däremot så jag är jag lite osäker på vilket kort som passar. Jag har för närvarande ett ATI Radeon HD 4850 med 512 MB GDDR3.Såvitt jag vet finns inte det här grafikkortet att få tag på längre därför skulle jag vilja ha tips på något liknande som passar i en iMac från sent 09.

Här har du både bytesguide och rekommenderat grafikkort. Det finns kanske billigare via Ebay eller liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sett den guiden tidigare men lade inte märke till att det fanns en länk dit man kunde köpa grafikkort.

 

Har iaf kollat runt nu på lite grafikkort och det känns inte riktigt värt det att köpa ett grafikkort för nästan 6000kr till en dator från 09, när man kan köpa en begagnad dator med samma prestanda för ungefär samma summa som grafikkortet kostar. Lite tråkigt bara att man inte kan köpa reservdelar billigare till en dator som annars funkar kanon och säkert hade gjort det i lika länge till. Men så är det väl när man lever i ett slita och släng samhälle.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6000Kr var bra saftigt för ett nytt grafikkort.

Ett grafikkortsbyte hos en Service Provider går på ca 4000Kr inkl arbetskostnad.

Men då blir det ett identisk grafikkort som sitter i datorn nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom tiden har sprungit ifrån 09 så lägg pengarna på en nyare/ny burk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade lite på applemacparts.co.uk ... men det finns ju en del olika 27" fr 2009. Du får kika närmare själv.
http://applemacparts.co.uk/store/imac-intel-27inch-aluminium-c-7464_8051_9033.html

Kolla lite snabbt på en mellanmodell där. Här fanns en 4850 för £295,- + VAT
http://applemacparts.co.uk/store/imac-intel-27inch-aluminium-306ghz-c2d-late-2009-imac-intel-inch-aluminium-ati-radeon-4850-512mb-video-card-p-75108.html

Lär väl bli upp mot 4000,-... Tycker du skall går på SirKnasen's exempel. Lämna in - få det installerat med garanti osv. för samma pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det blir väl till att lämna in den ändå. Även om det kommer att dröja innan jag har vägarna förbi en service provider. Jag har inte direkt behov av en snabbare dator för det jag gör med den nuförtiden. Tack för alla svar. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...