Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac Mini för bild- och videoredigering


townesvanreza

Rekommendera Poster

townesvanreza

Hej! Funderar på att köpa en Mac Mini i jobbsyfte. Jag fotar en hel del på frilansnivå. Jag använder idag Lightroom 5 och photoshop. Jag håller även på med lite rörlig bild, mestadels nyhetsinslag, intervjuer och kortare reportage. För rörlig redigering använder jag senaste Adobe Premiere.

 

Det jag funderar på är

2,6 GHz Mac mini + 16 RAM-Minne.

 

Då är min fråga, räcker det? Eller måste jag boosta upp den mer? Kan också nämna att jag måste ha igång spotify för effektiv redigering. Händer också att jag då och går in på tex. moderskeppet för att kolla in vissa tekniker.

 

Jag har dessutom en samsung-skärm på 28 tum.

 

Tack på förhand :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det funkar men jag hade övervägt en bärbar MBPr 13" istället. Samma prestanda och jäkla skönt med mobiliteten att kunna bära med sig arbetsverktyget.

Finns smidiga VESA-fästen med avlastningsplatta för datorn.

 

post-65695-0-80687400-1424369879_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

townesvanreza

Glömde tillägga att jag redan har en macbook pro från 2011. Den fungerar väldigt bra att redigera med, framför allt nu när jag installerat ett ssd-kort. Men syftet med en minin är att jag vill ha en separat dator för enbart jobb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mac Book Pro 13" eller 15"? Det är stor skillnad i prestanda mellan dessa. 2011 MBP 15" är kraftfullare än den nya Minin.

...

OM du köper en Mini är flaskhalsen den vanliga hårddisken som bara har 5200 rpm. Du ska ha en FusionDrive eller en ren SSD. STOOOOR skillnad!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag hoppar in för jag är i samma tankegångar. Jag tänkte mig en mac Mini istället för en ny imac. en ny imac skulle sätta mig på över 27 000kr men dryga 13 000kr för en mini.

 

Renderingar i AE, photoshop, illustrator, indesign jobbar jag i men väldigt mkt Logic Pro. Det sägs av personer jag talat med att den funkar grymt bra för musikproduktion - men som trådskaparen så är jag orolig över just den grafiska biten.

 

Det inbyggda kortet på mini sägs ta upp till 1,5gig från datorns ramminne, till sitt eget minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hoppar in för jag är i samma tankegångar. Jag tänkte mig en mac Mini istället för en ny imac. en ny imac skulle sätta mig på över 27 000kr men dryga 13 000kr för en mini.

 

Renderingar i AE, photoshop, illustrator, indesign jobbar jag i men väldigt mkt Logic Pro. Det sägs av personer jag talat med att den funkar grymt bra för musikproduktion - men som trådskaparen så är jag orolig över just den grafiska biten.

 

Det inbyggda kortet på mini sägs ta upp till 1,5gig från datorns ramminne, till sitt eget minne.

För det första ska du vänta för det kommer nya datorer vilken dag som helst. Intel har släppt en ny familj strax efter årsskiftet.

...

För det andra har Apple strypt Minin så den mest maxade Minin har mediokra prestanda. Faktum är att 2012 med i7 är 50% mer kraftfull! Den billigaste iMac 27" är betydligt kraftfullare så du kan jämföra maxad Mini med minsta iMac.

...

Tänk en medelväg. Jag föreslår MacBook Pro 15" som i senaste versionen är riktigt kraftfull så det duger med klenaste processorn. Se tabell nedan. Den har också hårddisken på samma typ av buss som nyaste MacPro och är då ca 40% rappare än alla andra Macar när hårddisken aktiveras.

post-363-0-35563200-1425582231.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...