Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Strul med säkerhetskopiering och apple-id av olika telefoner på samma


chani

Rekommendera Poster

Hej, jag hjälpte mina föräldrar att byta sina iPhone 4or till 5S tidigare idag.

Jag säkerhetskopierade deras telefoner via iTunes på min dator och återskapade sedan säkerhetskopian i deras nya telefoner.

 

Problemet som har uppstått nu är att när dem ska uppdatera sina appar som dem har så ber telefonen dem att skriva in Mitt apple-id lösenord, och inte deras egna.

På Inställningar > iTunes & Apple-id så står deras egna apple-id'n, så jag hänger inte med varför App Store ber dem att skriva in Mitt lösenord?

 

Skulle jag ha kryssat i eller ändrat någonting när jag säkerhetskopierade deras telefoner?, i och med att det gjordes på min dator, där jag i vanliga fall säkerhetskopierar min telefon?

 

 

Uppskattar all hjälp :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte använda iCloud säkerhetskopia?

Säkerhetskopierar inte päronen sina telefoner regelbundet?

iCloud bjuder väl bara på 5gb? En säkerhetskopia tar väl åtminstone 10gb?

Vet dock att det är grymt billigt att köpa till utrymme, men har av lathet inte gjort det, än :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja iCloud bjuder på 5GB men iCloudsäkerhetskopian behöver inte bli speciellt stor alls då inga program lagras där, bara informationen om vilka program som ska laddas hem från AppStore. Men har man tokmycket annat i sin telefon så räcker kanske inte 5GB till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja iCloud bjuder på 5GB men iCloudsäkerhetskopian behöver inte bli speciellt stor alls då inga program lagras där, bara informationen om vilka program som ska laddas hem från AppStore. Men har man tokmycket annat i sin telefon så räcker kanske inte 5GB till.

Det var som fan, hade jag inte en aning om. Tänkte bara att det tar 10-12 gb när man säkerhetskopierar via iTunes, men då är det alla program också som sagt.

Har du någon aning om hur jag ska lösa mitt problem? =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev så därför att du säkerhetskopierade deras telefoner på ditt iTunes med ditt Apple ID, då kopplades deras telefoner till ditt iTunes och därmed ditt Apple ID. En iPhone kan bara vara kopplat åt ett iTunes och ett Apple ID åt gången. Och iTunes kan bara ha hand om ett Apple ID åt gången.

Om de hade haft egna användarkonton på din dator och därmed egna iTunes med egna Apple ID, så hade du inte råkat ut för detta problem.

Låt dem säkerhetskopiera i iCloud istället. Precis som nämnts tidigare så innehåller en säkerhetskopiering på iCloud varken applikationer eller mediainnehåll som är köpt på iTunes, för detta ligger redan i molnet och därmed behövs det inte läggas i molnet en gång till utan det som säkerhetskopieras är endast en markör, en lista över vilka applikationer och mediainnehåll som telefonen hade. Sen när säkerhetskopian hämtas ner så laddas applikationerna och mediainnehållet ner från App Store och iTunes Store igen.

Plus att meddelanden, inställningar etc. sparas...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev så därför att du säkerhetskopierade deras telefoner på ditt iTunes med ditt Apple ID, då kopplades deras telefoner till ditt iTunes och därmed ditt Apple ID. En iPhone kan bara vara kopplat åt ett iTunes och ett Apple ID åt gången. Och iTunes kan bara ha hand om ett Apple ID åt gången.

 

Om de hade haft egna användarkonton på din dator och därmed egna iTunes med egna Apple ID, så hade du inte råkat ut för detta problem.

 

Låt dem säkerhetskopiera i iCloud istället. Precis som nämnts tidigare så innehåller en säkerhetskopiering på iCloud varken applikationer eller mediainnehåll som är köpt på iTunes, för detta ligger redan i molnet och därmed behövs det inte läggas i molnet en gång till utan det som säkerhetskopieras är endast en markör, en lista över vilka applikationer och mediainnehåll som telefonen hade. Sen när säkerhetskopian hämtas ner så laddas applikationerna och mediainnehållet ner från App Store och iTunes Store igen.

 

Plus att meddelanden, inställningar etc. sparas...

 

Tack så mycket för en utförlig förklaring. Jag misstänkte att det var något liknande som ställde till det, men trodde att det skulle ha stått någonting om mitt konto när deras telefoner var synkade med datorn.

 

Ska be dem att endast säkerhetskopiera via iCloud i framtiden, men för att dem ska slippa radera alla sina appar och återinstallera dem, går det att få deras säkerhetskopia att kopplas till deras Apple-id?

 

Återigen, tack så mycket!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Svaren finns i tråden jag länkade till tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...