Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Adblock laddar ner skumma filer


Amadeus93

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har haft Adblock under en längre tid som ett tillägg i Safari. Har fungerat utmärkt tills för någon vecka sedan då en konstig fil laddas ner ibland när jag öppnar nya hemsidor. "AdBlock.safariextz" heter den, filikonen ser ut som en legobit. Det laddas ner ett 10-tal per dag om jag använder Safari mycket.
Jag har tagit bort tillägget Adblock under inställningar i Safari men det bara fortsätter. Är rädd att det är en trojan eller något. Någon som har något tips för att få bort detta?
Operativsystem: Yosemite
Dator: MBP 15" Retina mid 2012
Med vänliga hälsningar
Amadeus
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej,

Jag har haft Adblock under en längre tid som ett tillägg i Safari. Har fungerat utmärkt tills för någon vecka sedan då en konstig fil laddas ner ibland när jag öppnar nya hemsidor. "AdBlock.safariextz" heter den, filikonen ser ut som en legobit. Det laddas ner ett 10-tal per dag om jag använder Safari mycket.
Jag har tagit bort tillägget Adblock under inställningar i Safari men det bara fortsätter. Är rädd att det är en trojan eller något. Någon som har något tips för att få bort detta?
Operativsystem: Yosemite
Dator: MBP 15" Retina mid 2012
Med vänliga hälsningar
Amadeus

 

Kan tillägga att innan denna fil laddas ned öppnas en flik i Safari med adressen "data.getadbloack.com"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa i menyn Safari > "Nollställ Safari...", och testa Adware Medic.

Tack för svar!

 

Hittar inte Safari > "Nollställ Safari" i menyraden. Menar du Safari > "Rensa historik och webbplatsdata..."?

 

Körde Adware Medic, den hittade inget. Men ska kolla de andra stegen den rekommenderar fortast möjligt.

 

Amadeus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft Adblock under en längre tid som ett tillägg i Safari. Har fungerat utmärkt tills för någon vecka sedan då en konstig fil laddas ner ibland när jag öppnar nya hemsidor. "AdBlock.safariextz" heter den, filikonen ser ut som en legobit. Det laddas ner ett 10-tal per dag om jag använder Safari mycket.

 

Jag har tagit bort tillägget Adblock under inställningar i Safari men det bara fortsätter. Är rädd att det är en trojan eller något. Någon som har något tips för att få bort detta?

“AdBlock.safariextz” är själva tilllägget, så det är ingen virusfil. Antagligen har du nåt som gör att den bill ladda ner den på nytt så fort du tar bort den.

 

Har du startat om Safari efter/mellan du tagit bort den, annars är du ju inne på samma session s a s.

 

Startat om, som i att avsluta programmet - inta bara stänga ner fönstren.

 

Prova byt med... ABP el uBlock

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

 

Hittar inte Safari > "Nollställ Safari" i menyraden. Menar du Safari > "Rensa historik och webbplatsdata..."?

 

Körde Adware Medic, den hittade inget. Men ska kolla de andra stegen den rekommenderar fortast möjligt.

 

Amadeus

Jag har gått igenom hela denna lista av rekommenderade åtgärder. Ingen verkar vara likt mitt problem men gjorde några av dem ändå. Mitt problem är kvar....

 

Amadeus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

“AdBlock.safariextz” är själva tilllägget, så det är ingen virusfil. Antagligen har du nåt som gör att den bill ladda ner den på nytt så fort du tar bort den.

 

Har du startat om Safari efter/mellan du tagit bort den, annars är du ju inne på samma session s a s.

 

Startat om, som i att avsluta programmet - inta bara stänga ner fönstren.

 

Prova byt med... ABP el uBlock

Safari har jag stängt mellan varven. Även datorn.

 

Jag har laddat ned ABP, och problemet fortsätter.

 

Funderar på att blåsa hela hårddisken men det är så mkt jobb..

 

Amadeus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kollat igenom den gömda biblioteksmappen och hittat följande fil i mappen Användare/Bibliotek (gömd mapp)/Safari/Extensions: "Adblock Plus.safariextz"

 

Den är ju väldigt lik den fil som hela tiden laddas ned. Kan det vara något konstigt med den, ska den slängas?

 

Amadeus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, släng den. Den kan ju vara skadad.

 

Du kan alltid ladda ner en ny om du behöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, släng den. Den kan ju vara skadad.

 

Du kan alltid ladda ner en ny om du behöver.

tror det funkar! återkommer! Tackar ödmjukast!

Amadeus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tror det funkar! återkommer! Tackar ödmjukast!

Amadeus

Nej, det funkar inte. Filer laddas ned som aldrig förr. AdBlock svara inte på upprepade mail. Vad synd, ingen som har fler förslag?

Amadeus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varifrån har du laddat ner Adblock?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det funkar inte. Filer laddas ned som aldrig förr. AdBlock svara inte på upprepade mail. Vad synd, ingen som har fler förslag?

Amadeus

Filer... Är det fler filer som laddas ner. Är jättesvårt när man inte ser det framför sig. Du har inte skärmdump på det &/el andra tillfällen då den krånglar.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MacUpdate skickar med diverse dynga i deras nedladdningar. Gå till programleverantörens sida (länk finns på MacUpdate) och ladda ner därifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MacUpdate skickar med diverse dynga i deras nedladdningar. Gå till programleverantörens sida (länk finns på MacUpdate) och ladda ner därifrån.

Typiskt... Laddade ner från AdBlocks hemsida igen men det fortsätter att ladda ner skumma filer som vanligt. Finns det något jag kan göra för att få bort denna dynga?

 

Bra att veta dock i framtiden, tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken dynga? Har du en skärmdump? Filnamn? Vad gör du när filerna laddas ner? Vet du något mer som kan vara till nytta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken dynga? Har du en skärmdump? Filnamn? Vad gör du när filerna laddas ner? Vet du något mer som kan vara till nytta?

Jag tänkte på denna eventuella dynga som Macupdate har laddat ned åt mig då jag laddade ned AdBlock hos dem, som du refererade till och som eventuellt orsakar dessa spontana nedladdningar. Jag vet inte var den är, inte heller var jag ska leta så kan inte bifoga skärmdump på dem...

 

Jag har svårt att definiera vad jag har gjort för att trigga dessa nedladdningar. Jag tror att de sker i samband med att jag öppnar en ny sida/flik. Men ibland sker det även när jag har stirrat på en sida en kortare stund. Det händer inte att filen laddas ned då jag inte har rört safari på länge. Verkar vara spontant.

Jag har en teori: Nedladdningarna sker då Adblock försöker blockera ads. Men vet inte om det är så. Jag installerade AdBlock pro enligt ovanstående tips från "Moderator". I ABP-tillägget kan man se längst upp i safarifönstret antalet blockerade ads på nuvarande sida. Detta antal överstiger antalet nedladdade skumma filer, vilket gör min teori mindre trovärdig.

 

Bifogar skärmdump på den fil som laddas ned. Brukar ligga ett 10-tal i min Hämtade filer-mapp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som om din skärmdump försvann på vägen.

 

 

Prova en säker start och sedan starta om som vanligt innan du testar igen:

https://forum.macworld.se/topic/129367-detta-aer-saeker-start-safe-boot/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har för säkerhetsskull skummat Adblock på nätet dels på Google dels på supportsidor. Det som beskrivs i tråden är inte kopplat till själva Adblock. Adblock är anmärkningsvärt fri från strul.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har för säkerhetsskull skummat Adblock på nätet dels på Google dels på supportsidor. Det som beskrivs i tråden är inte kopplat till själva Adblock. Adblock är anmärkningsvärt fri från strul.

Okej, håller med om att det har fungerat väldigt bra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu gjort en safe boot, hittills verkar problemet vara löst Tack!!

Nope, nu hände det igen... suck.

post-53839-0-55330300-1424441696_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...