Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Snabbtips: Anslut firewirediskar till nyare Macar


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

I artikeln står det så här:

"Lyckligtvis finns det goda möjligheter att lösa situationen med hjälp av en adapter. Apple själva säljer flera olika varianter. Bäst är en thunderboltsladd, eftersom det är den nya standarden. "

 

"Apple själva säljer flera olika varianter. "

Jag har bara hittat en variant. Vilka är de andra?

 

"Bäst är en thunderboltsladd"

OK, om man inte vill/kan använda Thunderbolt, vilka är de andra alternativen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

USB 3 till Firewire finns väl inte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

USB 3 till Firewire finns väl inte

Nä, just det. Inte tvärtom heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I artikeln står det så här:

"Lyckligtvis finns det goda möjligheter att lösa situationen med hjälp av en adapter. Apple själva säljer flera olika varianter. Bäst är en thunderboltsladd, eftersom det är den nya standarden. "

 

"Apple själva säljer flera olika varianter. "

Jag har bara hittat en variant. Vilka är de andra?

 

"Bäst är en thunderboltsladd"

OK, om man inte vill/kan använda Thunderbolt, vilka är de andra alternativen?

Om thunderbolt då blir upptaget av en firmwiredisk var kopplar man då in en stor skärm?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om thunderbolt då blir upptaget av en firmwiredisk var kopplar man då in en stor skärm?

Antingen har TB disken ett TB uttag extra eller så har skärmen ett TB uttag extra för att kunna koppla in fler TB-enheter eller så köper man en TB-hubb eller splitter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antingen har TB disken ett TB uttag extra eller så har skärmen ett TB uttag extra för att kunna koppla in fler TB-enheter eller så köper man en TB-hubb eller splitter.

Det var en tråd för några veckor sedan där trådskaparen efterlyste just TB-hubbar. Det verkade inte finnas några.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple får gärna sätta i nya snabba utgångar, men de kan väl för h-e ha kvar Firewire.

Apple blir sämre och sämre tycker jag, köper man en iMac 21,5" kan du inte uppdatera RAM själv, blir förmodligen så på alla modeller i framtiden , så de kan ta hutlöst betalt för sina egna RAM.

 

Nästa steg blir väl att det inte finns några uttag alls för externa diskar, man blir tvingad upp i molnet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple får gärna sätta i nya snabba utgångar, men de kan väl för h-e ha kvar Firewire.

Apple blir sämre och sämre tycker jag, köper man en iMac 21,5" kan du inte uppdatera RAM själv, blir förmodligen så på alla modeller i framtiden , så de kan ta hutlöst betalt för sina egna RAM.

 

Nästa steg blir väl att det inte finns några uttag alls för externa diskar, man blir tvingad upp i molnet

Nästa steg blir USB C där allt ska samsas. <_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återstår att C

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var en tråd för några veckor sedan där trådskaparen efterlyste just TB-hubbar. Det verkade inte finnas några.

 

Jodå, amerikanska MW testar ett antal modeller,http://www.macworld.com/article/2099483/thunderbolt-docks-review-the-best-way-to-connect-your-macbook-to-your-other-devices.html

 

En sökning ger följande förslag på prisjakt, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2660065

 

Slutligen så har Apple själva två stycken olika i sitt sortiment, http://store.apple.com/se/accessories/all-accessories/cables-docks#!&f=thunderbolt-thunderbolt2&fh=4098%2B309a%2B401f

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara ett problem. Varför ska jag betala 2000:- för något som borde sitta i datorn............

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara ett problem. Varför ska jag betala 2000:- för något som borde sitta i datorn............

+1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara ett problem. Varför ska jag betala 2000:- för något som borde sitta i datorn............

 

Hur tänker du nu?

 

Det fanns inte fler av FW portarna på datorerna på den tiden det begav sig, 15" och 17" hade visserligen både FW400 & 800 fram till 2009, sen blev det bara en FW-port på unibody-macarna. FW- precis som TB-tillbehör var oskäligt dyrt, men man hänger på tillbehören i en kedja.

 

Problemet är att TB även extraknäcker som skärmutgång, det gjorde inte FW så den var ju oftast ledig för att hänga på tillbehör. Men det är väl bara MBA som har en TB, resten av macarna har minst två?

 

EDIT: MBA har dessutom HDMI för att koppla in skärmar, något som även de billigaste skärmarna på marknaden har idag, vilket frigör TB-porten för antingen FW-adapter eller Gigabit Ethernet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nope. Det där är dyra dockningsstationer som ger en massa onödiga portar av andra typer än TB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hur tänker du nu?

 

Det fanns inte fler av FW portarna på datorerna på den tiden det begav sig, 15" och 17" hade visserligen både FW400 & 800 fram till 2009, sen blev det bara en FW-port på unibody-macarna. FW- precis som TB-tillbehör var oskäligt dyrt, men man hänger på tillbehören i en kedja.

 

Problemet är att TB även extraknäcker som skärmutgång, det gjorde inte FW så den var ju oftast ledig för att hänga på tillbehör. Men det är väl bara MBA som har en TB, resten av macarna har minst två?

 

EDIT: MBA har dessutom HDMI för att koppla in skärmar, något som även de billigaste skärmarna på marknaden har idag, vilket frigör TB-porten för antingen FW-adapter eller Gigabit Ethernet.

Hur jag tänker nu? Det var väl väldigt enkelt. Mer portar i datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I artikeln står det så här:

"Lyckligtvis finns det goda möjligheter att lösa situationen med hjälp av en adapter. Apple själva säljer flera olika varianter. Bäst är en thunderboltsladd, eftersom det är den nya standarden. "

 

"Apple själva säljer flera olika varianter. "

Jag har bara hittat en variant. Vilka är de andra?

 

"Bäst är en thunderboltsladd"

OK, om man inte vill/kan använda Thunderbolt, vilka är de andra alternativen?

:lol: +

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...