Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vilket antivirusprogram ska jag välja?


Spannen

Rekommendera Poster

Hej!

Jag skulle vilja ha ett antivirusprogram till min iMac. Vilket bör jag välja? Jag har tyvärr ingen brandvägg. Hjälp! :)

Vänligen Ann

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandvägg har du väl i Systeminställningar

 

post-113-0-84030700-1422558108_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antivirusprogram behövs inte till Mac, för till Mac finns inga virus. Det som finns är trojaner, och Macen har inbyggt skydd mot skadliga trojaner.

Du har en brandvägg, finns inbyggd i systemet. Finns under Systeminställningar - Säkerhet och integritet - Brandvägg. Där kan du slå på och av den.

(Pocha hann visst före :) ... )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag skulle vilja ha ett antivirusprogram till min iMac. Vilket bör jag välja? Jag har tyvärr ingen brandvägg. Hjälp! :)

 

Vänligen Ann

För att förtydliga så finns det brandvägg i en låda så kallad hårdvarubrandvägg. Den används av proffessionella datoranvändare som har värden att skydda mot intrång. Som privatperson räcker det att se till att OS X inbyggda mjukvarubrandvägg är aktiverad. Den håller reda på intrång och dyligt och ger ett fullgott skydd.

...

"Virus" dvs farliga skräpprogram är ett nästan obefintligt problem fortfarande i Mac-världen. Så länge man inte laddar ner program eller tillägg från skumma sidor eller fultankar musik och filmer via obskyra servrar så lär du inte få problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att höja säkerheten lite till kan man aktivera Dolt läge. Det betyder att din dator inte svara på onödiga lockrop från typer som fiskar efter datorer att attackera.

...

Hittas under

Systeminställningar/Säkerhet och integritet/Brandvägg/Brandväggsalternativ - Se bifogad bild

post-363-0-45835500-1422559705_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar! :D Märks inte alls att jag är nybörjare... :P

 

Det låter ju väldigt bra! :D Borde köpt en Mac för längesedan. :)

 

Axelman: Finns det några sådana sidor som inte räknas som skumma? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Det är ett evigt tjatande om dessa "skumma sidor" så fort det pratas säkerhet och antivirusprogram för Mac.

 

Poängen, som blir klumpigt förklarad med ovanstående begrepp, är att man inte ska ladda ner program eller någon slags tillägg från en okänd sida. Vill du ladda ner ett program, se till att du gör det via utvecklarens egen sida. Inte via The Pirate Bay eller något annat ställe. Om det är ett program du inte vet något om så Googla lite och läs på, eller fråga här på forumet. Samma gäller såklart betalningar på nätet, att man tänker efter före man använder sitt kreditkort eller använder säkrare betalningslösningar som t.ex. E-kort eller PayPal. Och så har vi falska mail där man uppges skicka både det ena och det andra. Apple, banker etc. hör aldrig av sig vi mail och ber om dina kontouppgifter. Även här hjälper det med kritiskt tänkande, men det är inte farligt att öppna ett mail. Låt bli eventuella bifogade filer eller länkar, men du kan läsa vilket nigeriabrev du vill utan att himlen trillar ner.

 

Med en Mac är du ganska trygg så länge du bara surfar. Det är när du installerar något på din dator du riskerar att få in malware. Det vanligaste som händer är att man får in ett tillägg till sin webbläsare som beter sig illa. Det kan te sig skrämmande men är ingen större fara och är ganska lätt att bli av med.

 

Arbetar du in en Windows miljö eller har annat samröre med Windows användare kan det vara bra med ett antivirusprogram för att undvika att smitta sina vänner. Du kan ha Windows virus på din Mac som är helt ofarligt för dig, men jobbigt för dina Windows vänner. Här är ett antivirusprogram för Mac: http://www.clamxav.com/

 

Så som tidigare råd lyder. Se till att ha brandväggen på, håll all mjukvara uppdaterad och tänk efter före du laddar hem eller installerar saker. Sedan kan du i praktiken surfa på vilken skum sida du vill. Svt, Aftonbladet eller en sida för tysk S&M porr registrerad på andra sidan jorden med trehundra popups. Det spelar ingen roll. Själva idéen att man ska undvika att vara på skumma sidor för att vara trygg är som att säga att man ska undvika människor som verkar skumma. Det kan låta som ett bra tips, men om du tänker efter så är det rätt intetsägande och knappast en garanti för att inte råka illa ut. Du behöver inte undvika skumma människor, du behöver bara undvika att t.ex. ge dem ditt kreditkortsnummer.

 

Att använda det nu väldigt slitna begreppet "skumma sidor" sker nog i all vänlighet, för att förenkla för nybörjare. Men jag upplever sällan att folk verkar förstå eller känna sig nöjda med svaret. Uttrycket bjuder ärligt talat på fler frågor än svar.

 

Kan vi börja tala klarspråk kring säkerhet istället?

 

Och eftersom frågorna kring antivirusprogram och elaka tillägg kommer väldigt ofta nu, går det inte att göra en sticka med tips kring detta man kan hänvisa till?

 

Edit: Har i närtid installerat OS X på tre datorer och sett att brandväggen är avstängd som default. Bra där Apple!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller installation av program, så finns inbyggt i Mac OS X en koll som stämmer av mot en lista över kända problem-program. Denna lista uppdateras löpande i bakgrunden utan att användaren behöver tänka på det. Funktionen introducerades redan i OS X 10.6 Snow Leopard. Nu kan det givetvis hända att man installerar ett problem-program ändå, för det har inte hunnit komma med i listan och därmed varnar OS X inte för det.

Det finns en säkerhetsinställning i OS X som kan ställas i olika nivåer, där man väljer att tillåta endast installation från App Store (alltså program man hämtat från App Store) och ände upp till full tillgänglighet där man i princip kan installera vilka som helst. Har man påslaget en begränsning så innebär det att man får en varning vid installation, även om programmet fungerar bra och inte är skumt alls, just för att man ska tänka till lite extra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Det finns en säkerhetsinställning i OS X som kan ställas i olika nivåer, där man väljer att tillåta endast installation från App Store (alltså program man hämtat från App Store) och ände upp till full tillgänglighet där man i princip kan installera vilka som helst. Har man påslaget en begränsning så innebär det att man får en varning vid installation, även om programmet fungerar bra och inte är skumt alls, just för att man ska tänka till lite extra.

 

 

Mycket bra!

 

Funktionen kallas Gatekeeper och finns under Systeminställningar >> Säkerhet och sedan fliken Allmänt.

 

Där kan man ställa in, efter tre olika val, om man endast vill tillåta program från Appstore, från Appstore samt kända utvecklare eller om man vill tillåta alla program.

 

Jag har det inställt på endast från Appstore, på det viset är jag rätt bra skyddad. När jag vill installera ett program som inte kommer från Appstore så går jag in och ändrar den inställningen tillfälligt, och efter jag startat programmet första gången ställer jag tillbaks till endast Appstore. Programmet man nyss installerat fungerar ändå. Lite extra pill som tar en minut extra, men det skadar inte att tänka efter en gång extra innan man installerar något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan högerklicka på program och välja att öppna dem, även om man har blockerat program utanför AppStore/betrodda utvecklare. Smidigare än att ändra i Systeminställningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Man kan högerklicka på program och välja att öppna dem, även om man har blockerat program utanför AppStore/betrodda utvecklare. Smidigare än att ändra i Systeminställningar.

Där fick jag lära mig något nytt. Man tackar! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...