Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

OS X 10.10.2 Wifi krånglar fortfarande.


Cocos

Rekommendera Poster

Hej, hade inga som helst problem med Wifi när jag körde Mavericks. Problemen började med Yosemite. Har Macbook Air mid 2013 och telias technicolor router/modem. ADSL. 30MB.
Enligt bredbandskollen får jag ut allt mellan inget och 20MB/s, cirka 10 meter från routern. Får ut ibland ut nästan 30 MB då jag sitter 2 meter ifrån denna. Kan ha blivit något bättre med senaste uppdateringen.

Min vän har en Pro (också 2013) ännu inte uppdaterad, han kör Mavericks, lånade den och körde bredbandstest från exakt samma position (nära routern), körde testet 3 gånger med vardera dator, samma resultat, Macbook Pro med Mavericks var betydligt snabbare, vill minnas att jag fick ut ungefär 28 MB med airen och han närmare 50MB (hade 60MB uppkoppling vid detta tillfället).

När jag testar Wifihastigheten från skrivbordet (10 meter ifrån routern) får jag nästan alltid ut max med min Iphone 6 dvs 30 MB/s, medans Airen som sagt varierar mellan inget till 20MB/s. När uppkopplingen kraschar till Airen går det att surfa via Wifi och Iphone.

Är det vanligt att Iphone 6 (vanliga femman var också alltid snabbare) har mycket snabbare och stabilare uppkoppling än Macbook Air (eller vilken annan nyare Mac som helst.)?

Hur fungerar wifi för er andra som kör OS X 10.10.2? Har nästan samma problem när jag kör Windows 8.1 i bootcamp. Fungerar också dåligt, men Windows ansluter snabbare till nätverket och verkar lite mindre instabilt. Det verkar som om 10.2.2 gjorde så att anslutningen till nätverket sker automatiskt vilket oftast behövdes göras manuellt tidigare....


Funderat lite på Airport Extreme, kanske kan hjälpa något? Dock verkar det uppenbart att det är i OS X det största problemet ligger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Air har bara 2 WiFi antenner och Pro 3 antenner och är därför snabbare.

Om du håller inne alt-tangenten och klickar på WiFi symbolen i listen vad visas då för "Tx-hastighet"?

Eventuellt kan det stå "Överföringshastighet" om någon dator kör äldre OS än Yosemite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Det har krånglat sedan OS X 10.7 så ursäkta det tråkiga svaret men det ser inte så värst ljust ut...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du får 30 GB / sekund med ADSL ska du vara glad då det inte stödjer mer än 30 Gb / sekund. :-)

Tillbaka till problemet, har du pratat med Apple support?

Jag har själv enbart Yosemite på en extern disk för test än så länge, har dock inte haft problem med wi-fi på min iMac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Air har bara 2 WiFi antenner och Pro 3 antenner och är därför snabbare.

Om du håller inne alt-tangenten och klickar på WiFi symbolen i listen vad visas då för "Tx-hastighet"?

Eventuellt kan det stå "Överföringshastighet" om någon dator kör äldre OS än Yosemite.

Testat Tx ett gäng gånger nu, det varierar ganska kraftigt, från skrivbordet fick jag som bäst 117Mbit/s, och som sämst 54. Ligger oftast runt 78.

 

Från soffan (2meter ifrån Technicolor TG799vn v2) som bäst 130 Mbit/s, får samma hastighet när jag krymper avståndet till 1 cm. Aldrig snabbare.

 

Bor närmare än en stenkast från Telias station....

 

Någon som tror att alla mina värdsliga problem försvinner om jag införskaffar en Airport Extreme? All min musik ligger på en extern HDD, kan jag koppla in denna till A E och streama från den istället?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, googlade technicolor specs innan, såg att det fanns en TG799 v2 med dual band 5ghz, så tänkte inte mer på det. Upptäckte nu att den TG799 v2 som telia levererar är budgetvariant som inte stöder detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om någon är intresserad så testade jag precis att låta en time capsule (förra generationen, den platta med N-standard) sköta wifi-delen i Telias technicolor-nätverk.

Från skrivbordet verkar Tx -hastigheten ligga stabilt på 162Mbit/s, 10 meter från TC.

Bredbandskollen visar över 30Mbit/s även när polaren streamar i full-hd i rummet bredvid. När han inte gör det maxar jag 32Mbit/s. Dessutom verkar hastigheten alltid ligga på samma nivå, tidigare diffade den galet mycket.



Frågan nu är bara om jag jag skall köpa senaste generationens Time Capsule eller Airport Extreme?

Kan man både köra time machine och dela ut mediafiler med en extreme med extern HDD? Kan man lägga FLAC-filer på den externa HDD och spela upp via Macbook Air och VLC eller blir filerna låsta till Itunes och Airplay på något sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hela mitt Itunesbibliotek ligger på en Extern HDD som är ExFAT formaterad, skulle jag kunna koppla in den i Extremen istället för i Airen?

Antar att det inte är att komma åt något på den externa HDD'n enbart genom AppleTV eller Iphone6?


Vore tacksam om någon ville dela med sig av sina kunskaper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om någon är intresserad så testade jag precis att låta en time capsule (förra generationen, den platta med N-standard) sköta wifi-delen i Telias technicolor-nätverk.

 

Från skrivbordet verkar Tx -hastigheten ligga stabilt på 162Mbit/s, 10 meter från TC.

 

Bredbandskollen visar över 30Mbit/s även när polaren streamar i full-hd i rummet bredvid. När han inte gör det maxar jag 32Mbit/s. Dessutom verkar hastigheten alltid ligga på samma nivå, tidigare diffade den galet mycket.

 

 

 

Frågan nu är bara om jag jag skall köpa senaste generationens Time Capsule eller Airport Extreme?

 

Kan man både köra time machine och dela ut mediafiler med en extreme med extern HDD? Kan man lägga FLAC-filer på den externa HDD och spela upp via Macbook Air och VLC eller blir filerna låsta till Itunes och Airplay på något sätt?

 

 

 

Jag hade inte investerat i en ny router om du redan har en TC. Har alla dina datorer den nya AC-standarden så visst, men det kommer ju inte att gå snabbare på internet då den hastigheten är betydligt långsammare än den interna nätverkshastigheten.

 

Hela mitt Itunesbibliotek ligger på en Extern HDD som är ExFAT formaterad, skulle jag kunna koppla in den i Extremen istället för i Airen?

Antar att det inte är att komma åt något på den externa HDD'n enbart genom AppleTV eller Iphone6?

 

 

Vore tacksam om någon ville dela med sig av sina kunskaper.

 

Vad jag vet så stöder bara Apples routrar Apples eget filsystem HFS+. Hur fildelning fungerar till A-TV och iPhone vet jag inte, finns ju en funktion som heter hemmadelning i iTunes tror jag och ska fungera till iOS-enheter om jag inte minns fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack mattem, TC som jag testade med var bara lånad av polare på besök. Köpte en egen, får betydligt högre Tx-hastigheter med airen, men ett stabilt nätverk var prio ett. Hade inte bytt upp mig om jag ägde den äldre TC'n.

Har en My Passport Edge för musiken, förstått att jag måste formatera om, vilket jag inte längre ser vitsen med, då jag lika gärna kan köra airplay till stärkaren eller appleTV via Airen eller Iphone. Lyckats få till det med separata itunesbibliotek för bootcamp på den...

Nu skulle jag bara vilja hitta någon app som fungerar lika bra som VLC eller Air Video HD, men för musikfiler som är icke Itunesvänlig FLAC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...