Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Iphoto fungerar inte efter 10.1.1


Neon73

Rekommendera Poster

Jag kommer inte åt mina bilder efter uppdateringen. Det går inte heller att ladda ner nyaste versionen som datorn nu kräver. Det händer ingenting, tuggar och avbryter nerladdningen. Någon som haft samma problem och lyckats åtgärda detta? Har mängder av bilder jag nu inte kommer åt.....!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad händer om du trycker ner alt-tangenten och sedan klickar på iPhoto, kan du välja ditt bibliotek där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har väl backup på din dator?

Du kan också välja att bygga om ditt iPhotobibliotek, då håller du ner alt och cmd när du startar iPhoto..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du öppnar Förhandsvisning, väljer Arkiv - Öppna - Medier - Bilder - iPhoto.

("Medier - Bilder" finns i vänsterspalten i Finder-fönstret).

Får du inte fram dina bilder då?

Ja man behöver iPhoto för Yosemite när man kör med Yosemite. Du säger att datorn avbryter nedladdningen av senaste iPhoto, är det bara så att den avbryter eller får du någon form av meddelande också?

Har du provat säker start? (håll ner skift-tangenten medan du startar upp datorn, logga in i datorn, starta om).

Har du provat reparation av skivbehörigheter? (finns i programmet Skivverktyg).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har väl backup på din dator?

Du kan också välja att bygga om ditt iPhotobibliotek, då håller du ner alt och cmd när du startar iPhoto..

Nej ingen backup.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej ingen backup.....

Det räcker att du förlorar dina bilder en enda gång så är de borta för evigt om du inte har backup.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du öppnar Förhandsvisning, väljer Arkiv - Öppna - Medier - Bilder - iPhoto.

 

("Medier - Bilder" finns i vänsterspalten i Finder-fönstret).

 

Får du inte fram dina bilder då?

 

Ja man behöver iPhoto för Yosemite när man kör med Yosemite. Du säger att datorn avbryter nedladdningen av senaste iPhoto, är det bara så att den avbryter eller får du någon form av meddelande också?

 

Har du provat säker start? (håll ner skift-tangenten medan du startar upp datorn, logga in i datorn, starta om).

 

Har du provat reparation av skivbehörigheter? (finns i programmet Skivverktyg).

 

Nu provade jag att gå via medier som du beskrev och där kom jag åt bilderna.

Första gången jag skulle ladda ner så gick det bra. Jag loggade in den började ladda, när det var nästan färdigt så avbröts det och så stog det att ett fel uppstog men inte vad. Nu när jag går in och ska ladda ner igen så kan jag inte klicka på nerloggningsknappen, det händer ingenting och det laddas inte ner något. Ikonen ligger kvar i köp, där det står väntar...

 

Vad händer efter en säker start? Någon funktion som försvinner eller är allt som vanligt efter..?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det räcker att du förlorar dina bilder en enda gång så är de borta för evigt om du inte har backup.

Ska lägga över dem på extern hårddisk om jag kommer åt dem igen..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det räcker att du förlorar dina bilder en enda gång så är de borta för evigt om du inte har backup.

Vet ju det dessvärre.... men har inte riktigt tagit tag i det, för jag vet inte hur jag ska göra det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som händer vid en säker start det är att datorn rensar äldre cachefiler och så startas systemet utan systemtillägg, detta för att underlätta felsökning - och när du startar om systemet igen (som du ska göra efter en säker start) så startas datorn som vanligt. Skälet till att göra en säker start i detta fall, det är för att en säker start rensar gamla cachefiler och nollar vissa filer och det kan därför lösa en del oförklarliga problem. Det kan vara så att det är äldre filer i systemet som stör och som inte korrekt har tagits bort när du uppgradera operativsystemet, och när du kör en säker start så tas de bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet ju det dessvärre.... men har inte riktigt tagit tag i det, för jag vet inte hur jag ska göra det.

I detta fall fungerar ditt iPhoto-bibliotek eftersom du når bilderna genom Förhandsvisning. Problemet handlar om att få den nya versionen av iPhoto att hämtas hem och startas, så att du kan öppna biblioteket i iPhoto.

 

Men bilderna är kvar, det har du konstaterat genom att du ser dem i Förhandsvisning.

 

Säkerhetskopiering är enkelt, du behöver en extern hårddisk och sedan tar datorn hand om det automagiskt genom programmet Time Machine som medföljer varje Mac. Det handlar i praktiken om att slå på programmet efter att du har kopplat in din nya externa hårddisk, och sedan sköter den sig själv..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som händer vid en säker start det är att datorn rensar äldre cachefiler och så startas systemet utan systemtillägg, detta för att underlätta felsökning - och när du startar om systemet igen (som du ska göra efter en säker start) så startas datorn som vanligt. Skälet till att göra en säker start i detta fall, det är för att en säker start rensar gamla cachefiler och nollar vissa filer och det kan därför lösa en del oförklarliga problem. Det kan vara så att det är äldre filer i systemet som stör och som inte korrekt har tagits bort när du uppgradera operativsystemet, och när du kör en säker start så tas de bort.

 

 

Tack.

Ok då prövar jag det så får vi se. Men har även förstått att det är många som haft problem med Iphoto efter uppdatering....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I detta fall fungerar ditt iPhoto-bibliotek eftersom du når bilderna genom Förhandsvisning. Problemet handlar om att få den nya versionen av iPhoto att hämtas hem och startas, så att du kan öppna biblioteket i iPhoto.

 

Men bilderna är kvar, det har du konstaterat genom att du ser dem i Förhandsvisning.

 

Säkerhetskopiering är enkelt, du behöver en extern hårddisk och sedan tar datorn hand om det automagiskt genom programmet Time Machine som medföljer varje Mac. Det handlar i praktiken om att slå på programmet efter att du har kopplat in din nya externa hårddisk, och sedan sköter den sig själv..

Ok va bra, ska se till och säkerhetskopiera snarast..tack!

Nu gjorde jag en säker start och efter det dök det upp på app store under köp att nedladdningen är paus och en knapp för att återuppta. Klickade på den men det händer ingenting. Huuur kan man göra, förstår inte.

 

Ja som tur är kommer jag åt mina bilder i biblioteket och vet att dessa finns kvar iallafall...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tidigare iPhoto fungerar inte bra under Yosemite, därför finns en ny för Yosemite. :) Men ditt problem är egentligen inte iPhoto i sig, utan App Store som strular när du ska hämta iPhoto.

Prova att logga ut ur App Store. (i App Store: Affär - Logga ut)
Kör reparera skivbehörigheter (finns i programmet Skivverktyg som ligger i mappen verktygsprogram).
Starta om datorn.
Logga in i App Store.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu provade jag att gå via medier som du beskrev och där kom jag åt bilderna.

Första gången jag skulle ladda ner så gick det bra. Jag loggade in den började ladda, när det var nästan färdigt så avbröts det och så stog det att ett fel uppstog men inte vad. Nu när jag går in och ska ladda ner igen så kan jag inte klicka på nerloggningsknappen, det händer ingenting och det laddas inte ner något. Ikonen ligger kvar i köp, där det står väntar...

 

Vad händer efter en säker start? Någon funktion som försvinner eller är allt som vanligt efter..?

Nu har det helt plötsligt löst dig, den började ladda ner efter 10:e försöket..! Tack för suport och all hjälp.!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Startade du om efter säker start eller provade du direkt i säker start?

Kan ju ha handlat om något så enkelt som att Apple haft problem ett tag med sina servrar, jag vet inte för jag har inte kollat, och därför har det pausat för dig...

Men i vilket fall som helst så kan det vara bra att köra en koll av skivbehörigheter...

Och sedan när du startar den nya iPhoto, bli inte förvånad om den vill uppgradera / reparera iPhoto-biblioteket, det är helt Ok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste bara fråga så man kan justera titeln...

10.1.1 vilken version, och till vad är det?

 

Kan gissa att det är OS 10.10.1. TS har ju haft problem ett tag och 10.10.2 släpptes väl denna veckan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja just det, det har kommit en ny 10.10.2 alldeles nyligen, den har jag inte ens hämtat själv. Och då kan det vara det som gör att det går lite trögt på App Store, att många sitter och hämtar ner den... Kan ju vara så enkelt. Det har ju hänt förr, att när många sitter och hämtar samma grej så blir det väntetider på App Store och pauser och ja inget fel egentligen men att det stannar upp... och man kan behöva få vänta ett par dagar...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gick jäkligt trögt att hämta ner en Säkerhetsuppdatering (130 MB) som kom för Safari idag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...