Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Joystick till mac och Tie Fighter


Pretorian

Rekommendera Poster

Frågan gäller först om det finns någon ok joystick för mac? Jag har hittat Logitechs Extreme 3d som verkar bra men på deras sida står det att den endast fungerar i Windows. Men på Prisjakt är det PC/Mac.

 

Någon som vet om den fungerar?

 

Jag har precis installerat Tie Fighter via GOG och något virtuell lösning men spelet säger att jag saknar joystick.

 

Vet ni om det kommer fungera om jag köper en sådan? Det blir lite dyrt annars eftersom jag BARA kommer ha den för att spela Tie Fighter.

 

Tacksam för svar eller gissningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Har en sådan, visserligen inköpt 2007, men den verkar fortfarande se typ likadan ut.

Har funkat till Mac hela tiden.

 

Det är den medföljande programvaran som inte funkar till Mac men den behövs inte heller.

 

Inköpt 2007 för typ 300:- och funkar ännu 8 år senare :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis vad jag läste på ett Logitech-forum. Då borde det vara lugnt. Hoppas bara Tie Fighter känner av den via Crossover.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joel Westerholm

Man borde kunna utgå ifrån att alla moderna joysticks och handkontroller med USB-koppling följer standarden för USB Human interface device (HID) och då ska de bara vara att koppla in, precis på samma sätt som möss och tangentbord. Eventuellt kanske några specialknappar inte fungerar ordentligt om de inte går att matcha med en typ av knapp som definieras i standarden.

 

Undantaget är väl handkontroller till Xbox och Playstation, till dem krävs det speciella drivrutiner men det lär vara gjort så med flit.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/USB_human_interface_device_class#Game_controllers

 

https://developer.apple.com/library/mac/documentation/DeviceDrivers/Conceptual/HID/overview/overview.html#//apple_ref/doc/uid/TP40000970-CH203-CJAHEAFF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Man borde kunna utgå ifrån att alla moderna joysticks och handkontroller med USB-koppling följer standarden för USB Human interface device (HID) och då ska de bara vara att koppla in, precis på samma sätt som möss och tangentbord.

 

Ja, det är min erfarenhet. Det brukar funka. Det som händer, speciellt inom gaming hårdvara, är att leverantören skickar med programvara för att t.ex. kunna kalibrera handkontroller samt skapa inställningsprofiler som kan kopplas till spel. Denna programvara är oftast enbart för Windows vilket resulterar i en märkning som får det att framstå som att enheten inte är Windows kompatibel.

 

Eventuellt kanske några specialknappar inte fungerar ordentligt om de inte går att matcha med en typ av knapp som definieras i standarden.

 

Detta händer tyvärr också, varför det kan vara bra att kolla läget som trådskaparen nu gör. Jag har t.ex. en gaming mus från Logitech där två knappar inte fungerar på Mac. Det är ingen av de vitala knapparna utan två extraknappar för att kunna ändra pekarhastigheten in-game. Något jag klarar mig utmärkt utan men kan förstå om någon annan vill ha. Har dock för mig att detta tydligt framgick på förpackningen, att musen behövde PC drivrutinerna/programvaran för att fungera till 100%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...