Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur ska jag tänka om iMac retina?


benganb12

Rekommendera Poster

Tänker köpa en 27"imac för det vanliga på datorn +amatörmässigt handhavande av Lightroom,Photoshop och lite filmredigering i Imovie.

Pengarna räcker till en 27" med retina eller ska jag satsa dem på en vanlig skärm och peta i mera minne och bättre grafik.

Kollade i affären och skillnaden på retinaskärmen och en vanlig var för mig väldigt liten.

En imac förväntas leva i 7-10 år så vad ska jag satsa på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Photoshop äter minne, så massor med RAM skulle jag satsa på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Retina är inte värt de pengarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte full koll på iMac, men går minne och hårddisk att uppgradera i efterhand? Det är iaf _lite_ svårt att byta till retina senare... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du jobbar yrkesmässigt eller näst intill finns det inget annat än det bästa.

...

Annars tänker jag den billigaste iMac 27" + 1 TB Fusiondrive och sen köpa upp RAM-minne sen till 32 GB från tex Komplett, är mest prisvärt.

...

Skillnaderna är försumbara i processorprestanda mellan de olika i5-processorerna. 3,5 i7 ger ca 30% mer knuff och retinans i7 4.0 50% mer knuff.

...

Så min dator med 3,2 i5 kostar 18,775:- plus RAM ca 800 per 8 GB-sticka. Lägg resten av pengarna på en bra extern Thunderbolthårddisk med SSD och annat som hjälper.

...

Eller nästa steg med i7 3,5 , Fusiondrive och mer grafikkort 22,715:-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen har 27"-aren en mycket bra skärm som duger till bildbehandling även om den inte har samma extrema upplösning som retinan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar på att skaffa en imac retina jag vill hålla på med foto å vanligt surf mm går ju att kompletera ram minne i efterhand så där kommer jag ta standard.

 

Men är det lönt att slanta till vad uppgradering av grafikkort å processor kostar för att man ska öka livslängden eller om 5 år spelar det ingen roll vilket får det är så gammalt att det gör ingen skillnad?

 

Svårt å sia om framtiden men ni som sitter med några år gamla burkar ångrar ni att ni inte maxade dom?

 

Funderar på att välja 256gb ssd i stället för fusion kan det vara en bra ide?

 

Några erfarenheter av apple care är det vär slantarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är svårt att svara på din fråga om maxad iMac, eftersom det är få användare som har både maxad och omaxad av samma årsmodell ;-)

 

Jag har en maxad iMac mid 2011 med 256 GB SSD. Den känns fortfarande riktigt snabb och bra. Mycket snabbare än PC:n jag har på jobbet. Skärmen (inte retina, retina fanns inte då) är också ett nöje att använda jämfört med jobbets usla PC-skärmar.

Det jag börjat sakna på min iMac 2011 är USB 3 (det fanns bara USB 2 till iMac 2011). Dessutom börjar lagringen på 256 GB kännas trång.

 

SSD ger bättre prestanda än Fusion. (Fusion är ju en kompromiss: bättre prestanda än mekanisk hårddisk, men inte samma kostnad som stor SSD.) Om SSD-prestanda är värt pengarna är personligt, men även här är det få som har både iMac med SSD och iMac med Fusion ;-)

 

256GB är ganska litet om du ska jobba med foton. Har du många foton så behöver du mycket diskutrymme. Tänker du komplettera med extern thunderboltdisk så kan 256 GB SSD vara ett bra alternativ. Som enda disk för att jobba med foto känns den liten.

 

Apple Care är mycket bra att ha att göra med. Om du får någon form av problem så kommer du att gilla Apple Care. Får du inga problem så är det bortkastade pengar. Se det som en försäkring.

 

Är du ny mac-användare och inte har många mac-användare bland dina nära vänner, så rekommenderar jag Apple Care bara för att få snabba svar på nybörjarfrågor.

 

När jag köpte min iMac så satte mStore i trasigt tredje-parts-RAM. Det strulade länge. Jag hävdade att det var hårdvarufel, men mStore ansåg att hårdvaran var OK. mStore tyckte att det var helt normalt att en mac ska hänga sig två gånger om dagen, och kräva säker start två gånger om dagen. Jag lämnade in iMacen till mStore som sade att den var OK, och ville ha betalt för arbetstid eftersom dom inte ansåg att det var garantifel. Sedan kontaktade jag Apple Care om problemet. De hänvisade först till mStore, men när jag sade att jag tröttnat på mStore så ordnade Apple Care hämtning av iMacen för reparation. Verkstaden Apple Care använde hittade felet på minnet, och skickade tillbaka iMacen med felbeskriving. Eftersom det inte var Apple-minne så byttes inte minnet, men felsökningen med hämtning och retur var gratis. Jag är helt klart nöjd att jag betalade för Apple Care (garantitiden gick ju ut medan jag strulade med mStore).

 

Skulle jag köpa ny mac idag så skulle jag köpa den direkt från Apple och maxa minnet (RAM) med Apple-minnen. Det är dyrare, men då kan inte olika leverantörer peka på varandra om något strular. Jag skulle också köpa Apple Care (som jag ser som en försäkringspremie).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oki tack för tipsen jepp jag planerar att skaffa en extern thunderbolt hd

apple care verkar vettigt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det händer att minnen från annat håll än apple inte funkar ordentligt, men det är väl ändå ganska sällsynt? Jag har inte koll på vilka märken som är bra nu, men tidigare har jag köpt Kingston och aldrig haft några problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det händer att minnen från annat håll än apple inte funkar ordentligt, men det är väl ändå ganska sällsynt? Jag har inte koll på vilka märken som är bra nu, men tidigare har jag köpt Kingston och aldrig haft några problem.

 

 

Om du refererar till mina erfarenheter: Jag tror inte att Apple-minnen skulle ha generellt bättre kvalitet än t.ex. Kingston-minnen. I alla fall inte i proportion till prisskillnaden.

 

Min erfarenhet är att det är värt litet extra att ha en garanti på allt, och en leverantör av allt. Då kan leverantörerna inte skylla på varandra. Sedan får ju var och en avgöra hur mycket extra de tycker att det är värt.

 

Det kan ibland vara litet struligt att avgöra om felet är i en minnesribba, eller på moderkortet (t.ex. MMU eller cache-minne). Speciellt om felet är intermittent. Har man köpt mac med minnen från Apple så är det Apples problem om kombinationen inte fungerar. Har man köpt mac och sedan minnen från t.ex. Kingston så måste man felsöka macen och minnena separat. Om man kan visa att minnena inte fungerar (och att det inte är relaterat till macen) så kan man använda Kingstons garanti. Om man kan visa att macen inte fungerar (och att det inte är relaterat till minnena, d.v.s. att den inte fungerar med Apple-minnen) så kan man använda Apples garanti. Jag undviker helst att på nytt sätta mig i läget att jag måste bevisa vilkendera det är som är trasig.

 

 

Min erfarenhet är också att vissa Apple-återförsäljare försöker förneka hårdvarufel som kan ge garantikostnader, medan Apple (Apple Care) har attityden "det ska vi fixa". Apples garanti (och Apple Care) kan man dock (naturligtvis) bara använda för det man köpt från Apple.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

SSD ger bättre prestanda än Fusion. (Fusion är ju en kompromiss: bättre prestanda än mekanisk hårddisk, men inte samma kostnad som stor SSD.) Om SSD-prestanda är värt pengarna är personligt, men även här är det få som har både iMac med SSD och iMac med Fusion ;-)

 

 

 

Apple Care är mycket bra att ha att göra med. Om du får någon form av problem så kommer du att gilla Apple Care. Får du inga problem så är det bortkastade pengar. Se det som en försäkring.

 

 

Fusion drive ger samma prestanda som SSD utom när det gäller större filer. Det är en SSD-del i FD och när den tar slut går det i vanlig hårddisktakt. Så det är både rätt och fel att SSD är bättre än FD. FD har den fördelen att man inte behöver tänka på extern lagring i första taget och man kan ha det mesta i datorn. För många är det mer värt en en liten SSD och resten externt.

...

Apple Care är en förlängd garanti. Inte en försäkring. Skillnaden? Jo, garanti är enbart relaterat till att skydda konsumenten från fel på produkten, medan en försäkring är inriktad på att gardera dig mot yttre saker. Som stöld, vattenskada, överslag i elnätet pga åska mm. Detta ingår INTE i en garanti. Däremot kan garantidelen ibland täckas in i en försäkring.

...

Så skulle grafikkortet ge upp gäller garantin inte försäkringen. Skulle datorn bli stulen gäller försäkringen men inte garantin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Om du refererar till mina erfarenheter: Jag tror inte att Apple-minnen skulle ha generellt bättre kvalitet än t.ex. Kingston-minnen. I alla fall inte i proportion till prisskillnaden.

 

Min erfarenhet är att det är värt litet extra att ha en garanti på allt, och en leverantör av allt. Då kan leverantörerna inte skylla på varandra. Sedan får ju var och en avgöra hur mycket extra de tycker att det är värt.

 

Jag brukar också rekommendera det till nybörjare och oerfarna. Men den genomgående erfarenheten jag har och vad jag kan utläsa på forumet så är det ganska ovanligt med strulande RAM-minnen även om det förekommer. Jag ser ingen anledning till att betala Apple när det finns mycket billigare minnen på andra håll.

...

Köper man via Komplett tex kan man köpa Mac-certifierade minnen. Då kan ingen skylla på att minnena bara passar PC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag har väl inte tänkt att byta ut min iMac 24" (2009) än, men... känner mig lite dum när jag läser om utbudet.

 

När jag kollar upp de tre modeller som finns (27") så fattar jag inte helt skillnaden mer än att det är skillnad på prestanda - men hur mycket? Är det prisvärda skillnader? Tror inte att jag har behov av en Retinsakärm(?).

 

Vad använder jag datorn till förutom office, mail och surf?

Photoshoppar lite till husbehov, "leker" med en del husritarprogram i 3D, släktforskar m.m. Men framförallt arbetar jag mycket med Finale och Logic Express (tungt). Har i dag 8 GB minne - och det är för lite när jag arbetar i Logic.

 

Kort och gott - vad betyder detta egentligen?

27 tum: 3,2 GHz fyrkärnig Intel Core i5 Turbo Boost upp till 3,6 GHz

8 GB (två 4 GB) minne
1 TB hårddisk
NVIDIA GeForce GT 755M med 1 GB videominne
(17 000:-)
27 tum: 3,4 GHz fyrkärnig Intel Core i5 Turbo Boost upp till 3,8 GHz
8 GB (två 4 GB) minne
1 TB hårddisk
NVIDIA GeForce GTX 775M med 2 GB videominne
(19 000:-)
27 tum (Retina): 3,5 GHz fyrkärnig Intel Core i5 Turbo Boost upp till 3,9 GHz
8 GB (två 4 GB) minne
1 TB Fusion Drive1
AMD Radeon R9 M290X med 2 GB grafikminne
(25 000:-)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bifogar en bild över prestandan i iMacarna. iMac Retina är överkurs om du inte har firma och livnär dig på bildbearbetning. Men hade du de behoven skulle du inte fråga....

...

Då återstår tre iMacar varav två med i stort sett samma prestanda och en med lite mer knuff, men också ganska dyr. Jag hade satsat på 3,2 i5, 8 GB minne och slängt i mer själv till rejält billigare pris, 1 TB Fusion Drive. Köp INTE RAM från Apple till 27" när du kan byta själv, vilket inte går på 21".

...

Det blir ingen skillnad att gå upp till 3,4 Ghz mer än att få lite bättre grafikkort. Med tanke på hur snabb hårddiskbussen är så undvik vanlig hårddisk. Det blir flaskhalsen sen. Beställ sen 8 GB stickor så många du har råd med och fyll RAM-minneshållaren. Dagens iMac har också vrålsnabb Thunderboltanslutning så du kan ansluta supersnabba externa hårddiskar!

post-363-0-58597900-1422364910.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...