Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iMac 27" mid2011 varma temperaturer?


tompanhuhu

Rekommendera Poster

Hej, min iMac från 2011 med i7@3.4ghz och Radeon 6970M 2GB har börjat föra mer oväsen än vanligt.

 

Laddade ner Macs Fan Control för att styra fläktar & kolla tempen och såg att CPU&GPU temp låg ganska högt.

 

Detta även efter att jag kört cpu fläkten på 100% i ca 40 minuter och inte gjort något annat på datorn (kolla bilden).

 

 

Någon som vet om detta är vanligt eller om man ska börja oroa sig? Finns det några lösningar för att få ner tempen?

post-66860-0-46948800-1416340775_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ligger inte särkilt högt enligt bilden. Släng Fankontrollen och damma din iMac. Den sätter igen sig i under kant och mitt bakpå. Jag har brukat dammsuga försiktigt ( fast man helst inte ska ) både under och bakom och det gör skillnad. En dator hinner sätta igen sig på ett år och du har en 2011....

 

http://macworld.idg.se/2.1038/1.492947/sa-sopar-du-dammet-ur-macen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SEn kan du prova en återställning av SMC som styr bla fläktar och se om det blir skillnad.

 

http://support.apple.com/sv-se/HT3964

 

 

Kolla också Aktivitetskontrollen om någon process har hängt sig och tjuvar kraft och värmer processorerna i onödan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ligger inte särkilt högt enligt bilden. Släng Fankontrollen och damma din iMac. Den sätter igen sig i under kant och mitt bakpå. Jag har brukat dammsuga försiktigt ( fast man helst inte ska ) både under och bakom och det gör skillnad. En dator hinner sätta igen sig på ett år och du har en 2011....

 

http://macworld.idg.se/2.1038/1.492947/sa-sopar-du-dammet-ur-macen

 

Hehe ja prestandan räcker gott och väl för mig iaf ^^

Har även usb3 via thunderbolt så hoppas på att kunna ha den i några år till!

 

Ska prova ditt tips, men undrar bara om du kör dammsugaren på max effekt?

Skulle man kunna ta tryckluft på burk som är ren & till för datorrengöring och skjuta in i botten så att det som sitter fast förhoppningsvis flyger ut där bak?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hehe ja prestandan räcker gott och väl för mig iaf ^^

Har även usb3 via thunderbolt så hoppas på att kunna ha den i några år till!

 

Ska prova ditt tips, men undrar bara om du kör dammsugaren på max effekt?

Skulle man kunna ta tryckluft på burk som är ren & till för datorrengöring och skjuta in i botten så att det som sitter fast förhoppningsvis flyger ut där bak?

Kan kan man men risken är att det fastnar inne i datorn i stället. Kolla dammlänken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen är mitt bak luftintag också..... så där flyger inget ut. Utloppet är längst upp bak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu blir jag fundersam.. Vart sitter ventilationen 'mitt bak' ?

 

Länk till en bild:

http://thetechjournal.com/wp-content/uploads/HLIC/00c1a0b8011f583c4bf6c8b703c3bbcc.jpg

Kolla under strax under fästet för foten bak på så hittar du galler. Datorn är liten, du går inte vilse... :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla under strax under fästet för foten bak på så hittar du galler. Datorn är liten, du går inte vilse... :whistling:

 

Där ser man!

Tackar så mycket, återkommer imorgon!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Där ser man!

Tackar så mycket, återkommer imorgon!

Vad lever vi i för värd när datoranvändaren skickar en bild i stället för att slänga in handen och känna efter...... :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad lever vi i för värd när datoranvändaren skickar en bild i stället för att slänga in handen och känna efter...... :totaltgalen:

 

Sitter i soffan och är väldigt bekväm av mig =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att dammsuga vid luft intagen gjorde ingen större skillnad, blir möjligtvis att öppna burken och rengöra invändigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Tänkte bara meddela att jag hittade problemet.

Efter att ställt tillbaka min iMac till mountain lion (hoppade tyvärr över mavriks) så blev temperaturerna normala igen, måste vara någon tidig sjukdom med nya OSet, får uppgradera igen senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...