Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Stora brister i lösenordshanteringen i iOS, OSX och iCloud...


Gäst anonymacy

Rekommendera Poster

Gäst anonymacy

Bakgrund:

  • I samband med att jag försökt lösa problem med att min dator byter namn upptäckte jag för några dagar sedan att det inte går att ta bort tidigare nätverk ur nätverksinställningar (Inställningar->Nätverk->Avancerat->Primära nätverk). Jag kunde markera och ta bort dem med "-"-knappen och de ser initialt ut att försvinna, men det räcker med att man lämnar vyn och går tillbaka igen så är de tillbaka...
  • Pga annat hårddiskproblem gjorde jag därför en ominstallation av hela OSX 10.10 med föregående radering/formatering av hårddisken. Lite förvånande dyker samma nätverk upp i OSX igen - självklart börjar man misstänka iCloud nyckelring.
  • Testar att fabriksåterställa alla mina iOS-enheter samt ny ominstallation av min Mac. Återställer min iPhone från iCloud-säkerhetskopia, nollställer iCloud-keychain och konfigurerar sedan min Mac... Samma nätverk/lösenord dyker upp i nyckelhanteraren igen!
  • Har efter detta på olika sätt försökt radera iCloud-keychain utan att lyckas... men kommit fram till följande:

Anledningen att lösenorden återkommer är att de ligger inbäddade i min iPhone. Att återställa den med hjälp av iCloud-säkerhetskopia rensar inte lösenorden. Inte heller finns något sätt att få bort lösenorden ur iOS. Man kan förvisso ta bort lösenord för webbsidor under iOS->inställningar->Safari->Lösenord men man kommer inte här åt alla lösenord som finns sparade i iOS utan bara webblösenord*, kvar ligger lösenord till program och sparade nätverk. Därför hjälper det inte heller att nollställa iCloud-nyckerring, direkt efter att man nollställer iCloud-nyckelring pushar enheten alla enhetens lagrade lösenord till iCloud som sedan pushar dem vidare till alla enheter man ansluter efter detta... En oönskad informationsredundans utan dess like!!!

 

Slutsats: Användare av iOS kan endast rensa iCloud-nyckelring från lösenord genom att fabriksåterställa alla enheter utan att använda några säkerhetskopior. Det tråkigaste med detta främst att man inte kan spara gamla iMessage/SMS-konversationer och annan potentiell dataförlust. Skulle även vilja kasta handsken och påstå att Apple gjort de mycket svårt att överskåda vilket information som sparas i iCloud-nyckelring och att det på sätt och vis kan uppfattas som integritetskränkande att känsliga data lagras utan användarens kännedom. Det borde absolut finnas en iCloud-keychain manager antingen för iOS eller på webgränssnittet iCloud.com...

 

Mottager tacksamt rättelser, idiotförklaringar eller andra inspel på denna iCloud-kritik :-)

 

*dessutom lyckas den inte ens helt och hållet med detta, ett konto/lösen ligger kvar nämligen till "https://mingamlaarbetsgivare.personal.se"... Grymt irriterande!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...