Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hjälp! Mina filer blev XMLfiler och går inte att ändra tillbaks el


cawica

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har ett stort antal filer som jag hade på en extern hårddisk (och verkligen behöver), det var docx och ppt bl.a När jag fick min mac kopplade jag till den externa hårdsiken för att få över dokument och presentationer och då har alla filer på något sätt omvandlats till xmlformat. Filändelsen xml har lagts till på alla dokument och i type står det exstensible MarkupLanguage xml (document). Och nu kan jag inte läsa en enda av mina dokument eller presentationer.

Jag har försökt byta filformat på olika sätt på mina filer, tagit bort xml men det hjälper inte. När jag gör det kommer det upp ett felmeddelande att filen att filen kanske är skadad, inte känns igen osv. Jag har försökt öppna med olika program men det går inte heller.

 

Och hur jag än letar på internet ser jag ingen som haft samma problem! Det verkar som den gjort något inne i filerna också.

 

Någon som kan hjälpa mig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att filerna har ändrats på den externa hårddisken, eller att de har ändrats när flyttar över filerna till Mac? Vilket format är den externa hårddisken formaterad i? Har du kört Skivverktyg på den och kontrollerat den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, filerna ändrades på den externa hårddisken. Jag flyttade över filerna till min Mac och där ligger de nu.

Den externa hårddisken funkade inte med Macen så efter det formaterade jag om den. Dumt kanske nu i efterhand...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, filerna ändrades på den externa hårddisken. Jag flyttade över filerna till min Mac och där ligger de nu.

Den externa hårddisken funkade inte med Macen så efter det formaterade jag om den. Dumt kanske nu i efterhand...

XML är ju bl a ett Microsoft Word format. Har du provat att öppna med MS Word?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det funkar inte. :-(

Vad får du för information om du markerar filen och sedan väljer Cmd + I?

I den dialogen kan du ändra ändelsen till .docx och .ppt. Därefter skall de kunna öppnas med MS Office.

 

Det verkar fullständigt obegripligt att filerna som sådana skulle ha påverakats. Att anslutningen av disken skulle ha medfört en konvertering från .docx till .xml kan inte vara möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag funderar... docx, pptx, xlsx... de är i praktiken XML-arkiv som är komprimerade. Men det låter ändå osannolikt att de skulle ha öppnats upp bara så där. Vad är det för extern hårddisk vi talar om? Det har varit en del problem med Western Digital MyBook och Passport m fl där hårddiskens egen styrprogramvara har haft fuffens för sig när den kopplas till en Mac. Det finns ett känt problem med WD Drive Manager-mjukvaran ihop med Mac och det vanligaste är att hårddisken raderas när den ansluts. Jag har inte hört något tidigare om att filnamnen har ändrats, men ja... allt verkar ju vara möjligt...

Problemet löses genom en uppdatering av WD Drive Manager, men det hjälper inte om du redan har formaterat hårddisken för då är ju filerna borta...

Möjligen kan infon räddas genom scannring av hårddisken och ett ihoppusslande, finns dyra program för detta eller företag som tar bra betalt för att göra det...

Uppdateringen finns här... Problemen började med Mavericks, men kan ju även gälla med Yosemite då det bygger på Mavericks.
http://www.wdc.com/wdproducts/wdsmartwareupdate/Step1.asp?id=wdfMB30_Essential&os=MAC

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag väljer CMD+I får jag upp att det är ett eXtensible Markup Language (XML) document. Jag kan ändra typ men när jag försöker öppna får jag upp att det inte går. Det står att fiien kanske är skadad, inte överensstämmer med filens interna format osv...

 

Det var Passport och jag vet att det hände saker när jag kopplade in den i min Mac. Det kom upp en massa meddelanden som jag inte kommer ihåg nu. Men det var strul. Jag hade en annan extern hårddisk också och den funkade utan problem med både Mac och min PC.

 

Känner inte att jag är sugen på något pussel och kostnader för det, :-), så det är väl bara att gilla läget...

 

men tack snälla för era svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...

Vet inte om du har filerna kvar längre och om detta svar kommer hjälpa dig efter så lång tid samt då du kopierat filerna från externa disken och formaterat denna men jag tror jag vet vad ditt problem är. Jag råkade ut för exakt samma samma igår. Hade kopierat filer från min arbetsdator till extern hårddisk och när jag skulle använda en av filerna var den, och visade det sig senare, samtliga filer oläsbara. Till filens ordinarie filändelse hade (.xml) lagts till men det är inga läsbara xml-filer. Visade sig att våra företagsdatorer automatiskt kopierar in ett krypteringsprogram på externa enheter som ansluts. Filerna gick att läsa, spara osv genom att starta krypteringsprogrammets filhanterare. Men det behövdes ett lösenord vilket jag då kom ihåg att jag tvingades ange när jag anslöt den externa disken första gången, utan att jag förstod varför. Alltså skit bakom spakarna :)
Så det löste sig för mig till slut.

Jag gissar att ditt problem är att filerna är krypterade och OM krypteringsprogammet följde med när du kopierade filerna kanske du kan starta det och sedan läsa filerna på samma sätt jag beskrev. Jag gissar du fick ange ett lösenord när du kopierade filerna? Annars vet jag inte. Då måste du ta kontakt med den som administrerar det krypteringsprogram som används och att de kanske kan låsa upp filerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...