Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Högt ljud, hög fläkt efter Yosemite


MacSunzet

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag installerade Yosemite i förrgår och nu låter min dator oroväckande mycket. Antar att fläkten går på högvarv. Vad kan jag göra åt det? Min iMac är från 2010. Den har ett nyinstallerat nytt minne (2TB) efter en krasch, men nu är den seg och låter som ett tröstverk.

 

Kan jag installera Maverick igen? Med tanke på processoråtgången i datorn är det inte värt att Yosemite installerat - så bra är det inte.

 

Tacksam för tips

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara indexeringen av disken som sker efter ominstallation? Isåfall är det ett övergående problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har samma problem. Följde länken som Telly82 la ut ang. återställning av SMC. När jag skulle tvångsavluta program som inte svarade så var det två stycken SafariWebkit som inte svarade. Hade inte en aning om att dom fanns där, men efter att jag avslutat dom så har processor och fläkt hållt sig lugna. Har endast detta problem när jag surfar i Safari.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har endast detta problem när jag surfar i Safari.

Om du surfar på samma sidor i en annan webbläsare, får du inte samma problem då?

(För flashbaserade sidor får ofta fläktarna att rusa, oavsett webbläsare.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska testa i Chrome. Återkommer senare med resultat... Ser dock inga program som inte svarar när jag öppnar "tvångsrutan".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kört Chrome ett tag nu och allt är som vanligt. I Safari skulle fläkten rusat som 100 galopperande hästar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också problem med att fläktarna rusar i Yosemite/Safari. När jag går in och tittar i aktivitetskontroll så är det processen "Safari-webbinnehåll (svarar inte)" som CPU. Och det ännu mer mystiska är om jag hovrar över raden så står det "https://www.dustinhome.se" varje gång detta händer. Dödar jag processen så lugnar det ner sig igen

 

Vad är detta för gammalt spöke? Det var säkert mer än ett halvår jag var inne på Dustin senast..

post-43620-0-84778700-1414182996_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag installerade Yosemite i förrgår och nu låter min dator oroväckande mycket. Antar att fläkten går på högvarv. Vad kan jag göra åt det? Min iMac är från 2010. Den har ett nyinstallerat nytt minne (2TB) efter en krasch, men nu är den seg och låter som ett tröstverk.

 

Kan jag installera Maverick igen? Med tanke på processoråtgången i datorn är det inte värt att Yosemite installerat - så bra är det inte.

 

Tacksam för tips

 

 

Visa batterisymbolen i menyraden. Klicka på batterisymbolen så visas vilka program som drar mycket ström. Google Chrome är värst. Jag har helt slutat använda det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visa batterisymbolen i menyraden. Klicka på batterisymbolen så visas vilka program som drar mycket ström. Google Chrome är värst. Jag har helt slutat använda det.

MacSunzet skriver att det är en iMac. De har inget batteri och därför inte heller någon batterisymbol i menyraden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också problem med att fläktarna rusar i Yosemite/Safari. När jag går in och tittar i aktivitetskontroll så är det processen "Safari-webbinnehåll (svarar inte)" som CPU. Och det ännu mer mystiska är om jag hovrar över raden så står det "https://www.dustinhome.se" varje gång detta händer. Dödar jag processen så lugnar det ner sig igen

 

Vad är detta för gammalt spöke? Det var säkert mer än ett halvår jag var inne på Dustin senast..

Har precis som dig safari-webbinnehåll svarar inte och dustinhome.se. Tvångsavslutar dessa så går datorn ner i varv. Har en iMac 27" 2011 3,4 GHz i7

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har precis som dig safari-webbinnehåll svarar inte och dustinhome.se. Tvångsavslutar dessa så går datorn ner i varv. Har en iMac 27" 2011 3,4 GHz i7

Vilken knasig bug. Jag har provat att ta bort allt som har med Dustin att göra från kakor, historik och bokmärken. Vi får se om det hjälper...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade samma problem efter uppgraderingen på MacMini i7. Märkte att den kom upp efter datorrelaterade google-sökningar. Har bockat ur "Läs in bästa träff i bakgrunden" från Safari/Inställningar/Sök, har hållit sig tyst tills vidare i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har precis som dig safari-webbinnehåll svarar inte och dustinhome.se. Tvångsavslutar dessa så går datorn ner i varv. Har en iMac 27" 2011 3,4 GHz i7

Samma skit här, dustin. Har inte ens besökt deras hemsida. Tvångsavslutar men kommer tillbaks efter ett par dagar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Samma skit här, dustin. Har inte ens besökt deras hemsida. Tvångsavslutar men kommer tillbaks efter ett par dagar.

Hej, har du eller någon hittat lösningen på problemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag installerade Yosemite i förrgår och nu låter min dator oroväckande mycket. Antar att fläkten går på högvarv. Vad kan jag göra åt det? Min iMac är från 2010. Den har ett nyinstallerat nytt minne (2TB) efter en krasch, men nu är den seg och låter som ett tröstverk.

 

Kan jag installera Maverick igen? Med tanke på processoråtgången i datorn är det inte värt att Yosemite installerat - så bra är det inte.

 

Tacksam för tips

 

 

 

Det är en lång tråd men ingen svarar på MacSunzets fråga om det går att installera Maverick igen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det går självklart installera Mavericks igen om TS har ett USB-minne med installationsfilerna för Mavericks på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej kära forumkollegor.

 

Har samma problem med safari och "webinnehållet Dustin.se" utan att ha varit på Dustin på jättelänge. Problemet återvänder dessutom efter att ha rensat allt webinnehåll.

 

Är det någon som har en lösning/förklaring?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag trodde jag var helt ensam om detta problem, men tydligen inte.

Jag får upp två likadana processer i Aktivitetsmonitorn:

 

www.dustin.se

www.dustin.se

 

Dessa måste tvångsavslutas för att fläkten ska sluta snurra på fullt.

Skulle vara skönt om någon hittade en permanent lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag har samma problem här borta och har haft det sedan betan av Yosemite. Ingen som hittat en lösning ännu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provat säker start och reparation av skivbehörigheter?
Jag kör det som standard efter varje systemuppdatering och jag har inte upplevt något av de problem som dryftas här i tråden. Jag har en Macbook Pro mid 2012.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provat säker start och reparation av skivbehörigheter?

Jag kör det som standard efter varje systemuppdatering och jag har inte upplevt något av de problem som dryftas här i tråden. Jag har en Macbook Pro mid 2012.

Märkligt om man ska behöva göra det efter varje systemuppdatering. En uppdatering borde innebära förbättringar och inte försämringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkligt om man ska behöva göra det efter varje systemuppdatering. En uppdatering borde innebära förbättringar och inte försämringar.

Säker start innebär att gamla cachefiler rensas från datorn och den rensar även i filsystemet, och reparation av skivbehörigheter innebär en justering av filsystemet.

 

Dessa åtgärder tillhör det löpande underhåll som man behöver göra på en Mac. Jag tycker inte vi ska se dessa åtgärder som "försämringar", lika lite som "kontroll av hårddisken" innebär en försämring av systemet. Utan helt enkelt är det så att när man har använt datorn ett tag så uppstår och händer det saker i filsystemet och med filerna. Vi kan kalla det för slitage. Och man återför det till som det ska vara med hjälp av säker start och reparation av skivbehörigheter. En systemuppdatering förväntar sig att hårddisken och filsystemet är bra, och om det inte är bra så kan man få problem. Så genom säker start och reparation av skivbehörigheter så ser man till att hålla filsystemet i bästa skick.

 

Det är alltså inte systemuppdateringen som stökar till filsystemet, utan filsystemet stökas till av sig självt när man använder det. Men om filsystemet är tillstökat när man uppdaterar datorn så kommer uppdateringen inte att fungera optimalt. Hårddiskar är magnetiska medium, det kan hända saker med dem. Det kan även vara frågan om strömspikar och brus i strömmen som påverkar skriv/läshuvudet och magnetiseringen.

 

På en Windows-dator behöver man göra återkommande defragmentering. På en Mac gör man säker start och reparation av skivbehörigheter. Ofta klarar man sig utan reparation av skivbehörigheter, det brukar räcka med säker start.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...