Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

FTP på Mac?


Ollie Williams

Rekommendera Poster

Ollie Williams

Hejsan,

 

Har pysslat absolut noll med detta ämne och skulle behöva lite hjälp.

 

Sitter och behöver röja runt bland lite filer via ett FTP konto. Så jag gjorde enklast möjliga och anslöt via Finder >> Go > Connect to server. Funkar jättebra förutom att jag inte kan ändra innehållet i mapparna. Gör jag något fel eller behöver jag ett FTP program? Några tips på vilket isåfall?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du inte rättigheten att ändra på mappar/filer spelar det ingen roll att du använder ett FTP-program.

Men Transmitt är min favorit.

http://panic.com/transmit/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Misstänker det med, men IT nissen hävdar att jag har rättigheten och är Windows kille så jag antar att han inte kommer ge sig före jag testat med något annat också.

 

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Provade med Transmit och det funkade. Samma adress, port och användaruppgifter som i Finder.

 

Någon som har någon tanke om varför det inte funkar i Finder?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provade med Transmit och det funkade. Samma adress, port och användaruppgifter som i Finder.

 

Någon som har någon tanke om varför det inte funkar i Finder?

 

Finder är inget FTP-program helt enkelt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provade med Transmit och det funkade. Samma adress, port och användaruppgifter som i Finder.

 

Någon som har någon tanke om varför det inte funkar i Finder?

Har ett vagt minne av att Finder (och Safari) bara kan läsa ftp, inte skriva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

 

Finder är inget FTP-program helt enkelt :)

 

 

Har ett vagt minne av att Finder (och Safari) bara kan läsa ftp, inte skriva.

 

Från början googlade jag lite och hittade artiklar där Finder beskrevs som en fullfjädrad ftp klient, men jag lutar mer åt att det är som ni säger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Från början googlade jag lite och hittade artiklar där Finder beskrevs som en fullfjädrad ftp klient, men jag lutar mer åt att det är som ni säger.

 

Det beror säkert på hur FTP-servern är konfigurerad.

Vet bara att jag kan logga in på min FTP-server med Finder men använder Transmit pga av fler funktioner. Såsom att man kan återuppta ned/uppladdningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Från början googlade jag lite och hittade artiklar där Finder beskrevs som en fullfjädrad ftp klient, men jag lutar mer åt att det är som ni säger.

Finder kan bara läsa. Gå->anslut till server.... Men som sagt bara läsa. Själv använder jag Flow, som finns på App store.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns även sftp / ftp i terminalen, kan vara bra om du behöver logga in från någon annans dator. I övrigt inte särskilt upphetsande. En nackdel är att sftp inte har stöd för kommandohistorik eller namnkomplettering med tab.

 

man ftp eller man sftp i terminalen berättar mer. Avsluta med q.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Finder kan bara läsa. Gå->anslut till server.... Men som sagt bara läsa. Själv använder jag Flow, som finns på App store.

 

Värt att testa. Priset var ju rätt humant.

 

Finns även sftp / ftp i terminalen, kan vara bra om du behöver logga in från någon annans dator. I övrigt inte särskilt upphetsande. En nackdel är att sftp inte har stöd för kommandohistorik eller namnkomplettering med tab.

 

man ftp eller man sftp i terminalen berättar mer. Avsluta med q.

 

Testade från Terminal tidigare med men det gav inte så mycket mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...